Hei!

På grunn av dårlige oppbevaringsmuligheter i huset og mangel på passende boder ute, så har vi nå ca. 15 flytteesker med diverse ting i et gjesterom, og halvparten av oss begynner å bli lei av situasjonen. Det enkleste hadde vært å kaste alle eskene, men det forslaget ble ikke godtatt, så nå har jeg tenkt å isolere et lite uthus med tanke på å kunne flytte eskene dit hvis jeg klarer å få det tørt og frostfritt. Og fremfor alt hvis jeg klarer å gjennomføre prosjektet, noe som går sånn passe - og det er derfor jeg er her.

Uthuset er et lite rom på 4,5 * 2,8 m bygget av pussete murblokker, jordgulv, tidligere eternittak (som jeg nå har revet). Det er relativt lavt under taket (noe jeg ikke forsto konsekvensene av før senere; kommer tilbake til det) på ca. 1,4 - 1,8 m (skråtak). På den ene gavlveggen er det to gamle slagporter/låvedører.

Min idé var å...
- rive taket
- legge tak med 45x95, legge på rupanel og deretter takplater
- dele opp innerste halvdelen av rommet: legge masonitt og gulvbjelker på markstein, legge 45x95 på veggene, isolere gulv, vegger og tak, bygge en vegg og sette inn en innerdør, for så eventuelt å sette inn en portabel avfukter og varmeelement for å holde det frost- og fuktfritt.

Men det var det med døra som sprakk...
3D-modell av et lite uthus uten tak, sett innenfra. Viser bjelker, gulvstruktur og en støttevegg. Strukturen har et skråtak.

Det er jo bare en meter til gode! Så nå er jeg litt tilbake på start. Å heve taket går jo, men med tanke på bygningen ved siden av blir det ikke så pent...

Så nå vil jeg gjerne be om ideer...
Jeg har en gammel kjeller under en del av huset, som nås utenfra. Den ser slik ut: https://imgur.com/a/GGgbqyv. Er det smartere å tette igjen den og oppbevare eskene der?

På sikt skal vi bygge garasje, og da vil vi ha en lagringsdel der esker og lignende kan oppbevares og glemmes. Så egentlig holder det med en midlertidig løsning, i et par år.

Her er dagsaktuelle bilder av uthuset uten tak: https://imgur.com/a/N3E4Qoe

Må det være frostfritt? Et annet alternativ er å legge fuktsperre og ha en absorpsjonsavfukter.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Må det være frostfritt? Et annet alternativ er å legge fuktsperre og ha en absorpsjonsavfukter.
Uten å isolere og sette opp den der mellomveggen mener du?

Jeg har en forsvarlig mengde esker og annet rat oppe på vår loft i vårt 1900-tallshus og der er det nok ikke noe spesielt hyggelig klima og ingenting der er påvirket av noe i alle fall. Både kaldt og rått om vinteren og varmt som fy om sommeren.

S Stefan1972 skrev:
Jeg har en anselig mengde med esker og annet rat oppe på vår loft i vårt 1900-tallshus, og der er det nok ikke noe spesielt trivelig klima, men ingenting der er påvirket av noe uansett. Både kaldt og rått om vinteren, og varmt som fy om sommeren.
Det høres betryggende ut. Ja, når jeg tenker etter er det jo alltid slik jeg har hatt det tidligere, men loftene må ha hatt god ventilasjon siden det har fungert. Føles som det er en forutsetning? Men det er klart, da trenger jeg kanskje ikke bekymre meg for å gjøre det frostfritt. Hva tror dere er best i mitt tilfelle da, kjelleren eller uthuset? Og uthuset, holder det å få på plass taket slik at det ikke regner inn og ignorere isolasjon osv?

T
Skadene som blir på det lagrede avhenger litt av hva du har i kartongene - finnes det papir, tøy eller elektronikk i kartongene så vil det bli skadet på en eller annen måte om det står i uoppvarmede rom.
Kjelleren har jo grusgulv og sannsynligvis står muren ganske fuktig også og gjør den uegnet for lagring.
Uthuset har grus under og her er det også risiko for at murene trekker opp fukt fra bakken, men om du legger en byggplast på grusen og så bygger et passende isolert gulv på lekter lagt på steinene som ser ut til å finnes i dag, så kanskje det kan fungere tilstrekkelig bra.
Deretter metallstendere (ikke tre) mot veggene, byggplast og fuktighetsresistente plater på det - uklart hvordan/om du skal isolere dog. Taket kan du nok lage med 145-170 mm stender og rupanel/takduk utvendig og byggplast + kryssfiner innvendig med glassullisolasjon og luftspalte mot yttertaket.
Hvis du deretter setter inn element for å holde 10 grader året rundt, så klarer seg trolig også bøker og klær noen år. Rommet vil være så lite at det ikke behøver å koste store summer å holde oppvarmet.
Så var det det med døra... Hvis du setter den i en bygget skillevegg, så kan det kanskje klare seg med en billig boddør som ikke er fullt isolert, men litt isolasjon vil man nok ha.
Hvis det kreves, kan den nok tilpasses til takhøyden :)

