Vårt fritidshus er fra 20-tallet med vegg som fra innsiden består av planktømmer, tjærepapp (modell svart), ca 80–90 mm luftspalte samt stående panel med den smalere overliggerpanelen. Panelet er tørt og sprukket, og vi vurderer å isolere og sette opp ny panel.
- Hvordan skal man gå frem? Plastfolie el. vindsperre?
Gulvet består av tregulv med sagflis.
- Hvordan skal man isolere? Hvilken type isolasjon? Noe spesielt man bør tenke på hvis vi skal gjøre om en eldre vanlig toalett til bad med dusj og vaskemaskin (gulvet mangler i dag sluk)?
For øvrig mangler huset plastfolie og har kun tjærepapp i vegger. - Skal man legge plast i eldre hus?
- Hvordan skal man gå frem? Plastfolie el. vindsperre?
Gulvet består av tregulv med sagflis.
- Hvordan skal man isolere? Hvilken type isolasjon? Noe spesielt man bør tenke på hvis vi skal gjøre om en eldre vanlig toalett til bad med dusj og vaskemaskin (gulvet mangler i dag sluk)?
For øvrig mangler huset plastfolie og har kun tjærepapp i vegger. - Skal man legge plast i eldre hus?
Hei,
jeg har en hytte fra 40-tallet som jeg skal isolere. Veggkonstruksjonen ligner mye på den du har, jeg tenker meg følgende,
- plukke ned lektene på ytterpanelet (la de brede bordene sitte igjen)
- henge opp vindsperre
- spikre på 95x45 regelverk
- fylle denne med fiberplate (roxull fasadeskive eller tilsvarende)
- vindsperre
- spikre lekter for nytt ytterpanel
- ytterpanel etter smak
- male
håper dette hjelper dere noe.
anders
jeg har en hytte fra 40-tallet som jeg skal isolere. Veggkonstruksjonen ligner mye på den du har, jeg tenker meg følgende,
- plukke ned lektene på ytterpanelet (la de brede bordene sitte igjen)
- henge opp vindsperre
- spikre på 95x45 regelverk
- fylle denne med fiberplate (roxull fasadeskive eller tilsvarende)
- vindsperre
- spikre lekter for nytt ytterpanel
- ytterpanel etter smak
- male
håper dette hjelper dere noe.
anders
Om jeg skulle tilleggsisolere i dag ville jeg brukt Västkustskivan. Når jeg var i farten for 25 år siden, kappet jeg bort den gamle fasaden og reglade med 45X95 stående og deretter 45X45 liggende. Fikk rådet om å regle direkte på den gamle fasaden, men da jeg byttet vinduer samtidig, så jeg at den gamle fasaden og spiklekten til den var omtrent 45mm. Tenkte da at hvis jeg fjerner den gamle fasaden og legger en 45 mm isolasjon ekstra, kan det ikke bli dårligere. På dette deretter utegips, spiklekt og ny fasade. Synes det ble bra, men forestiller meg at det hadde blitt bedre med Västkustskivan, heldekkende isolasjon og ingen kuldebroer. Det hadde sannsynligvis ikke blitt dyrere heller. Jeg har sagflisfylte vegger innerst og fikk rådet om kun å regle og isolere. Utenpå dette en form for vindsperre. Papp eller gips. Om dette fortsatt gjelder, vet jeg ikke. Ingen plast i alle fall.
Jeg tror at skal man bruke nutidens isolasjon skal man nok følge den standard som finnes, dvs glassull/mineralull = diffusjonssperre på, men det finnes jo trefiberisolasjon og diverse andre ting som er "gammeldags" og har fungert i alle tider ellers, de trenger man bare ha en vindsperre, alternativt dampsperre på siden de er selvtørkende. Tror ikke det finnes noen standard hva gjelder plast eller ikke plast i gamle hus, det er nok mye etter smak og behag. Mange synes, hvorfor endre på noe som fungerer, mens andre går etter nyskaping og tror/vet/mener at de nye materialene må jo være bedre enn de gamle.
Klikk her for å svare