Medlem
· Västra Götalands
· 139 innlegg
Hei. Jeg planlegger å isolere et rom i vår gamle låve for å ha et hobbyrom, samt oppbevare diverse kjemikalier frostfritt. Tanken er å ha rundt 10 grader vinterstid og deretter slå på ekstra varme når jeg skal være der inne.
3 av veggene er i ca 25 cm betong, det er betongplate i gulvet, og den ene langsiden er en trevegg som er isolert med dør inn i neste del av låven. Ovenfor taket finnes det ytterligere 2-3 etasjer, har fortsatt ikke utforsket alle områdene da låven er bygd i etasjer med mengder av gulvareal. All overflate er alt annet enn frostfri, det virker å bli minst like kaldt inne som ute om vinteren, men døren har ikke vært lukket inn til resten av delen av låven som er mindre lufttett.
Tenkte i hvert fall å sette opp 45x45 og isolere med 45mm naturligvis. Men hvordan gjør jeg med luftspalte, luftspalte får jeg uansett hva jeg gjør siden det vil bli litt rom bak stenderne, men hvordan skal da isolasjonen holde seg på plass hvis det er luft bak stenderne? Til å begynne med hadde jeg tenkt å sette plast bak stenderne, men har nå lest at jeg bør droppe plasten. Utenfor stenderne tenkte jeg å sette gipsplater. Til å begynne med ønsket jeg spon, men grunnet prisforskjellen blir det gips. Arealet er rundt 25-30 kvm.
Mvh andreas
3 av veggene er i ca 25 cm betong, det er betongplate i gulvet, og den ene langsiden er en trevegg som er isolert med dør inn i neste del av låven. Ovenfor taket finnes det ytterligere 2-3 etasjer, har fortsatt ikke utforsket alle områdene da låven er bygd i etasjer med mengder av gulvareal. All overflate er alt annet enn frostfri, det virker å bli minst like kaldt inne som ute om vinteren, men døren har ikke vært lukket inn til resten av delen av låven som er mindre lufttett.
Tenkte i hvert fall å sette opp 45x45 og isolere med 45mm naturligvis. Men hvordan gjør jeg med luftspalte, luftspalte får jeg uansett hva jeg gjør siden det vil bli litt rom bak stenderne, men hvordan skal da isolasjonen holde seg på plass hvis det er luft bak stenderne? Til å begynne med hadde jeg tenkt å sette plast bak stenderne, men har nå lest at jeg bør droppe plasten. Utenfor stenderne tenkte jeg å sette gipsplater. Til å begynne med ønsket jeg spon, men grunnet prisforskjellen blir det gips. Arealet er rundt 25-30 kvm.
Mvh andreas
Medlem
· Västra Götalands
· 139 innlegg
haha. Nei du trenger ikke være bekymret. Handler mer om bilpleieprodukter, farge, lakk og olje osv..
Kom på at låven er jo ikke bygget i betong, men av ganske kraftig trevirke og er pusset på innsiden.
Men tilbake til tema? Hvordan gjør jeg for å holde isolasjonen på plass så den ikke faller bakover? Siden jeg ikke bygger direkte mot veggen kommer jeg jo ikke til å spikre på board eller lignende.
Kom på at låven er jo ikke bygget i betong, men av ganske kraftig trevirke og er pusset på innsiden.
Men tilbake til tema? Hvordan gjør jeg for å holde isolasjonen på plass så den ikke faller bakover? Siden jeg ikke bygger direkte mot veggen kommer jeg jo ikke til å spikre på board eller lignende.
Hvorfor bygger du ikke direkte mot veggen? Om det er tre med puss på er det vel ikke noe problem. Så skulle nok jeg forsøke å ha mer isolasjon enn 45 mm, jeg isolerte en mindre bod i vinter og jeg brukte 70*45 lekter og 70 mm isolasjon, helst skulle jeg ha ønsket 95 mm, men det gikk ikke overalt. Jeg synes 45 høres lite ut om det er yttervegg som det er i ditt tilfelle i alle retninger. Så synes jeg at du skal sette vindsperre der du har rene trevegger. Bruk OSB-plater i stedet for gips, det er mye bedre å skru opp hyllekroker og kroker etc. i.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 innlegg
Det er vanskelig å forklare hvordan veggene ser ut, men å bygge direkte mot veggen innebærer en hel del problemer, dessuten skader vel ikke et luftspalte? Fikk tips om å sette plastremser bak lekterne for å holde opp isolasjonen. Det er kun 2 yttervegger, men det er egentlig like kaldt bak de andre om vinteren. Den ene ytterveggen er kledd i plåt. OSB går bort pga prisen, kommer til å sette verktøytavle i lektrene, ellers blir det mest gulvstående hyller.Carla skrev:Hvorfor bygger du ikke direkte mot veggen? Om det er tre med puss på er det vel ingen problemer. Deretter ville jeg nok forsøkt å ha mer isolasjon enn 45 mm, jeg isolerte en mindre bod i vinter og jeg brukte 70*45 lekter og 70 mm isolasjon, helst ville jeg hatt 95 mm men det gikk ikke overalt. Jeg synes 45 høres lite ut om det er yttervegg som det er i ditt tilfelle i alle retninger. Deretter synes jeg at du skal sette vindpapp der du har rene trevegger. Bruk OSB-plater i stedet for gips, det er mye bedre å skru opp hyller og kroker osv. i.
Mvh Andreas
Det er alltid lurvete å bygge innervegger mot betongvegger, spesielt mot sous-terrænvegger. Betong inneholder fuktighet, det kan man ikke komme unna. Fuktigheten må kunne vandre frem og tilbake gjennom veggen og ventileres bort på begge sider. Det er grunnregelen.
Siden det er snakk om et lager og dermed ikke er så følsomt for utseende, ville jeg vurdert materialer som er uorganiske (gjelder også i finere rom...).
Det beste er å legge en isolering på utsiden av en betongvegg. Det roer (ikke stopper!) fuktvandringen gjennom betongen. Ytterst en "platonmatte".
Går det ikke an å legge isolasjon på utsiden, burde man kunne legge en distanse (eventuelt platon) på innsiden. Etter det kan du mure med leca. Den isolerer og kan brukes som bæring om du trenger å legge lekter for himling.
Så lenge du har uoppvarmet/isolert i resten av låven, bør du bygge "innerveggene" som vanlige yttervegger...
Siden det er snakk om et lager og dermed ikke er så følsomt for utseende, ville jeg vurdert materialer som er uorganiske (gjelder også i finere rom...).
Det beste er å legge en isolering på utsiden av en betongvegg. Det roer (ikke stopper!) fuktvandringen gjennom betongen. Ytterst en "platonmatte".
Går det ikke an å legge isolasjon på utsiden, burde man kunne legge en distanse (eventuelt platon) på innsiden. Etter det kan du mure med leca. Den isolerer og kan brukes som bæring om du trenger å legge lekter for himling.
Så lenge du har uoppvarmet/isolert i resten av låven, bør du bygge "innerveggene" som vanlige yttervegger...
Klikk her for å svare