Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Hei
Har en fundering som noen sikkert har vært ute for her tidligere som kan hjelpe meg med.
Det er nå på tide å isolere garasjen, og spørsmålet er om det skal være noe på innsiden av isolasjonen i form av vindsperre eller plast, eller finnes det noe annet man kan sette, eller er det unødvendig?.
Garasjen henger sammen med huset langs 2 vegger, og de veggene som vender mot garasjen er plastet på innsiden i huset, så man bør vel ikke plastre en gang til i garasjens yttervegg vel?
Garasjen er tenkt å være uoppvarmet, men fremover skulle jeg tro at en varmepumpe eller lignende monteres for å holde det frostfritt om vinteren, dog ikke oppvarmet til 20 grader.
Takknemlig for svar
Jimmy
Har en fundering som noen sikkert har vært ute for her tidligere som kan hjelpe meg med.
Det er nå på tide å isolere garasjen, og spørsmålet er om det skal være noe på innsiden av isolasjonen i form av vindsperre eller plast, eller finnes det noe annet man kan sette, eller er det unødvendig?.
Garasjen henger sammen med huset langs 2 vegger, og de veggene som vender mot garasjen er plastet på innsiden i huset, så man bør vel ikke plastre en gang til i garasjens yttervegg vel?
Garasjen er tenkt å være uoppvarmet, men fremover skulle jeg tro at en varmepumpe eller lignende monteres for å holde det frostfritt om vinteren, dog ikke oppvarmet til 20 grader.
Takknemlig for svar
Jimmy
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Om du tenker isolere gjør du vel det for å kunne holde det varmt, litt unødvendig med isolasjon ellers. Om du kontinuerlig holder det oppvarmet, men ikke inneklima (+20) da bør du nok sette plast. Selvfølgelig skal du ikke sette plast mot det som i dag er husets yttervegg. Vanskeligheten som oppstår da er at plasten egentlig skal tilkobles husets innvendige plast, noe som sannsynligvis er umulig.
Da blir det viktig å sørge for at man har et konstant undertrykk i garasjen.
Da blir det viktig å sørge for at man har et konstant undertrykk i garasjen.
Medlem
· Västra götaland
· 118 innlegg
Som du selv sier, så bør du ikke sette plast mot veggene som vender mot huset, derimot kan du legge en vindduk på de veggene.
Den vindduken teiper du deretter sammen med plasten som du har på ytterveggene og taket.
Vindduken puster, men stopper trekken som ellers kan dra med fukt ut i konstruksjonen.
Om du har et undertrykk i garasjen, så hjelper vindduken til slik at du ikke drar inn kald luft og er dermed energibesparende. Ja, marginalt selvfølgelig da... det er jo bare en garasje.
Et annet alternativ er, avhengig av hvordan det er konstruert nå da, at du har en luftspalte mellom garasjeveggen og husveggen, denne luftspalten skal da være åpen utad så du i prinsippet har to frittstående bygninger. Da kan du ha plast på de veggene.
Ikke glem ventilasjonen.
Edit:
Om du ikke skal ha det oppvarmet, kan det være bra å bare ha en vindduk i alle vegger. Ellers kan du få kjøleskapseffekt i garasjen om sommeren, altså at garasjen er kaldere enn utenfor. Og da kan du få kondens på plastens begge sider, og det er jo ikke bra. I det henseende er det bedre med vindduk, da kan den kjøleskapsfukten tørke ut.
//
Den vindduken teiper du deretter sammen med plasten som du har på ytterveggene og taket.
Vindduken puster, men stopper trekken som ellers kan dra med fukt ut i konstruksjonen.
Om du har et undertrykk i garasjen, så hjelper vindduken til slik at du ikke drar inn kald luft og er dermed energibesparende. Ja, marginalt selvfølgelig da... det er jo bare en garasje.
Et annet alternativ er, avhengig av hvordan det er konstruert nå da, at du har en luftspalte mellom garasjeveggen og husveggen, denne luftspalten skal da være åpen utad så du i prinsippet har to frittstående bygninger. Da kan du ha plast på de veggene.
Ikke glem ventilasjonen.
Edit:
Om du ikke skal ha det oppvarmet, kan det være bra å bare ha en vindduk i alle vegger. Ellers kan du få kjøleskapseffekt i garasjen om sommeren, altså at garasjen er kaldere enn utenfor. Og da kan du få kondens på plastens begge sider, og det er jo ikke bra. I det henseende er det bedre med vindduk, da kan den kjøleskapsfukten tørke ut.
//
Sist redigert:
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Nja isoleringen er jo til for å holde garasjen frostfritt snarere enn oppvarmet til +20 grader.
Men hva er det man bruker i gamle hus? Noen type tjærepapp på innsiden eller er det vindsperre?? Har ikke den en forhindrende funksjon for fuktvandring?
J
Men hva er det man bruker i gamle hus? Noen type tjærepapp på innsiden eller er det vindsperre?? Har ikke den en forhindrende funksjon for fuktvandring?
J
Sist redigert:
Ha for alt i verden ikke plast i taket, velg vindsperre som noen skrev. Jeg gjorde feilen å sette plast i garasjetaket mitt fordi jeg tenkte å ha det oppvarmet til +10 grader, men det ble liksom ikke noe av at jeg satte inn varmepumpen. Den første vårsolen sørget for at det ble skikkelig med fukt på innsiden, men bare oppe ved mønet og 1 meter ned på hver side. Jeg har nå revet ned all plast i taket og satt vindsperre i stedet. Plast i veggene lar jeg være.
/CC
/CC
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Ja dette er virkelig ikke lett. Det finnes veldig mange forskjellige meninger om dette. Kommer nok til å satse på vindduk (som jeg tolker som vindtett-papp) i vegger og tak. Kommer nok til å bli som deg Chris og aldri få inn den der varmepumpen, så garasjen kommer til å følge utetemperaturen for det meste. Dessuten er det jo stor risiko for at det er varmere på utsiden enn inne i garasjen da langsiden vender mot sør, dessuten uten vindu. Dette gjør at innsiden forsinkes i oppvarming når solen skinner.
Jo visst kan det skape problemer, med kalde lokaler. Jeg har ingen plast i mitt, men vel vindpapp, og godt isolert = 195mm i veggene bl.a. Merket også ved en anledning at alt var klissvått der inne, og dette skyldtes for lite ventilasjon. Endelig, får jeg si, så er luft-luft varmeren installert.
Klikk her for å svare