Hva tror dere om isolasjonen som ligger på det blå røret som går inn i skorsteinen. Er det asbest i denne? Det var slik da jeg flyttet inn i huset. Her har den gamle pannen stått, det er nå bergvarme. Huset er bygget i 1972-73.
Vil ikke rive bort dette før jeg vet. Forstår ikke hvorfor de ikke fjernet denne isolasjonen da bergvarmen ble installert. Eternittrøret til venstre på bildet er jeg klar over, og så får det være, det er isolasjonen jeg er bekymret for. Håper bildet er bra nok for å gjøre en vurdering....
nå har du fått to svar.
det er en nettingmatte av hønsenetting og steinull. brukes når noe skal kles med isolering.
kan være mye forskjellige greier men framfor alt rør og ventilasjonstrommer, men brukes til mye mer
Takk for svarene, det settes pris på! Jeg fikk for meg at det fantes en slags asbestull som man brukte som isolering. Ettersom dette røret sannsynligvis har blitt varmt av den tidligere pannen, tenkte jeg at det kanskje kunne være noe sånt... Nettingmatte av hønsenetting og steinull høres jo bedre ut.
Hei og takk for svarene. Eternit-røret har jeg kontroll på. Det har sannsynligvis vært koblet til den gamle pannen på en eller annen måte. Jeg har "plugget" dette røret ved ventilen på utsiden av huset da jeg installerte mekanisk avtrekk, har tilluft via ventiler i vinduer i dag. Jeg tror ikke dette røret er spesielt farlig der det sitter i dag, er ikke helt enkelt å få bort heller...
Isolasjonen på bildet sitter i en vaskestue, jeg har en slags gardin over dette så det ikke synes, men siden vi vasker, badstuer, dusjer etc. i dette rommet ville jeg sjekke om isolasjonen inneholder asbest. Min plan er å fikse dette, det ser jo ikke spesielt pent ut...
Jeg kan nå altså med hansker og maske rive ut denne isolasjonen, eller hvordan ville dere gjort det?
maske og hansker og så er det bare å rive da, man kanskje skal fukte det litt før?
Jeg får nok ta dette prosjektet til sommeren, har vært mye med dette huset... Stenullen er vel ikke så farlig at man må fjerne den med en gang?? Vi oppholder oss daglig i rommet.