Har et gammelt høylager på ca 130 kvm fra år 1920. Under høylageret finnes isolert bod og garasje. Takstolene er solid tilpasset og bygget på cc 120. Taket består kun av et platetak.

Jeg vil bruke "høylageret" til kontor, festrom eller kanskje til og med en enkel leilighet.

Har to alternative idéer rundt selve konstruksjonen.

1. Min tanke er å bygge en "bur" av isolerte innervegger midt inni loftet på ca 100 kvm gulvflate for å unngå masse skråvegger og for å beholde en slags "kald loft" rundt hele det nye rommet, bortsett fra mot gavlen der jeg skal montere vinduer. Har aldri hørt om noen som har bygget på denne måten, kanskje det finnes en grunn til det, men jeg vil gjerne høre deres meninger..?

2. Hvis man i stedet bygger på eksisterende takstoler og innervegger, hvordan skaper man da luftspalte? Hva bruker man for materiale innenfra rommet og ut mot yttertaket? Først gips, så isolasjon, deretter plast?

Alle kommentarer mottas med takk!

Rommet som var i overetasjen i huset vårt var bygd akkurat på den måten som beskrevet i alt. 1 virket funke der

Ok noen som ser noe problem med å bygge i henhold til alt. 1?

alt 1 - så er jo nesten alle loft innredet i gamle hus (vårt f.eks.) med kottvind langs sidene og en liten loft over, så det burde ikke være noe problem?

Plast eller plater eller lignende er nok smart å ha ytterst dels som vindbeskyttelse og dels for å beskytte isolasjonen fra nedfallende skrot og evt utett tak. Derimot vet jeg ikke om det eventuelt kan bli kondensproblemer hvis plasten settes så det blir helt diffusjonstett, man pleier ikke å anbefale plast som diffusjonssperre i hus som ikke er bygget så fra starten. Men noe beskyttelse for isolasjonen som havner ytterst kan nok være bra.

Ville f.eks masonit eller asfaboard fungere som beskyttelse?

Bra idé har en lignende vind og har fundert på hvordan man kan få til det. Lurer likevel på om man ikke trenger å isolere også opp mot takplatene og kattvindene.

Nå var det 5 år siden, hvordan ble det?

Skal komme tilbake med bilder :)

• Liker
LeWi69
  • Laddar…
N Novisfixaren skrev:
Ska återkomma med bilder :)
Jatack! :p;)

• Liker
LeWi69
  • Laddar…
På tide å bumpa denne tråden, var i en låve i dag og tenkte det samme.
Nysgjerrig på om/hvordan du fikk det til.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.