Hei!
Siden jeg har fått god hjelp her før, prøver jeg igjen.
Vi flyttet til en liten gammel gård for noen måneder siden.
På gården finnes det en bygning hvor en del er laftet og har vært dreng/pikestue typ. Den er bygd nær bakken, og vi har den oppvarmet til 10 grader pga ting vi har der inne.
En gang planlegger vi å isolere bedre der det ikke finnes isolasjon, men det får fungere nå.
Den andre delen av bygningen er av murblokker og betong typ. Det er en liten gammel feks der de har hatt kyr og et rom der de kokte vann og vasket og slikt.
Den delen er ca 1,5-2 m over bakken.
Delen der kyrne har bodd, varmer vi ikke, og det er jo ikke noe problem.
Men vaskerommet må vi holde så det ikke kan fryse der siden vi har innkommende vann og vannpumpe og tørker vasken der.
Har luftavfukter for vasken og lite oljeelement.
Forrige eier har varmet til ca 17 grader, men det er jo helt unødvendig for så lenge vannet ikke fryser, og vasken tørker, så er det jo ok.
Vi har mellom 6-10 grader omtrent.
Men nå til "problemet".
Vil jo ikke fyre for kråkene, men det føles som man gjør det siden alt bare er betong/blokker.
Foruten taket da.
Veggene er malt innvendig, men vet ikke hva slags maling. På utsiden, den klassiske hvite pussen.
Går det an å på noen måte isolere litt på innsiden så det blir billigere å varme opp?
En del av veggen er skorstein siden det har vært en murpanne der.
Rommet er lite, kanskje bare 5 kvm, så eventuell isolasjon må ikke ta så mye plass.
Det er gjennomgang også fra en kald gang og til det uoppvarmede feks. Pluss at det finnes et bittelite vindu som vi har byttet gummilister på så det ikke er trekk lenger.
Har byttet gummilister på den ene døren også, og hadde tenkt å se om vi kan fikse noe med den andre også.
Eller finnes det noe annet man kan gjøre for å spare inn litt på oppvarmingskostnaden?

Ingen som har noen tips til meg?

Fortfarande ingen som har noen tips?

Isoler tak og gulv i første omgang. Hvor tykk isolering finnes i vegg, tak og gulv?

Skal sjekke hvor mye isolasjon det er i taket, men resten er helt uisolert. Det er bare typ sånne gamle murblokker. Kanskje 15 cm tykk blir veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.