Hei jeg har en tanke på å bruke celleplast på 50mm mot luftspalte i stedet for å bruke 3mm oljeherdet board, älvsbyhus bruker jo en plast i stedet for råspont og blir derfor litt usikker.

Konstruksjonen ville bli utenfra og inn noe sånt
Takplast- luftspalte 45mm- celleplast 50mm- så kryss lagt ca 250mm glassfiberisolering- diffusjonssperre - gips.

Tanker?

Jeg ville nok fraråde det, ettersom celleplasten til en viss grad motvirker hensikten med luftspalten.

Du må jo ha et materiale som slipper gjennom fuktigheten, jeg er usikker på om celleplasten er tilstrekkelig gjennomtrengelig. Dessuten er det litt dumt å ha celleplast der av brannvernårsaker.

F
J justusandersson skrev:
Jeg ville nok fraråde det, ettersom cellplasten til en viss grad motvirker hensikten med luftspalten.
Kan du utdype det?

Cellplasten er ikke diffusjonstett, men vel diffusjonstreg. Den kan på denne måten bidra til å innkapsle organisk materiale (deler av regelkonstruksjonen) i et relativt damptett lag. Luftegapet trengs fordi det finnes to diffusjonstettinger som omgir hele konstruksjonen. Dessuten deler jeg Daniels synspunkt når det gjelder brannrisikoen.

Vet ikke om jeg var uklar eller om jeg mistolker svaret, det med brann kan jeg forstå, jeg skal altså fortsatt ha en luftspalte på ca 45mm, så skal man ifølge älvsbyhus sette en board på 3mm. Jeg tenkte i stedet for boarden å sette dit isoporplater som er 50mm. Boarden som skal sitte der ifølge planen, er det så mye større forskjell på hvor mye luft den slipper igjennom? Jeg mener, den board er jo oljebehandlet, så den burde nesten være tettere.

Det handler ikke om tetthet mot luft, men tetthet mot vanndamp. Det er stor forskjell.

K
Dukker opp slike diskusjoner stadig vekk. Jeg synes nok at du kunne sette opp isopor hvis du ikke er bekymret for brannrisikoen. Visst er den sikkert noe damptett, men forskjellen mot dampsperren på innsiden er fortsatt veldig stor..

F
J justusandersson skrev:
Cellplasten er ikke diffusjonstett men vel diffusjonstræg. Den kan på så måte medvirke til å stenge inn organisk materiale (deler av regelkonstruksjonen) i et relativt damptett sjikt. Luftspalten trengs fordi det finnes to diffusjonstetninger som omgir hele konstruksjonen. Dessuten deler jeg Daniels synspunkt når det gjelder brannrisikoen.
Nå var det jo som sagt aldri aktuelt å ikke ha noen luftspalte.

Forstår heller ikke hensikten med EPS, er det for litt bedre isolasjon eller hva er hensikten?

Personlig ville jeg brukt denne istedenfor https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040

Er også enig om brannrisikoen med cellplast. Det selges hele tak i cellplast, helt forkastelig.

Formålet er at ettersom jeg uansett må opp med en plate, så for å redusere arbeidsbyrden og kostnaden så noterer jeg at jeg tar celleplast istedenfor masonite.

Jeg tror at man bør ta dette med brannrisiko på alvor. Har man en gang sett hva en brann i celleplast kan forårsake, vil man ikke oppleve det igjen. Spesielt kombinasjonen med plasten som tettesjikt på taket gjør at man bør unngå celleplast. En gnist fra et bål på tomten som finner veien inn under taksteinene, brenner gjennom plasten og lander på isopor, er vel ikke et helt utenkelig scenario.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.