Hei, har en skillevegg som ikke er isolert. Vil isolere den fordi det er utrolig lytt mellom rommene.
Vet ikke om det bare er gips eller om det er en OSB-plate bak.
Men min plan er å rive gipsen, hvis det er en OSB-plate bak så skal jeg prøve å gjenbruke den.
Isolere skilleveggen med glassull og deretter sette OSB og gips.

Jeg er nybegynner så vil bare dobbeltsjekke om dette høres fornuftig ut eller om jeg skal tenke annerledes.

Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Er det lydisolering du er ute etter er tyngde bra. Så mineralullisolasjon demper noe bedre. Doble plater gir også bedre demping enn enkle.

• Liker
Huddingebo og 1 annen
  • Laddar…
F fixaochtrixa skrev:
Hei, har en mellomvegg som ikke er isolert. Vil isolere den fordi det er utrolig lytt mellom rommene.
Vet ikke om det bare er gips eller om det er en OSB plate bak.
Men planen min er å rive gipsen, og hvis det finnes en OSB plate bak skal jeg prøve å gjenbruke den.
Isolere mellomveggen med glassull og deretter sette OSB og gips.

Jeg er nybegynner så vil bare dobbeltsjekke om dette høres rimelig ut eller om jeg skal tenke annerledes.

Er det noe spesielt jeg skal tenke på?
*
Daniel 109 har rett. Veggens vekt er av største betydning!
Det enkleste er å legge på et lag gips på begge sider. Vil man åpne veggen kan man legge inn steinull.
Tett nøye mellomveggen med fugemasse mot angrensende flater. Deretter gjelder det å øke vekten på veggen. En tommelfingerregel sier at hvis vekten dobles, øker lydreduksjonen med 5 dB. Flere lag med gips øker vekten. Man kan fylle inn med et ekstra lag gips mellom stenderne hvis man ikke vil øke veggtykkelsen. Fyll stenderrommet med steinull.
Enda bedre er doble forskjøvne stendere slik at veggens sider ikke er festet til samme stender.
https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/innervagg/tra-och-stal/

Sist redigert:
A
F fixaochtrixa skrev:
Hei, har en mellomvegg som ikke er isolert. Vil isolere den fordi det er utrolig lytt mellom rommene.
Vet ikke om det bare er gips eller om det er en OSB-plate bak.
Men planen min er å rive gipsen, om det finnes en OSB-plate bak så skal jeg prøve å gjenbruke den.
Isolere mellomveggen med glassull og deretter sette OSB og gips.

Jeg er nybegynner så vil bare dobbeltsjekke om dette høres rimelig ut eller om jeg skal tenke annerledes.

Er det noe spesielt jeg skal tenke på?
Det er bedre å sette en ekstra gips på veggen samt mindre jobb

• Liker
Jochi
  • Laddar…
Takk for responsen. Har boret nå og kommet fram til at det bare sitter en gipsplate.
Så jeg river den, isolerer og setter opp OSB+gips så burde det jo bli en markant forskjell, og jeg går for OSB plate bak sånn at det er enkelt å henge opp ting på den veggen.
Noe spesielt jeg må tenke på? Med stikkontakt eller lignende? Er bare en stikkontakt og ingenting annet på den veggen.

F fixaochtrixa skrev:
Takk for responsen. Har boret nå og kommet frem til at det bare sitter en gipssplate.
Så jeg river den, isolerer og setter opp OSB+gips så burde det jo bli en markant forskjell og jeg går OSB plate bak sånn at det er enkelt å henge opp ting på den veggen.
Noe spesielt jeg må tenke på? Med stikkontakt eller lignende? Er bare et stikkontakt og ingenting annet på den veggen.
Kanskje et stikkontakt til motstående rom?

J Jochi skrev:
Kanskje en stikkontakt til det motsatte rommet?
Nei, det trengs ikke, har imidlertid en stikkontakt på en annen vegg i rommet som sitter midt bak sengen. Hadde ønsket å ha en kontakt på hver side av sengen. Det er imidlertid en vegg som ikke skal rives, men bare behandles og males, så det blir kanskje utenpåliggende..

Sluttet med 45 mm isolasjon, stenderne var 45 dype. Satte deretter OSB og renoveringsgips da det ble et problem hvis veggen hadde blitt tykkere.
Synes helt klart at det hjalp. Mye mer dempet lyd fra det andre rommet nå.

• Liker
Carl Johansson
  • Laddar…
F fixaochtrixa skrev:
Endte opp med 45 mm isolasjon, lektene var 45 dype. Satte deretter osb og renoveringsgips da det ble problemer om veggen hadde blitt tykkere.
Synes helt klart at det hjalp. Mye dypere lyd fra det andre rommet nå.
Viktig at det er lufttett også, sett litt latexfuge om du ikke allerede har gjort det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.