Jeg hadde tenkt å isolere avtrekkskanalen litt ekstra da jeg synes den mister temperatur frem til avtrekkspanna avhengig av hvor kaldt det er ute.

Jeg har hittil sett på 2 alternativer:

1. Papirkledd byggmatte på 95mm med lambdaverdi 36
2. 2 x 95mm Isolasjonsmatte (lambda 40) + aldringsbestandig plast over isolasjonsmatten.
3. Noen andre forslag?

Alternativ 1 og 2 koster omtrent det samme per kvm/kr, jeg er usikker på hvordan lambda verdien regnes ut. Noen som har peiling på hvilket alternativ som gir best isolasjon?
 
"Vanlig" isolasjon er nok. Den papirbelagte er helt OK.

Du skal ikke surre isolasjonen i plast.
 
Er det noen ulempe å legge plast over?
 
Det finnes ingen fordeler, helt enkelt.
Se det som at du setter dampsperren på utsiden av husveggen.
Avtrekkskanalen inneholder varm luft, og det er ingen risiko for at fuktig kald luft skal kondensere mot dens overflate.

Er det for å få en "penere" overflate ville jeg heller dekke isolasjonen med
vindvev, eller bruke den der papirkledde isolasjonen du nevnte.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.