Tenkt legge granitt og vannbåren gulvvarme på 10cm armert betongdekke (kjeller etasje under). Har kjøpt 50mm DYR "gulvfrigolit", samt armering.
Holder det om man flyter 45mm oppå dette?
Rekkefølgen er:
1. Frigg
2. Gulvvarme
3. Armering
4. Flyte 45mm
5. Granitt
Holder det om man flyter 45mm oppå dette?
Rekkefølgen er:
1. Frigg
2. Gulvvarme
3. Armering
4. Flyte 45mm
5. Granitt
Uten å egentlig vite, så synes jeg spontant at 45mm flytsparkel høres mye ut (og dyrt dessuten!).
Så får du et ganske tregt-regulert system også, skal du ha granittklinker oppå i tillegg? Går det ikke å legge varmeslyngene mellom flytsparkelen og granitten?
Om jeg forsto riktig har du kjeller under?, så varmespillet nedover er ikke helt tapte kroner.
Jeg håper du får bedre svar fra noen mer kyndig.
Så får du et ganske tregt-regulert system også, skal du ha granittklinker oppå i tillegg? Går det ikke å legge varmeslyngene mellom flytsparkelen og granitten?
Om jeg forsto riktig har du kjeller under?, så varmespillet nedover er ikke helt tapte kroner.
Jeg håper du får bedre svar fra noen mer kyndig.
Ja, dyrt blir det... :'(
Men rørleggeren sa at gulvvarmen+plastrenner bygger 30, samt armering 5-7mm og da er det "bare" 13-15mm igjen som skal dekke oppå armering og gulvvarme.
Granit vil det ligge, 9mm.
Men jeg kjøper det du sier, alternativ?
Men rørleggeren sa at gulvvarmen+plastrenner bygger 30, samt armering 5-7mm og da er det "bare" 13-15mm igjen som skal dekke oppå armering og gulvvarme.
Granit vil det ligge, 9mm.
Men jeg kjøper det du sier, alternativ?
Hei
Jeg er ingen ekspert, men synes det virker som en merkelig konstruksjon. Hvis du skal legge isopor, og deretter fliser oppå, må du jo ha et stabilt underlag for flisene. Å "støpe" med armert avrettingsmasse har jeg i alle fall ikke hørt om. Det burde vel være en armert betongplate på isoporen, og i den støper du også inn gulvvarmen. Deretter, hvis det trengs, kan du avrette noen millimeter for å jevne ut før du legger granitten.
Men som sagt er jeg ingen ekspert, kan ta feil.
Jeg er ingen ekspert, men synes det virker som en merkelig konstruksjon. Hvis du skal legge isopor, og deretter fliser oppå, må du jo ha et stabilt underlag for flisene. Å "støpe" med armert avrettingsmasse har jeg i alle fall ikke hørt om. Det burde vel være en armert betongplate på isoporen, og i den støper du også inn gulvvarmen. Deretter, hvis det trengs, kan du avrette noen millimeter for å jevne ut før du legger granitten.
Men som sagt er jeg ingen ekspert, kan ta feil.
Det går ikke an å trylle med knærne addee, å bygge gulv med flytsparkel, er en dårlig konstruksjon. Hvis jeg (og øvrige) har forstått deg riktig, så har du 100mm fra eksisterende gulv, opp til ferdig gulv. Når du vil gjøre det beste med tanke på varmetap nedover, så bruker du 50mm frigolit først. Da gjenstår 50mm - 9mm for granitten = 41mm....
ha ha, jo det er virkelig knapt til målt for betongen. Vil råde deg til å legge varmeslyngene på frigoliten og armeringen oppå varmeslyngene. Hadde nok satset på ferdig betong med glassfiber i som armering (prat med betongstasjonen)
går vel ikke med mer enn 1kbm. Og så lagt ut og glattet det etter hvert, så får du en ferdig overflate til dine granittplater.
ha ha, jo det er virkelig knapt til målt for betongen. Vil råde deg til å legge varmeslyngene på frigoliten og armeringen oppå varmeslyngene. Hadde nok satset på ferdig betong med glassfiber i som armering (prat med betongstasjonen)
går vel ikke med mer enn 1kbm. Og så lagt ut og glattet det etter hvert, så får du en ferdig overflate til dine granittplater.
men..man skal vel ikke isolere varmeslyngene fra betongen, det blir resultatet om man som du mener, skal frese spor i isoporen og trykke ned varmeslyngene der. Da hadde det vært enklere å satse på en tynnere isopor. Varmeslyngene påvirker ikke betongplatens holdbarhet særlig.elmannen skrev:
Hvordan ser dette ut, vanskelig med etasje 1?
Etasje 1 (kjeller under)
Skal opp 11,6 cm i gangen
Skal opp 11,6 cm i bad 1
50mm frigg
armering+gulvvarme
41 mm støp
15mm flytsparkel
10 mm til fix og granitt
Etasje 2 (etasje 1 under)
Skal opp 17,8 cm på kjøkkenet
50mm frigg
70mm støp
armering+gulvvarme
33mm støp
15mm flytsparkel
10 mm til fix og granitt
Skal opp 17,8 cm i bad
100mm frigg
armering+gulvvarme
48mm støp
30mm for fall (flyt) samt granitt og fix
Etasje 1 (kjeller under)
Skal opp 11,6 cm i gangen
Skal opp 11,6 cm i bad 1
50mm frigg
armering+gulvvarme
41 mm støp
15mm flytsparkel
10 mm til fix og granitt
Skal opp 17,8 cm på kjøkkenet
50mm frigg
70mm støp
armering+gulvvarme
33mm støp
15mm flytsparkel
10 mm til fix og granitt
Skal opp 17,8 cm i bad
100mm frigg
armering+gulvvarme
48mm støp
30mm for fall (flyt) samt granitt og fix
Enig med saturnus at du absolutt ikke skal frese ned gulvvarmeslangen i isopor. Støp i stedet inn den i betongen og prøv å få betongoverflaten på et så godt nivå som mulig. Isoporen skal jo bare beskytte for at varmen fra platen (radiatoren) ikke skal gi for store varmetap nedover. Gjør du en god jobb med støpingen så trenger du kanskje ikke å avrette i det hele tatt.
Hva er det for bef bjl mellom plan 1 og 2?addee skrev:Hvordan ser dette ut, vanskelig med etasje 1?
Skal opp 17,8 cm i kjøkkenet
50mm frigg
70mm støpe
armering+gulvvarme
33mm støpe
15mm flytsparkle
10 mm til lim og granitt
Skal opp 17,8 cm i bad
100mm frigg
armering+gulvvarme
48mm støpe
30mm for fall (flyte) samt granitt og lim
Å støpe på 5-7 cm betyr at du legger på 120-170 kg ny belastning på bef gulv?
Klarer gulvet virkelig det og fortsatt har kapasitet til å bære ytterligere 200 kg som normene sier at boliger skal klare?