Jeg har en låvedel som jeg skal isolere fra innsiden for å kunne holde omkring 5-10 plussgrader om vinteren.
Låvens vegger består av ytterpanel, tømmer og innerpanel. Innenfor dette vil jeg bygge opp en isolert vegg, men til tross for flere søk på nettet har jeg ikke funnet en god løsning på hvordan jeg skal få til en luftspalte som er korrekt.

Tanken har slått meg at om jeg har luftspalten innenfor isolasjonen og små gliper mellom toppen og bunnen av veggen så er luftspalten koblet sammen med rommet, men da kan jeg heller ikke ha noen dampsperre.

Er det noen som har hatt lignende prosjekter, og hvordan gjorde dere for å sikre at dere ikke fikk fuktproblemer?

Diagram som viser lagene i en veggkonstruksjon med ytterpanel, tømmervegg, innerpanel, isoleringsvegg og innertak.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Bedre bilde på hvordan veggen er nå.

• Kryssnitt av vegg med tre lag: tre, ytterpanel og innerpanel, vist med piler og tekst.
G
Er ingen ekspert på emnet. Men etter en del lesing og sunt fornuft gjorde jeg slik med omtrent samme forutsetninger som deg. Ombygde boden min til gjestehus/kontor. Der jeg ikke kunne lage en luftspalte mot ytterveggene. Dog bygget jeg inn 3 cm luftspalte i taket.

Bygget diffusjonsåpent. Altså ingen plast i det hele tatt. Og ikke altfor tykk isolasjon. Ettersom jeg ikke søler med noe vann i rommet blir det ikke mye fukt. Valgte også el-element da disse skaper et ganske tørt inneklima har jeg fått for meg? Du skal jo også ha ganske lav temperatur, tror det er enda bedre forutsetninger for å bygge diffusjonsåpent.

Isolerte veggene med 95 cm + 45 cm la vindsperre direkte mot trepanelene.
Taket isolerte jeg 145 cm + 45 cm med 3 cm luftspalte mot yttertaket.

Alle hus/konstruksjoner har nok forskjellige forutsetninger. I mitt tilfelle ble boden bygget i 2017 og jeg sjekket nøye overalt om det fantes tegn på fukt et sted. Noe det ikke gjorde. Den har jo uansett stått der i mange år uten å bli fuktskadet utenfra. Min teori er å bygge diffusjonsåpent slik at konstruksjonen tørker ut innenfra og ut. Og ikke altfor tykk isolasjon.

Hadde et enormt lite budsjett for mitt bygg. Holder det i 7 år? Så er jeg glad, da kan jeg rive skiten og bygge ordentlig. Må ha en plass å jobbe i fred, da det ordentlige huset er fullt av dyr, barn, koner og fanden vet hva... 24h per døgn.

• Liker
Cyklon78 og 1 annen
  • Laddar…
C
Har et lignende prosjekt på gang.

Må si at jeg ikke helt begriper din beskrivelse av nåværende vegg...

I mitt tilfelle er det stolpeverk med liggende panel på utsiden. Min plan er å sette distanselister på tømmerstolpene mot eksisterende ytterpanel og sette en eller annen form for plater som altså vil bli en vindtett yttervegg innenfor den eksisterende panelen med et lite luftsjikt. Så isolere på dette og sette plater på innsiden.

Ingen anelse om det er en bra konstruksjon, men det føles fornuftig i hodet mitt...

Typ noe slikt:
Illustrasjon av veggkonstruksjon med timmerstolpe, distanslist, isolering, indre og ytre yttervegg, luftspalte, og befintlig ytterpanel.

• Liker
Cyklon78
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har et lignende prosjekt på gang.

Må si at jeg ikke helt begriper din beskrivelse av nåværende vegg...

I mitt tilfelle er det stolpeverk med liggende panel på utsiden. Min plan er å sette avstandslister på tømmerstolpene mot eksisterende ytterpanel og sette en form for plater som altså vil bli en vindtett yttervegg innenfor den eksisterende panelen med en liten luftspalte. Deretter isolere på dette og sette plater på innsiden.

Ingen anelse om det er en bra konstruksjon, men det føles fornuftig i hodet mitt...

Typ noe sånt som dette:
[bilde]
Din tegning er jo soleklart bedre, håper det er ok at jeg låner den litt for å beskrive min vegg bedre.

Har funnet ut hva den består av, og det er en planke på 3 tommer etterfulgt av innerpanel med 1 tomme sammenspikret fra begge sider. ingen spalte imellom.
Med tanke på at jeg bare skal ha det frostfritt vurderer jeg om det holder å sette opp en 17 mm tykk råspontpanel på innsiden, men tørr man ha dampsperre innenfor? Eller skal man som Gandalfeln skrev holde det diffusåpent for å la treet puste så mye som det går?

Taket har jeg ikke nevnt, men tenker at en takplate og kutterspån som jeg kan legge på ovenifra burde dekke mitt behov, det er ca 20 cm mellomrom som jeg kan utnytte og gulvet over låvedelen kan jeg ta opp og fylle på ovenifra.

Målebånd i tre plassert mot vegg med synlig lagdeling, viser bredde av planker brukt i konstruksjon.

Diagram av en veggkonstruksjon med merknader som viser en 3-toms treplate, 1-toms panel, dampbarriere, og eksisterende ytterpanel.

C
Har ikke noe direkte svar på spørsmålet, men rundt dampsperre m.m. tenker jeg selv dels at jeg vil kunne kaldstille rommet (og frostfritt er jo i prinsippet ekvivalent med kaldstilling store deler av året), dels at jeg ikke kommer til å utnytte rommet til noe som skaper en konstant fuktbelastning fra innsiden. Så det er noe man i så fall må ta hensyn til hva angår fuktvandringen i veggen.

Det du beskriver er jo i prinsippet en gammel velprøvd veggkonstruksjon. Jeg ville ha droppet dampsperren og erstattet med vindsperre = diffusjonsåpen begge veier.

Selv trenger jeg dessuten brannbeskyttelse og kan dermed ikke bruke tradisjonelle hygroskopiske og fukttålige materialer.

• Liker
Cyklon78
  • Laddar…
Hold det diffusionsåpent er mitt råd. Det er vanligvis mye fukt i sånne der bygninger og den samler seg så fort det finnes en bit plast

• Liker
Cyklon78
  • Laddar…
Takk for alle svar og det blir uten plast som høres ut som en solid vei å gå. Vindtett papp er planen utenfor når fasaden skal byttes og det er vinden jeg mest vil stoppe fra å komme inn og ikke at veggen kan puste.

Tid for å kjøpe rupanel og plater!

Cyklon78 Cyklon78 skrev:
Takk for alle svar og det blir uten plast som høres ut som en solid vei å gå. Vindsperre er planen utenfor når fasaden skal byttes og det er vind som jeg mest vil stoppe fra å komme inn og ikke at veggen kan puste.

Dax å kjøpe rupanel og plater!
og at veggen kan puste.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.