3.597 lest ·
6 svar
4k lest
6 svar
Isolert betongplate tørr her om dagen nå fuktig?
Vi har en betongplate på 10 cm som ble laget i desember, innendørs. Platen har ca. 20 cm markisolering under og mellom platen og grunnmuren sitter et bånd som ser ut som tykk papp.
Til saken:
En del av platen er i vaskerommet, og det skal derfor være fuktsperre på. For tre dager siden målte byggherren at den var tilstrekkelig tørr for fuktsperre. Da sto en elektrisk ovn i rommet som holdt det rundt ca. 20 grader i luften. Gulvet var kaldere mot veggene og hjørnene.
Nå, tre dager senere, måler byggherren at det er fuktigere. Ovn står ikke lenger i rommet (ble brukt i det nye badet som ble flislagt). Det er nå kaldere i vaskerommet, ned mot +10 i et hjørne.
Byggherren forstår ikke helt hvorfor.
Spørsmål:
Har dette bare med temperaturen å gjøre? Jeg mener, oppfører betongen seg som luft, som får høyere relativ luftfuktighet (RH) hvis den blir nedkjølt uten samtidig å tørkes/avfuktes?
Hva bør han gjøre? Kjøre med avfukter for å tørke ut betongen mer? Holde den varm en stund for ytterligere uttørking før fuktsperren legges på?
Til saken:
En del av platen er i vaskerommet, og det skal derfor være fuktsperre på. For tre dager siden målte byggherren at den var tilstrekkelig tørr for fuktsperre. Da sto en elektrisk ovn i rommet som holdt det rundt ca. 20 grader i luften. Gulvet var kaldere mot veggene og hjørnene.
Nå, tre dager senere, måler byggherren at det er fuktigere. Ovn står ikke lenger i rommet (ble brukt i det nye badet som ble flislagt). Det er nå kaldere i vaskerommet, ned mot +10 i et hjørne.
Byggherren forstår ikke helt hvorfor.
Spørsmål:
Har dette bare med temperaturen å gjøre? Jeg mener, oppfører betongen seg som luft, som får høyere relativ luftfuktighet (RH) hvis den blir nedkjølt uten samtidig å tørkes/avfuktes?
Hva bør han gjøre? Kjøre med avfukter for å tørke ut betongen mer? Holde den varm en stund for ytterligere uttørking før fuktsperren legges på?
Har ikke kontroll på nystøpt plate. Men jeg har nylig hatt en vannlekkasje i et dusjområde i kjelleren. Platen var selvfølgelig fuktig. Vi rev alt, og etter uttørking med luftavfukter og varmeplater boret "tørke-fyren" to hull i platen for å kunne måle fuktinnholdet. Da det tydeligvis ikke holdt, måtte vi tørke en stund til og bore nye hull. Hullene var ca. 2 cm dype. Budskapet her er vel at man ikke kan måle på overflaten. Hvordan gjorde din håndverker?
Ja, jeg har lest noe om at den riktige måten er å måle i borede hull, og det stemmer sikkert.PASwe skrev:Har ikke kontroll på nylagt plate. Dog har jeg nylig hatt en vannlekkasje i et dusjområde i kjelleren. Platen var selvfølgelig fuktig. Vi rev alt og etter uttørking med avfukter og varmeplater, boret "tørk-gutten" to hull i platen for å kunne måle fuktighetsnivået. Da det tydeligvis ikke var nok, måtte vi tørke en stund til, og bore nye hull. Hullene var ca 2cm dype.
Budskapet her er vel at man ikke kan måle på overflaten. Hvordan gjorde din håndverker?
Byggmesteren bruker en fuktindikator (tror jeg det egentlig heter), omtrent en slik: http://www.mycoteam.no/bilder/1665/1743?size=extramedium
Tydeligvis gir en slik ikke nødvendigvis en korrekt absolutt verdi, men om jeg forstår det riktig kan den brukes for å oppdage forskjeller. I mitt tilfelle er det to hjørner som nå gir for høyt utslag, selv om de har vært OK på instrumentet tidligere.
