Hei,

Vi har kjøpt et tømmerhus med sokkeletasje og fasaden er i eternitt. Villaen er ca. 200 kvm og oppvarmingen er bergvarme med FTX-ventilasjon.

"Mellometasjen" er ferdig, der vi isolerte ved å rive bort korkisoleringen til tømmerstokkene. Satte en åpen "diffusjonssperre" som stopper vind men ikke fukt. Så 45mm glassull plyfa+gips.

Altså i gjennomskjæring så består veggen av følgende.
Eternitt(malt)-> gammel trefasade med lekter-> tømmer Ca 8cm-> diffusjonssperre-> 45 glassull-> plyfa+gips.

Nå til mitt spørsmål.
Forrige eiere har gjort følgende i overetasjen.
Kork-> plast (diffusjonstett) -> 90mm glassull -> gips.

Kan jeg få problemer med denne konstruksjonen?

Mvh
Chrlen
 
C Chrlen skrev:
Kork-> plast (diffusjonstett) -> 90mm glassull -> gips.
Er korken innerst og gipsen ytterst? Ingen tømmer?
 
Nei, beklager, var litt dårlig forklart.

Eternit, fasade, tømmer, kork, plast, glassull, gips.
 
Plasten skal sitte på den varme siden. Eller i det minste maks 1/3 inn sett til de ulike materialenes isolasjonsverdi. Så den konstruksjonen dere har er verken bra eller godkjent...
 
Tenkte nesten det..

jeg har revet en vegg på overetasjen nå, denne var dog bare kork "isolert". skal vedlegge bilde, men man ser at det har vært fukt akkurat ved taket. I taket har man brukt plast, skulle man ha odiffusjonstett duk i taket med kanskje?

føles som det resulterer i masse mugg på loftet?
 
  • Rivet vegg på loft med synlige tregulvplanker og vindu med utsikt til hage.
Plasten i seg er ikke noe galt, men sitter den på feil side av isolasjonen så kan det dannes kondens.
 
  • Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.