Vi bor i en eldre bygning fra slutten av 1800-tallet. I et hjørne finnes det en liten toalett hvor vi har revet ned pussen på veggene. Ytterveggene (to stykker) vil bli isolert med lettbetong, men vi vurderer å ta en (billig og enkel) snarvei med en av innerveggene som består av murt teglstein. Veggen er omtrent 2,5 m høy og 1,5 m bred.

Siden det ikke er en yttervegg vurderer vi å:
- først sette opp noen lekter ...
- ... som man deretter fester en trefiberplate på ...
- ... som man så skrur en gipsplate på ...

Spørsmålet er om dette vil føre til noen problemer? Som sagt er det ingen yttervegg, og det er derfor ikke nødvendig med en luftspalte. Vi har ingen "fuktbelastning" siden det ikke finnes en dusj. Det er bare en toalett og en servant.

Legg merke til at jeg ikke spør om ytterveggene, det gjelder bare innerveggen med tegl.

Det går sikkert bra.
Et alternativ er å lime gipsplatene direkte mot den eksisterende veggen med gipsbruk.

• Liker
OlssoniVallby
  • Laddar…
A anaitis skrev:
Det går säkert bra.
Et alternativ er å lime gipsplatene direkte mot den eksisterende veggen med gipsbruk.
Hei
Ja, det er et bra alternativ siden det verken trengs luftspalte eller isolasjon.
Om man tar fukttålende gips altså...
Så er det jo en bra og stabil løsning å pusse veggen også direkte på stenderen. Ytterveggene skal vel pusses uansett, og innerveggen er så liten at det verken er vanskelig eller dyrt.

Takk for svar.

Den innerveggen som vender mot yttervegg skal isoleres med lettbetong og vil derfor ikke bli pusset.

Når det gjelder innerveggen som vender mot innsiden, så er den ujevn og det blir altfor mye arbeid å pusse den for deretter å lime en gipsplate. Selve poenget med gipsplaten på lekter er at det skulle gå raskt.

Knepete dette.

1 1881 skrev:
Takk for svar.

Den innerveggen som vender mot yttervegg skal isoleres med lettbetong og kommer derfor ikke til å pusses.

Hva gjelder innerveggen som vender mot innsiden, så er den ujevn og det blir altfor mye jobb å pusse den for deretter å lime en gipsplate. Poenget med gipsplaten på lekter var at det skulle gå raskt.

Knepent dette.
Skal du ikke pusse lettbetongen?? Hvilket overflatesjikt skal du ha da?
Min tanke var ikke å sette gips før du pusser den, bare pussmørtel og deretter overflatesjikt.

Jo, lettbetongen mot yttervegg skal sparkles men der ser jeg ingen problemer.

Problemet er innerveggen som består av en ujevn teglvegg. For å slippe å pusse meg i hjel så tenkte jeg rett og slett å sette noen metallstendere som jeg deretter limer gipsplaten på. Da blir det en liten luftspalte, men det er som sagt en innervegg. Burde ikke det fungere?

1 1881 skrev:
Jo, lettbetongen mot yttervegg skal sparkles men der ser jeg ingen problemer.

Problemet er innerveggen som består av en ujevn teglvegg. For å slippe å pusse meg i hjel så tenkte jeg helt enkelt å sette noen metallstendere som jeg deretter limer gipsplaten på. Da blir det en liten luftspalte, men det er som sagt en innervegg. Burde ikke det fungere?
Jo, det funker. Det bygger jo minst 45+13 mm mer enn å pusse overflaten, enda mer hvis man vil ha en Plyfa/OSB bak for å skru opp noe. Men hvis det ikke gjør noe, så funker det.
Man kan enklere legge el, sette eldosor og dra vann da. Glem ikke isolasjon, selv om det ikke trengs. Ellers høres det hult og tomt ut.

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Jo, funker gjør det. Det bygger jo minst 45+13 mm mer er å pusse overflaten, enda mer om man vil ha en Plyfa/OSB bak for å skru opp noe. Men om det ikke gjør noe så funker det.
Man kan enklere trekke strøm, sette el-doser og trekke vann da. Glem ikke isolering, selv om det ikke trengs. Ellers høres det hult og tomt ut.
Akkurat så! Og akkurat som du skriver så tenkte jeg å stive opp gipsplaten med f.eks. en OSB bak, men ble da bekymret for at det dukker opp en treplate i konstruksjonen. Det er som sagt ingen yttervegg, men spørsmålet er om man likevel skal være bekymret for at det kan bli fuktig og lukte vondt på sikt?

1 1881 skrev:
Akkurat så! Og akkurat som du skriver så tenkte jeg å stive opp gipsplaten med f.eks. en OSB bak, men ble da bekymret for at en treplate dukker opp i konstruksjonen. Det er som sagt ingen yttervegg, men spørsmålet er om man likevel skal bekymre seg for om det kan bli fuktig og lukte vondt på sikt?
Tror ikke du trenger å være bekymret for fukt. Litt avhengig av gulvet selvfølgelig. Det skal jo ikke komme noe fra toalettet. I så fall er det tilkoblingen mot yttervegg, men lar du gipsen koble til lettklinkeren er det ingen fare. Vil man være sikker og legge litt ekstra energi på det, samt spare litt tykkelse, kan man sette stålreglene med gipsen direkte på, men sage kryssfiner så den passer mellom reglene. Da bygger ikke den på tykkelsen.
Da trenger du heller ikke trekke den hele veien ned, men kan slippe den 20-30 cm fra gulvet. Der skal man uansett ikke feste så mye.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.