Ja, det er slik.Prosit skrev:
Relativ luftfuktighet er forholdet mellom aktuell fuktmengde og den maksimale fuktmengden som luften kan bære ved akkurat den temperaturen.
Jeg vil påstå at byggherren måler feil. Eller i alle fall med en for det formålet uegnet metode.
Når rH i den nylagte platen går ned under 100% vil rH være det samme som rH i luften i betongens porer.
Finnes det fritt vann i porene er rH 100%, når rH går under 100% vil vannet være i dampfase i betongens porer.
Byggherren måler litt rart synes jeg.
Hvis man varmer og tørker en nylagt betongplate hardt - mye varme, luftsirkulasjon over overflaten og sammen med avfukter kan man sikkert få overflaten tilstrekkelig tørr på bare noen få dager, mens en cm ned i betongen er rH kanskje fortsatt 100%.
Diffusjonshastigheten er langsom i betong, og fuktigheten gjennom tverrsnittet holder ofte en slags eksponentiell verdi ved ensidig uttørking.
At rH stiger når dere fjerner varmetilførselen tyder kanskje på at det er betydelig mer fuktighet et stykke under overflaten.
Men selve temperaturforandringen i seg selv er også en stor synder i dramat.
Hva målte dere for rH ved 20° hhv 10°?
Her finnes mye å lese:
http://www.rbk.nu/Fuktmatningsmanual.asp
Når rH i den nylagte platen går ned under 100% vil rH være det samme som rH i luften i betongens porer.
Finnes det fritt vann i porene er rH 100%, når rH går under 100% vil vannet være i dampfase i betongens porer.
Byggherren måler litt rart synes jeg.
Hvis man varmer og tørker en nylagt betongplate hardt - mye varme, luftsirkulasjon over overflaten og sammen med avfukter kan man sikkert få overflaten tilstrekkelig tørr på bare noen få dager, mens en cm ned i betongen er rH kanskje fortsatt 100%.
Diffusjonshastigheten er langsom i betong, og fuktigheten gjennom tverrsnittet holder ofte en slags eksponentiell verdi ved ensidig uttørking.
At rH stiger når dere fjerner varmetilførselen tyder kanskje på at det er betydelig mer fuktighet et stykke under overflaten.
Men selve temperaturforandringen i seg selv er også en stor synder i dramat.
Hva målte dere for rH ved 20° hhv 10°?
Her finnes mye å lese:
http://www.rbk.nu/Fuktmatningsmanual.asp
RH har nok ikke blitt målt "på ordentlig" da det bare er målt med indikator på overflaten. I det minste har han ikke nevnt noen verdi, han ser om målenålen er i riktig eller feil område.
Platen ble støpt for ganske nøyaktig 2 måneder siden, flytesparklet for et par uker siden. Det var ikke så varmt før flytesparklingen og de første dagene etter sparklingen.
Det er bare to områder som ikke er tørre ifølge instrumentet nå, men de var tydeligvis tørre forrige uke - da hadde forsåvidt avfukter stått der noen dager.
Nå blir det ikke heldekkende tettesjikt i vaskerommet, det blir i kantene og i fallene rundt slukene bare. Jeg konstaterer at det er OK ved renovering ifølge BKR, da huset ikke har isolerte grunnmurer.
Platen ble støpt for ganske nøyaktig 2 måneder siden, flytesparklet for et par uker siden. Det var ikke så varmt før flytesparklingen og de første dagene etter sparklingen.
Det er bare to områder som ikke er tørre ifølge instrumentet nå, men de var tydeligvis tørre forrige uke - da hadde forsåvidt avfukter stått der noen dager.
Nå blir det ikke heldekkende tettesjikt i vaskerommet, det blir i kantene og i fallene rundt slukene bare. Jeg konstaterer at det er OK ved renovering ifølge BKR, da huset ikke har isolerte grunnmurer.
Klikk her for å svare