Hei, har en skillevegg som ikke er isolert. Vil isolere den fordi det er utrolig lytt mellom rommene.
Vet ikke om det bare er gips eller om det er en OSB-plate bak.
Men min plan er å rive gipsen, hvis det er en OSB-plate bak så skal jeg prøve å gjenbruke den.
Isolere skilleveggen med glassull og deretter sette OSB og gips.

Jeg er nybegynner så vil bare dobbeltsjekke om dette høres fornuftig ut eller om jeg skal tenke annerledes.

Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Er det lydisolering du er ute etter er tyngde bra. Så mineralullisolasjon demper noe bedre. Doble plater gir også bedre demping enn enkle.

• Liker
Huddingebo og 1 annen
  • Laddar…
F fixaochtrixa skrev:
Hei, har en mellomvegg som ikke er isolert. Vil isolere den fordi det er utrolig lytt mellom rommene.
Vet ikke om det bare er gips eller om det er en OSB plate bak.
Men planen min er å rive gipsen, og hvis det finnes en OSB plate bak skal jeg prøve å gjenbruke den.
Isolere mellomveggen med glassull og deretter sette OSB og gips.

Jeg er nybegynner så vil bare dobbeltsjekke om dette høres rimelig ut eller om jeg skal tenke annerledes.

Er det noe spesielt jeg skal tenke på?
*
Daniel 109 har rett. Veggens vekt er av største betydning!
Det enkleste er å legge på et lag gips på begge sider. Vil man åpne veggen kan man legge inn steinull.
Tett nøye mellomveggen med fugemasse mot angrensende flater. Deretter gjelder det å øke vekten på veggen. En tommelfingerregel sier at hvis vekten dobles, øker lydreduksjonen med 5 dB. Flere lag med gips øker vekten. Man kan fylle inn med et ekstra lag gips mellom stenderne hvis man ikke vil øke veggtykkelsen. Fyll stenderrommet med steinull.
Enda bedre er doble forskjøvne stendere slik at veggens sider ikke er festet til samme stender.
https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/innervagg/tra-och-stal/

Sist redigert:
A
F fixaochtrixa skrev:
Hei, har en mellomvegg som ikke er isolert. Vil isolere den fordi det er utrolig lytt mellom rommene.