Huseier
· Värmland, numera Örebro län
· 14 innlegg
Hei!
Vi har nylig kjøpt et hus der noen har bygget vinterhage på en eldre terrasseplate av betong – litt over 100 cm over bakken. Jeg har tenkt å isolere vinterhagen slik at den kan brukes flere årstider enn bare sommeren. Spørsmålet er da hvordan jeg skal gjøre med isolasjonen av gulvet. Siden taket er skrånende og takhøyden er ganske marginal, er det ingen vits i å isolere direkte under terrassebordene. Med andre ord bør jeg isolere selve betongplaten nedenfra. For å gjøre dette har jeg, som så mange andre, tenkt å bruke isolasjonsplater av celleplast. Imidlertid, siden jeg aldri har gjort noe slikt før, har jeg noen spørsmål.
1. Trenger jeg noen form for fuktsperre, enten mellom celleplasten og betongen eller mellom celleplasten og bakken?
2. Hva bør jeg helst feste celleplasten med? En bekjent gjorde en lignende isoleringsløsning og seksjonerte da med lekter mellom hvilke han satte celleplasten og skrudde da platene fra siden. Hele hans konstruksjon var imidlertid i tre.
Takk på forhånd!
Vi har nylig kjøpt et hus der noen har bygget vinterhage på en eldre terrasseplate av betong – litt over 100 cm over bakken. Jeg har tenkt å isolere vinterhagen slik at den kan brukes flere årstider enn bare sommeren. Spørsmålet er da hvordan jeg skal gjøre med isolasjonen av gulvet. Siden taket er skrånende og takhøyden er ganske marginal, er det ingen vits i å isolere direkte under terrassebordene. Med andre ord bør jeg isolere selve betongplaten nedenfra. For å gjøre dette har jeg, som så mange andre, tenkt å bruke isolasjonsplater av celleplast. Imidlertid, siden jeg aldri har gjort noe slikt før, har jeg noen spørsmål.
1. Trenger jeg noen form for fuktsperre, enten mellom celleplasten og betongen eller mellom celleplasten og bakken?
2. Hva bør jeg helst feste celleplasten med? En bekjent gjorde en lignende isoleringsløsning og seksjonerte da med lekter mellom hvilke han satte celleplasten og skrudde da platene fra siden. Hele hans konstruksjon var imidlertid i tre.
Takk på forhånd!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
1. Normalt sett bruker man kapillærbrytende lag på bakken, og celleplast som isolasjon deretter betong, så ikke mer enn detsolvebring skrev:
Hei!
Vi har nylig kjøpt et hus hvor noen har bygget et uterom på en eldre altanplatting av betong – drøyt 100 cm over bakken. Jeg har tenkt å isolere uterommet slik at det kan brukes flere årstider enn bare sommeren. Spørsmålet er da hvordan jeg skal gjøre med isoleringen av gulvet. Siden taket er skrånende og takhøyden temmelig marginal er det ingen vits å isolere direkte under terrassebordet. Med andre ord bør jeg isolere selve betongplaten nedenfra. For å gjøre dette har jeg, som så mange andre, tenkt å bruke isoleringsplater av celleplast. Men, siden jeg aldri har gjort slikt før, har jeg noen spørsmål.
1. Trenger jeg å ha noen form for fuktbeskyttelse, enten mellom celleplasten og betongen eller mellom celleplasten og bakken?
2. Hva bør jeg helst feste celleplasten med? En bekjent gjorde en lignende isoleringsløsning og seksjonerte da med reglar mellom hvilke han satte celleplasten og skrudde da platene fra siden. Hele hans konstruksjon var imidlertid i tre.
Takk på forhånd!
https://www.byggahus.se/bygga/borja-ordentlig-dranering
Blir litt usikker når du sier "100 cm over bakken" - hvis det er luft under betongen trenger du naturligvis ikke noe grus, da kan du jo isolere oppå betongplaten. Tar du bort den gamle og støper ny (du sa at takhøyden ellers kanskje ville bli lav) så burde den også bli over bakken, og dermed bør ingen slike problemer oppstå?
2. Her er jeg også usikker. Normalt legger man jo celleplasten på det kapillærbrytende laget (singel). Bygger du i "luften" så må du antagelig snekre sammen en form for betongen og støpe i.
Men støper du "i luften" så bør det jo være bedre å isolere på oversiden kan jeg synes? Altså støp en betongdekke, om du ikke vil ha tre av noen grunn, og deretter isolerer du oppå med f.eks. celleplast mellom reglar som du så kan montere gulvet i:

Ref: Träguiden - mellomdekke
Den konstruksjonen skal ikke brukes om betongen har bakkekontakt da treverket kommer til å suge opp fukt...
