Jeg har kikket rundt her på forumet angående isolering på innsiden av lecavegger og har forstått at dette ikke er å anbefale.
Jeg har bygget en "bod" som har vanlig treregelstamme i tre vegger, men én er i leca siden den vender mot et drivhus (som ikke kommer til å bli oppvarmet). I drivhuset vil det naturligvis dyrkes, men mer i bruk som et uterom, dvs. det vil sannsynligvis ikke være veldig fuktig der hele tiden.
Boden har jeg tenkt å holde oppvarmet til minst plussgrader, kanskje opp mot 15 plussgrader, men sannsynligvis +5 mesteparten av tiden. Jeg har forstått at lecaveggen vil lekke en del varme og vil derfor isolere den fra innsiden (siden ytterveggen allerede er pusset og klar).
Jeg har nok funnet alle mulige kombinasjoner for dette risikoprosjektet her på forumet, men ikke følgende:
Utenfra sett:
puss
25 cm leca
5 cm cellplast
(ev. plast)
stålregel / trestender 45 mm (helst med isolering)
osb
gips
Det finnes jo ferdige iso-leca som er leca-cellplast-leca. Dette blir jo lignende, men ikke med leca på innsiden (det orker jeg ikke å mure opp...)
Jeg tenker følgende: (innenfra)
gips, osb, stålregel (burde også kunne være trestender, da ingen fukt skal kunne komme inn hvis man har en plast mellom cellplast og reglen) - det blir jo akkurat det samme som man isolerer en vanlig trestenderveske... Hva er det som kan skje hvis fukt kommer gjennom lecan så stopper den jo utenfor cellplasten og hvis den skulle komme gjennom cellplasten så stopper den mot plasten... Og å sette plasten 5 cm inn på ovenstående konstruksjon burde kunne tilsvare maks 1/3 inn i en trestenderveske??
Hvis man skal ha en luftspalte et sted - hvor skal den være i så fall? Og skal luftspalten være ventilert? Hvis den ventileres med inneluft vil den definitivt kondenseres mot lecaveggen...
Eller er dette å være ute på virkelig dypt vann?