J
Hei
Vi har i dag en uisolert garasje som vi ønsker å isolere. Normalt skal det, så vidt jeg forstår, være et luftrom mellom isolasjonen og undertaket i takkonstruksjonen. Det er papptak for øvrig. Problemet jeg ser er at vi har takbjelkene tvers mot takfallet.
Hvordan bør man gjøre?
Er det nok å legge pappet isolasjon direkte mot undertaket og deretter dampsperre/gipsplater?
I veggene tenker jeg, utenfra og inn, panel-lekter-vindsperre-isolasjon-dampbrems/sperre-osb-gips.
Vedlegger noen bilder:
Fasade av garasje med skråtak, omringet av grønne busker. Takstige langs veggen. Klar himmel i bakgrunnen.
Pulttak med helling på langs.

Garasjeinteriør med trepanel i taket og synlige takbjelker. Ulike verktøy og esker er lagret langs veggene under neonbelysning.
Her er utsikten fra garasjeporten, vi vil ikke bygge ned for mye da det allerede er lav takhøyde mot baksiden.
Trekonstruksjon med takbjelker i en garasje, med sett fra innsiden, inkludert noen metallkroker og rør på veggen nedenfor.
Nærbilde av takbjelker.

spik en 20mm distanse i kantene og eventuelt en på midten så forhindrer dere at isolasjonen når opp til råsponten. Enkelt og billig. Dere kan også i denne feste en masoniteplate for å bygge en hard luftspalte.

J
Semiproffset Semiproffset skrev:
spik en 20mm distanse i kantene og eventuelt en på midten så forhindrer dere at isolasjonen når opp til undertaket. Enkelt og billig. Dere kan også feste en masonittplate i denne for å bygge en hard luftspalte.
Så gjorde vi da vi isolerte loftet. 20mm firkantlist og tjæret masonitt, deretter isolasjon osv. Der var imidlertid takbjelkene i takets fallretning. I garasjen er de på tvers, blir det ikke risiko for at kondens samler seg mot bjelken eller firkantlisten?

For at en luftspalte skal fungere må den være i forbindelse med luften ute. Det betyr at det må tas opp lufthull gjennom veggen.

Om ev lister legges som luftspaltdistanser mot vindsperre/isolering så må de ligge langs takbjelkene. De får ikke stoppe luften fra å nå helt inn til husets gavl.

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.