Huseier
· 14 innlegg
Jeg tror vi snakker forbi hverandre litt her. Dvs jeg skal ikke bygge noen ny konstruksjon – ikke støpe noe i det hele tatt. Utestuen finnes allerede – og også betongplaten siden utestuen som den er, er bygget oppå en gammel terrasseplate. Denne er derimot ikke markbygd, men er ca. en meter over bakken. Siden takhøyden i utestuen er lav kan jeg ikke isolere platen ovenifra, så det må jeg gjøre underfra. Da er spørsmålet hvordan jeg utfører denne isolasjonen, sannsynligvis hovedsakelig med celleplast, på best mulig måte.klaskarlsson skrev:
1. Normalt sett bruker man jo et kapillærbrytende lag på bakken, og celleplast som isolasjon, deretter betong, så ingenting mer enn det
[lenke]
Blir litt usikker når du sier "100 cm over bakken" - er det luft under betongen trenger du naturligvis ikke noe grus, da kan du jo isolere ovenpå betongplaten. Tar du bort den gamle og støper ny (du sa at takhøyden ellers kanskje ville bli lav) så skulle den også bli over bakken, og dermed burde ingen slike problemer oppstå?
2. Her er jeg også usikker. Normalt legger man jo celleplasten på det kapillærbrytende laget (singel). Bygger du i "luften" så må du antagelig snekre sammen en form for betongen og støpe i.
Men om du støper "i luften" så burde det vel være bedre å isolere på oversiden, tenker jeg? Dvs støp et betongdekke, om du ikke vil ha tre av en eller annen grunn, og så isolerer du oppå med f.eks. celleplast mellom bjelker som du da kan montere gulvet i:
[bilde]
Ref: Træguiden - mellomdekke
Den konstruksjonen skal ikke brukes om betongen har kontakt med bakken da treet kommer til å suge opp fukt...
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Ah...du vil beholde platen, men isolere nedenfra, og du kommer også til derunder?solvebring skrev:
Jeg tror vi snakker forbi hverandre litt her. Dvs jeg skal ikke bygge noen ny konstruksjon – ikke støpe noe i det hele tatt. Uterommet finnes allerede – likeså betongplaten da uterommet som er, er bygget oppå en gammel veranda. Denne er dog ikke markbygget, men er ca en meter over bakken. I og med at uterommets takhøyde er lav kan jeg ikke isolere platen ovenfra, men må gjøre dette nedenfra. Da er spørsmålet hvordan jeg utfører denne isoleringen, sannsynligvis først og fremst med cellplast, på best mulig måte.
Da er jeg med.
Enkleste måten vil vel være å lime cellplastplater under platen rett og slett?
Huseier
· 14 innlegg
Ja, akkurat.klaskarlsson skrev:
Ok, tror du lim holder/varer over tid?
Celleplast er jo ganske porøst og motstår dårlig kjemikalier, så PL400 ville kanskje vært litt for mye, men eventuelt PL200 eller tilsvarende ...?
Er det noen andre som har prøvd slik metode? Råd ut fra erfaringer mottas takknemlig!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Jeg tenker meg at PL200 burde funke fint om det ikke er utsatt for direkte vann.solvebring skrev:
Selv har jeg isolert nedenfra med cellplast, men da mot tre, så jeg skrudde med skiver...tenker at det blir veldig mekk med betong dog.
Huseier
· 14 innlegg
Jeg har sett/hørt de der spikerpluggene nevnes ved andre anledninger men vet ikke helt hva de er for noe. Har forsøkt å google men finner femti elleve varianter og forslag. Hvordan fungerer de forresten – skal de limes i betongen med nedoverhengende spik/tagger på hvilke man hugger fast cellplasten?L Lutte skrev:
Kanskje litt vanskelig for oss som lekfolk, men alle proffshandlere skal kunne skaffe typer som disse.solvebring skrev:
https://www.essve.com/no/produkter/...re/isolasjonsholdere/essve-isolasjonsholdere/
Du trykker fast platen med hånden og deretter borer du bare rett inn gjennom platen og opp i betongen når du har nådd rett dybde trykker du bare inn pluggen og så slår du inn plastspikeren så den fester seg.
Jeg ville nok satt 4 stk plugg per plate hvis de er 60x120 og 5 stk altså en i midten også på større plater.
Runde 2 kan du som sagt lime med fugeskum, gjerne lavt ekspanderende. Noen klikk med skum deretter opp med platen og så skader det jo ikke med mekanisk festing også. Enten med isolasjonsspiker inn i første runde eller så med 1 stk isolasjonsholder som du setter midt i platen og opp i betongen.
Huseier
· 14 innlegg
Okei! Finfint, man takker! =)L Lutte skrev:Kanskje litt vanskelig for oss som lekmenn, men alle proffshandlere skal kunne ta hjem typ disse.
[lenke]
Du trykker fast platen med hånden og så borer du bare rett inn gjennom platen og opp i betongen når du har nådd rett dybde trykker du bare inn pluggen og så slår du inn plastikknaglen så den klemmer fast.
Jeg ville nok satt 4 stk. plugg per plate om de er 60x120 og 5 stk. dvs. en i midten også på større plater.
Omg. 2 kan du som sagt lime med fugeskum, gjerne lavt ekspanderende. Noen klikker skum deretter opp med platen og så skader det jo ikke med mekanisk fastsetting også. Enten med isolerspiker inn i første omgangen eller med 1 stk. isolerholder som settes midt i platen og opp i betongen.
Klikk her for å svare