T Testarn skrev:
Skadene som blir på det som er lagret avhenger jo litt av hva du har i pappeskene - finnes det papir, stoff eller elektronikk i pappeskene vil det bli skadet på en eller annen måte hvis det står i uoppvarmede rom.
I pappeskene finnes både papir og tekstiler. Det handler dog ikke om noen arkivering av gamle Shakespeare-manus så en viss degradering av tilstanden kan vi tåle, men ikke til den grad at det blir ødelagt så klart.

Kjelleren har jo grusgulv og antakeligvis står muren ganske fuktig også og gjør det uegnet for lagring.
Uthuset har grus under og også her er det risiko for at murene trekker opp fukt fra bakken, men hvis du legger en byggplast på grusen og så bygger et passe isolert gulv på bjelker lagt på de steinene som virker å være der i dag, så kan det kanskje fungere tilstrekkelig bra.
Jeg tror ikke at uthuset har grus under, men bare jord. Jeg har forsøkt å grave ut en del i innerste halvdel for å få ned steinene litt, men det er veldig steinete. Endrer dette noe? Eller er din anbefaling fortsatt å legge byggplast på grusen, steinene oppå og bjelker direkte på steinene? Jeg tenkte legge masonitt under bjelkene for å kunne legge isolasjon mellom: er det en god idé?

Så metallstender (ikke tre) mot veggene, byggplast og fuktresistente plater på det - usikkert hvordan/om du skal isolere dog.
La meg se om jeg henger med. Byggplasten, den kan tapes mot platene på innsiden før de festes på metallstenderne for å forenkle monteringen antar jeg? Fuktresistente plater, tenker du på masonitt (oljeherdet plate), asfaplate eller noe annet? Jeg kommer nok ikke til å feste noe på veggene hva jeg vet, så det kunne fungere, det er jo tross alt en (forhåpentligvis) midlertidig greie. Hva finnes det for argumenter mot isolering?

Taket kan du nok gjøre med 145-170 mm bjelker og rupanel/takduk utover og byggplast + kryssfiner innover med glassullisolasjon og luftspalte mot yttertak.
Unnskyld dumme spørsmål. Hva er takduk? Undertakspapp? Hvordan lager jeg luftspalten mot yttertaket? Mener du mellom rupanelen og takplatene? Min tanke var å sette lekter på rupanelen (undertakspappen) og skru takplatene i denne, for å få en viss luftspalte. Er det dette du mener med luftspalte mot yttertaket?

Om du setter inn element for å holde 10 grader året rundt så klarer seg trolig også bøker og klær noen år. Rommet vil være så lite at det ikke bør koste mye å holde oppvarmet.
Så var det det der med døren... Hvis du setter den i en oppbygd mellomvegg kan det kanskje klare seg med en billig boderdør som ikke er fullt isolert, men litt isolasjon vil man gjerne ha.
Om det trengs kan den sikkert tilpasses takhøyden :)
Unnskyld enda et dumt spørsmål, men hvorfor vil man ha isolasjon i døren men ikke nødvendigvis i veggene? Og når det gjelder tilpasning til takhøyden, er det bare å kutte døren? Det blir jo omtrent halvparten som forsvinner. Et alternativ kan jo være å bygge en "plugg" av kryssfiner og cellplast, for vi kommer ikke til å trenge tilgang til tingene der inne på så hyppig basis, men det handler mer om "gjemme og glemme" en periode.

Det finnes ikke noe i det oppregnede som tar skade av kulde. Det er fukten man trenger å ha kontroll på. Den kan man holde unna ved hjelp av varme, men avfukter funker også.

D Daniel 109 skrev:
Det finnes ingenting i det opplistede som tar skade av kulde. Det er fuktigheten man trenger å ha kontroll på. Den kan man holde unna med hjelp av varme, men avfukter fungerer også.
For å gjøre det veldig enkelt, tror du det ville fungere å sette ned kartongene i kjelleren (på en SJ-pall f.eks), sette inn en avfukter og tette igjen?

Mitt garasje ca 30m2 har asfalt på grus (tidligere carport) og er nå isolert. En liten billig luftavfukter (Jula) er nok til både å varme det og holde det tørt. Jeg tror jeg hadde 9 grader som kaldest i vinter, men da bor jeg jo ikke i Västmanland.

