Tenkte å isolere garasjen vår, men har noen spørsmål.
Fasaden består av plywood eller lignende, og trepanel er, se bilder.
Det er jo ingen luftspalte om jeg setter isoleringen direkte mot platen på innsiden, men hvordan skal jeg kunne få til en slik når platen sitter direkte på stenderne?
Trengs luftspalte virkelig i denne konstruksjonen?
Det er altså panel spikret med mellomrom direkte på platen. Synlig først om man ser ordentlig nøye.
Bort med trefasaden og platene. Stift opp vindduk og deretter lekter du cc60 med 28*70 virke før panelet remonteres. Deretter isolering innvendig og så plast.
Det skulle ev kunne gå å bare isolere innfra i regelfeltene og så slå på innvegger. Kryssfiner fungerer utmerket som vindsperre, men kan, avhengig av farge, være for diffusjonstett.
Problemet er stort sett hvilken farge det er på fasaden, er det en veldig diffusjonsåpen farge, typ slamfärg, vil det trolig ikke bli noen problemer. Er det en ganske diffusjonstett plastfarge (akryl, latex) blir det verre, hvordan skal kryssfiner og fasadebordene kunne tørke ut? Dette er grunnen til å ha en luftspalte bak fasadebordene, treverket skal kunne tørke.
Hvis du har en kaldstilt garasje, eller bare grunnvarmet, men først og fremst typ ingen fuktproduksjon i garasjen, så kan hele veggen tørke ut innover i stedet. Hopp i så fall over all form for diffusjonstett plast på innsiden, vær nøye med å holde en lav luftfuktighet inne i garasjen, og helst ganske kjølig (da blir ikke damptrykket så høyt i luften inne i garasjen og det driver ikke fukt inn i veggene på det viset).
Jeg skrev litt utydelig, tenkte altså at jeg tar ned panelet og setter lekter for luftspalte utenpå kryssfiner og så på med panel på det.
Da får jeg en luftspalte mellom kryssfiner og panelet.
Men bør jeg skrote kryssfineren helt og sette vindduk i stedet?
Hva er det som gjør at den er for tett?
Jeg kommer til å ha plast på innsiden av isolasjonen.
Men skal den ned så tar jeg den ned!
Om jeg tar den ned, fungerer 28×48 som spikerlekt?
Hva er det som gjør at den er for tett?
Jeg kommer til å ha plast innenfor isolasjonen.
Men skal den ned så tar jeg den ned!
Hvis jeg tar den ned, fungerer 28×48 som spikrelekter?
Jeg tror det er de flere lag med limlag som gjør den for tett. Limlagene bør tilsvare malingslag i tetthetsforstand. Så med plast på innsiden er det en risiko at hvis fukt trenger inn, (f.eks. slagregn utenfra eller fukt innenfra gjennom små hull, rifter, glipper osv. gjennom plasten), vil det ha vanskelig for å tørke ut.
Jeg ville ikke ha tatt sjansen. (Hadde dog akkurat som deg vendt og vridd på alle muligheter for eventuelt å slippe å ta ned kryssfiner...)
Da går den ned og vindduk opp!
Jeg har en masse 28×48 liggende så det rekker til spikrelekter for fasaden, men er det for tynt? Noen skrev 28×70?
Som du ser på bildet, er det regla cc 120 loddrett og deretter ca cc60 liggende også, så jeg tenkte å slå på 28×48 utenpå vindduken på den liggende regla.
Hei!
Vekker tråden og håper på respons fra dere som allerede har skrevet i den eller andre med erfaring. Håper på svar
Jeg har nettopp begynt å rydde ut kaldgarasjen og skal nå isolere den. Jeg har nøyaktig samme konstruksjon på min garasjevegg som i TS garasje og bilder ovenfor. Jeg har lest mange tråder men blir ikke helt klok. Har hatt kontakt med en bekjent som er en dyktig yrkessnekker av "gamle skolen". Ifølge ham så går det bra å bare legge inn isolasjon i feltene, direkte mot trefiberplaten/plywooden og så kle innvendige vegger med valgfri plate.
Sett utenfra blir det altså Ytterpanel-plywood-isolasjon-plywood (malt).
Som tillegg kommer vi ikke til å legge plast i veggene i det hele tatt, tykkelsen på isolasjonen vil være 70mm. Derimot så kommer jeg nok til å kjøpe Cellolusa isolasjon da jeg har oppfattet det som at denne er mer tilgivende til denne "tanken" med eventuelle fuktproblemer osv.
Innetak bygges og isolasjonen vil være totalt 120 mm med sånn der papir øverst. Jeg kommer også til å sette inn en Pax/Fresh Iq vifte for den eventuelle fuktigheten i garasjen.
Bruksområde blir snekring/fiksesverksted samt hjemmegym.
Hva tror dere, fungerer dette? Blir ikke helt klok av alle tråder
Vi rev ned alt, satte ny panel med luftspalt, isolerte samt satte installasjonssjikt for strøm. Det ble kjempebra. Vi tenker å innrede en del av garasjen til boareal og var derfor veldig nøye.
Naboen hadde samme fasade og satte bare 70 isolasjon i feltene på innsiden og deretter en osb-plate som han malte hvit. Vesentlig mindre jobb og har fungert bra i 10 år for ham. Ser fint ut fortsatt.
Tusen takk for svar, jeg forsto nesten at dere gjorde det slik å dømme av tråden. Bra jobbet av dere! Jeg har jo nøyaktig samme veggkonstruksjon som dere "hadde", til og med samme fasadefarge
Også gledelig å lese om nabons strategi og det helles mot at vi gjør det samme med Cellolusa isolasjon og meget god ventilasjon/fuktstyring.
Takk igjen!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.