Skal snart isolere et gammelt treskur som i dag er helt uisolert.
Det er et gammelt redskapsskur med 45x70 lekter satt litt uregelmessig og deretter en yttervegg av (4/5"x1") planker. Ytterveggen er i god stand, godt vedlikeholdt.
Skal lekte opp ytterligere for å få standardmål cc 60 og samtidig forbedre stabiliteten og kle innsiden med osb for lett å kunne henge opp verktøy, hageredskap osv.
Hadde samtidig tenkt å sette inn isolasjon for å holde temperaturen rundt 5-10 grader vinterstid da jeg
skal ha sitteklipper samt sand/salt og eventuelt også skal bruke den som mekkeverksted.

Har spurt et par byggvenner som naturligvis har gitt ulike svar når det gjelder fukt/dampsperre og
plastfolie.
Da det ikke er noen større kostnad setter jeg gjerne dampsperre hvis det trengs for å slippe problem med fukt og kondens.
Kan jeg sette plastfolie direkte over isolasjonen på innsiden og deretter skru opp osb-platene direkte på plasten?

Om formålet er å ha noen maskiner og salt/sand tørt om vinteren trenger du ikke å isolere i det hele tatt. Er det godt drenert rundt omkring vil det meste klare seg, og det blir tørt inne. Men for trivselvarme ved mekking ville jeg brukt steinull og en mer moderne vindvav på innsiden før OSB. Plast unngår jeg så mye som mulig hvis jeg ikke kan være 100% sikker på å få alt tett.

Den fremste grunnen til at jeg vil isolere er å både skåne åkklipperen fra kaldstarter ved snørydding (og min bak fra iskaldt sete), og unngå frossen sand. Jeg takker for tipset om vindvev, blir nok at jeg går for det. Dreneringen er det ingen problemer med så det har jeg ikke uroe meg for. Mot våren blir det nok vannbåren varme installert...

pbengtsson skrev:
Men for trivselvarme ved mekking hadde jeg kjørt steinull og en mer moderne vindsperre på innsiden før OSB.
Nå må du forklare for en nybegynner. Men hva nytte gjør vindsperren på innsiden av isolasjonen? Burde den ikke gjøre mer nytte mellom isolasjon og fasade?

Flöjten5 skrev:
Nå må du forklare for en novise. Men hva gjør vindveven for nytte på innsiden av isolasjonen? Burde den ikke gjøre mer nytte mellom isolasjon og fasade?
Den gjør vel så fuktigheten kan vandre og ikke blir stående om man får for seg å kaldstille, har jeg for meg iallfall :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.