9.116 lest ·
17 svar
9k lest
17 svar
Isolere murt vegg på innsiden?
Side 1 av 2
Jeg har en vegg som er murt av isolerte lettbetongblokker. Det fungerer topp bortsett fra på ett sted der det er felt inn et elskap. Veggen er iskald om vinteren, og jeg gjetter at det er hull tvers igjennom for at elskapet skal få plass.
Jeg tenker å sage opp veggen fra innsiden for å se hvordan det ser ut og isolere. På innsiden er det bare reglert og spon+gips.
Men hvordan isolerer man en murt vegg på innsiden best? Det er nok ikke mye plass til isolasjon.
Jeg tenker å sage opp veggen fra innsiden for å se hvordan det ser ut og isolere. På innsiden er det bare reglert og spon+gips.
Men hvordan isolerer man en murt vegg på innsiden best? Det er nok ikke mye plass til isolasjon.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Finnes det ikke plass så finnes det ikke. Sett til hele veggens overflate må det være ubetydelig. Sørg for at det er tett.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er vanskelig å gi gode råd uten å vite mer om veggens utførelse, både generelt og bak elskapet. Der finnes nok en hund begravet, for jeg har vanskelig for å forestille meg at den lille flaten som et elskap utgjør, kan forårsake at det blir så kaldt.
Små uisolerte hull kjøler mye om vinteren, spesielt hvis det er trekk. Er det fasadeskapet for strømmåleren som sitter på den andre siden?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville ikke uttrykke det på den måten. Hvis det bare er isolasjonen som skiller overflatene, blir effekten forsvinnende liten i et noenlunde stort rom. Det er lett å vise det med regneeksempler. Er det derimot hull rett igjennom slik at det blir trekk, da er det en annen situasjon.Polacoloco skrev:
Ja iskaldt blir det uansett. Det føles som om det er hull rett gjennom. Tror muppene som bygde huset har enkelt og greit saget et stort hull for sikringsskapet og så bare lagt på innerveggen.J justusandersson skrev:
Så plassen å isolere er lik dybden på en regel! Hvordan gjør man det best?
Varm fuktig inneluft kondenserer på kalde overflater. Vet ikke hvordan din vegg er bygd opp men det burde være stolper, isolasjon, plast, gips. Men jeg er bare heistekniker så jeg hadde ventet på et proffssvar
Gjetter på at jeg må sage opp veggen for å sjekke om det er baksiden på strømskapet jeg ser bak innerveggen. Blir vel ikke spesielt mye plass å isolere på dessverre, så vet ikke hvordan man løser dette?Polacoloco skrev:
Beste svar
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Polyuretanskiver kan du legge om du har dårlig med plass men vil ha maksimal isoleringsevne. SPU het de før men nå heter de Kingspan Therma.
Det finnes en variant med gipsplate ferdig montert på disse skivene også. De trenger ingen lekter eller noe, man limer dem bare opp med polyuretanskum direkte på betongveggen.
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
Det finnes en variant med gipsplate ferdig montert på disse skivene også. De trenger ingen lekter eller noe, man limer dem bare opp med polyuretanskum direkte på betongveggen.
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
De skivene virker jo veldig bra. Håper det finnes 30 mm plass for en sånn. Takk for godt tips. Burde jo gå å lime direkte på murblokkene da.F Finndjävel skrev:Polyuretanskiver kan du legge om du har dårlig med plass men vil ha maksimal isoleringsevne. SPU het de før men nå heter de Kingspan Therma.
Det finnes en variant med gipsplate ferdig montert på disse skivene også. De trenger ingen regler eller noe, man limer dem opp med polyuretanskum direkte på betongveggen.
[lenke]