Er det noen som har erfaring med hvordan det blir med eller uten isolasjon av innervegger ved nybygging av enebolig med én etasje? Veggene har stendere som er 45x70, 13 mm OSB og 12 mm gips. Er det verdt å legge isolasjon i veggene med tanke på lydisolering?
Takk på forhånd.

I
Den største gevinsten med å isolere i hulrommet ligger i at du kan ha forskjellig temperatur på hver side av veggen.

Som luftlydisolering (snakk og musikk f.eks.) er det også en forbedring, men ingen fullgod sådan. Som strukturlydisolering (trinnlyd o.l.) helt mislykket. Da kreves det en annen veggkonstruksjon.

Nå koster ikke 7 cm MU voldsomt mye, så det er bedre å gjøre det enn å la være og så ville gjøre det senere. Den gjør den nytten den kan.

Ja, sier jeg som ikke har det i veggene her. Synes det er markant forskjell fra forrige hus som hadde isolerte vegger.

Oj skrev:
Er det noen som har erfaring med hvordan det blir med eller uten isolasjon av innervegger ved nybygging av enebolig på ett plan? Veggene har stendere som er 45x70, 13 mm OSB og 12 mm gips. Er det verdt å legge isolasjon i veggene med tanke på lyddemping?
Takk på forhånd.
man tjener i runde tall mellom 3 og 6 dB lydisolering med ull i veggen... Mer fordi man tar hånd om indre resonans enn at man aktivt lydisolerer... Men det er en annen historie...
Man skal tenke på 3 enkle ting
1) Tett konstruksjon
2) Doble platelag på hver side
3) Tett konstruksjon (igjen)

tilsvarer ikke 6db en opplevd halvering av lyden eller er jeg helt ute og tråkker på tohjulingen?

Mikael_L
Mikael_L
zankan skrev:
man tjener i runde slenger mellom 3 og 6 dB lydisolering med ull i veggen...Mer fordi man tar hånd om indre resonans enn at man aktivt lydisolerer.. Men det er en annen historie...
Man skal tenke på 3 enkle ting
1) Tett konstruksjon
2) Doble plateskikt på hver side
3) Tett konstruksjon (igjen)
F.eks. en sagflisfylt vegg lydisolerer vel bedre pga sagflisens høyere densitet?
Eller er jeg også ute og sykler to eller trehjuling... :D

Så er det vel så komplekst som et problem kan bli, det avhenger bl.a. av frekvensene osv...

Jeg hørte at i nybygde musikkens hus i Uppsala har de vegger med typ 9 lag gips eller noe sånt, for å dempe tilstrekkelig mellom ulike saler.

generelt kan man si at tre er mer eller mindre verdiløst når det kommer til lydisolerende egenskaper, pga dens underlige tetthet... Men sagflis er en annen type da den som fylling skal gjøre det samme som ull.. Altså ikke lydisolere, men absorbere...

Og skal man lydisolere a la abnorm så bruker man seg av tradisjonell gipsvegg og for eksempel en murvegg for å skape seg bedre reduksjonstall osv.... Kan sitte og holde en utlegging i timevis men jeg har jo en jobb å passe:-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.