Hei!

Har vurderinger på å tilleggsisolere huset, da vil veggen stikke ut fra den underliggende kjellerveggen med xx cm. Min tanke er om man kan isolere veggen under og hvordan man da gjør det. Jeg vil fortsatt ha betongvegg. Min vegg består i dag av betonghullstein og hva jeg vet så isolerer det dårligere enn f.eks. leca.

Noen som har en bra løsning?

Guran 1

Hei!

Jeg gjorde akkurat det samme for 1,5 år siden. Iskald kjeller med mur av betonghullstein. Jeg kjøpte et system fra Beijer Fasade i Ulvsunda, Sundolitt spontet isopor + Optiroc Serpo EF260 fiberpuss som armeres med glassfibernett og males med en spesiell maling. Jeg er veldig fornøyd med resultatet, pent og fint og klart varmere kjeller. Pussen er dog tynn (rundt 5mm!) og man kan skade den. På den andre siden er den veldig lett å reparere.

Jeg har 8-9 sekker fiberpuss igjen om noen er interessert....

Björn

Hei!

Interessant tråd, har gått med lignende tanker!

Hvis man bare isolerer veggen over bakken og litt under jordoverflaten, hvor mye effekt kan det tenkes å få? Får man noen andre rare konsekvenser av at halve veggen er varmere enn den andre?

Hvordan gjør man det rundt kjellervinduene med sånne ferdige elementer egentlig?

Mvh Andreas

To av mine kjellervegger er uisolerte under bakken, og jeg har ikke merket noen rare konsekvenser av det ennå, etter to vintre. Hvor mye effekt man får av å bare isolere over bakken avhenger nok av hvor mye av grunnmuren som er over bakken. I mitt tilfelle er så mye som 120-140 cm over bakken, og det har definitivt gjort en forskjell å isolere over bakken der. Grunnen i seg selv gir jo også en viss isolasjon mot den verste kulden.

Rundt kjellervinduene må man først skjære til isoporen, man må gi litt ekstra plass for tynnpussen så man ikke "bygger inn" vinduene for mye, og sørge for at det er plass til vindusbrett (som man nok må bytte siden isolasjonen bygger på). Det finnes så spesielle beskyttelseslister for kantene som man setter i pussen. (Sånne lister bruker man også på husgrunnens hjørner.)

Bjørn

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.