Det er isolert med 145mm i taket og 95mm i veggene. Og hvis jeg tar en treningsøkt på 30 minutter i garasjen om vinteren, stiger temperaturen raskt et par grader, så det trengs ikke mye varme. Da har jeg dessuten en dårlig isolert takskjutsport (Skånska byggvarors billigste).

D Decamber skrev:
For å gjøre det veldig enkelt, tror du det ville fungere å sette ned kartongene i kjelleren (på en SJ-pall f.eks.), sette inn en avfukter og lukke igjen?
Ja, men hvis det kommer inn mye fukt må jo avfukteren gå mye.

Begynn med å regne ut hva det koster å bygge om så det faktisk blir bra. Da kanskje det blir lettere å få sortert bort og kaste deretter :thinking:;)

T Testarn skrev:
finnes det papir, tekstil eller elektronikk i kartongene så kommer det til å ta skade på en eller annen måte om det står i uoppvarmede rom.
Hvorfor tror du det? Jeg har hatt "papir, tekstil og elektronikk" og alt annet som finnes på en normal liten "gård" inkludert et titall elektriske maskiner og omtrent like mange bensindrevne, lagret i "uoppvarmede rom" vinterstid i nærmere femti år. Ingen som helst problemer med kulden forutsatt at man for eksempel sørger for å tømme ting som vaskemaskin og høytrykksspyler for vann.

T
Når det gjelder bøker og annet papir, så er de mer sensitive enn man tror for fukt - blir lett jordslag/svartmugg, gjelder det samme for bomullsstoffer.

Grus eller jord spiller ikke så stor rolle - det er markfuktigheten som kommer opp uansett. Når det gjelder plast i bunnen, så var det litt for å stoppe litt av fukten. Jeg lot installere en krypkjelleravfukter i et rekkehus jeg bodde i, og de la plast under hele huset på grusen og deretter ble avfukteren montert. Deres argument var at det bare var fukt som kom opp gjennom betongen som trengte å avfuktes + kondens selvfølgelig.

Hvis du legger plast helt ut mot veggene, så vil fukten ha en mindre overflate/vei å komme opp, tenker jeg.

Isolasjon under er bra hvis du vil ha det varmt og ikke bruke for mye strøm. Det kreves mindre nedover enn oppover - den meste varmen forsvinner jo oppover og gjennom vinduer osv.

Fuktokänslig mente jeg nok at det ikke skal være gips for innvendig vegg... hvis du har plast i veggen og også oppvarmet så fungerer nok OSB eller oljeboard (tykkere enn 3mm..).
Når det gjaldt isolasjonen tenkte jeg at du har steinvegger, og hvis man får det noenlunde trekkfritt, så kan luften mellom steinveggen og innvendig veggplate være tilstrekkelig med isolasjon. Ellers er en isolasjonsplate av steinull/glasfiber nok helt OK noen år.

Takduk er en kraftig duk som i visse takkonstruksjoner erstatter rupanel. Deretter lekter og plåt på det. Luftspalten skal være mellom yttertaket og isolasjonen for å ventilere bort fukt som har steget opp. Krever også åpenhet i takfot og møne, med insektsnett.

Selvfølgelig fungerer en "plugg" av kryssfiner og celleplast istedenfor dør - enkelt og smidig hvis man ikke vil inn så ofte.

Siden dette skal være en midlertidig løsning, vil du kanskje ikke bruke for mye penger, og hvis du aksepterer at materialet blir kassert, kan du jo alltid forenkle. Det er jo også et spørsmål om verdien på det du skal beskytte/samle.

Så har jeg erfaring med at det man tenkte skulle være en midlertidig løsning, har en tendens til å bli permanent - eller i det minste semi-permanent og plutselig brukes til noe annet :-D

Som noen har skrevet før, kan en avfukter ha god effekt, gir også litt varme, tenk bare på å ha en avfukter som kan kobles til en slange og fjerne vannet som kondenseres. Det kan være vanskelig om vinteren hvis du ikke har et avløp....

T
Alfredo Alfredo skrev:
Hvorfor tror du det? Jeg har hatt "papir, stoff og elektronikk" og alt annet som finnes i en normal liten "gård" inkludert et dusin elektriske maskiner og omtrent like mange bensindrevne, lagret i "uoppvarmede rom" vinterstid i nærmere femti år. Ingen som helst problemer med kulden forutsatt at man for eksempel sørger for å tømme ting som vaskemaskin og høytrykksspyler for vann.
Det er ikke kulden men fuktigheten som blir i uoppvarmede rom som skader papir, stoff og elektronikk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.