D
Tenkte først å bygge et kaldt lager, men vurderer nå å i stedet ha litt isolasjon. Ville det fungere å bygge slik, eller går jeg glipp av noe?

Det er et pulttak. Jeg skal ikke ha rupanel, men platetaket ligger direkte på lekter 34x70mm.
 
  • Tegning av et pulpettak med plåttak TP20, luftspalte, bisonunderlagstak og isolering 95mm. Läkt 34x70mm og råspont 17mm vises.
T
Det virker fullt rimelig. Bare sørg for at det finnes en sprekk ned- og opptil for luftbevegelser, og ikke glem insektsnettet ved sprekken.
 
D
Det trengs ingen vindsperre eller type plast på den varme siden?
 
T
D Derbyboy skrev:
Det behövs ingen vindpapp eller typ plast på varma sidan?
Jo, det bør du nok ha... Jeg var fokusert på oversiden så jeg tenkte ikke på det...
 
D
Ångspärr installert på varm side av isolert takkonstruksjon med Luftspalt, ROCKWOOL FLEXIBATTS og yttertak.
Her ligger det en dampsperre på den varme siden. Jeg vet søren om det blir bra. Tanken er jo å bare holde 5-6 grader på vinterhalvåret.
 
T
Det er normalt fukt fra innsiden som man vil stoppe fra å krype gjennom isolasjonen og treffe kondenseringspunktet (når luften blir så kald at fukt kondenserer) hvilket skaper muggproblemer. Man kan også bruke en såkalt dampbrems som ikke stopper fukt helt men mest stopper vindtrekk. Den brukes vanligvis i forbindelse med celluloseisolasjon eller andre "naturlige" isolasjonsmaterialer (lin/ull/etc) som kan ta opp fukt og slippe den i motsetning til glassfiber.

Om du har -20 ute og +5 i boden så er det stor forskjell på temperaturen som kan skape fuktproblemer, på den annen side har du kanskje ikke noe som genererer fukt i boden så problemet kanskje er lite...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.