Jeg skal innrede et uthus til atelier og kurslokale. Jeg må isolere. Det er vindsperre ytterst mot panelet, stående plank. Nå er spørsmålet, hva blir forskjellen på å bruke mineralull, rockwool eller cellulose? Må man ha dampsperre, plast hvis man har mineralull? Eller kan man ha diffusjonsåpen da også som med cellulosan? Hvordan skiller materialene seg fra hverandre når det gjelder isolasjonsevne?
Veggene skal deretter kles med rupanel og males, trolig med eggoljetempera.
Takknemlig for raskt svar.
Maria i Mora
Veggene skal deretter kles med rupanel og males, trolig med eggoljetempera.
Takknemlig for raskt svar.
Maria i Mora
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mineralull er enten steinull eller glassull. Rockwool er et varemerke for steinull. Steinull har høyere volumutvekt enn glassull, men volumutvekten kan likevel variere betydelig selv for steinull. En høy volumutvekt på en yttervegg bidrar til varmetreghet hos veggen. I motsetning til glassull og steinull er cellulosefibre et mer hygroskopisk materiale, dvs. det kan lagre mer fukt. Det finnes mange andre synspunkter på materialene, men de har mer med selve fremstillingen å gjøre. Isolasjonsevnen er like stor for alle disse materialene.
Behovet for diffusjonssperre har mest med oppvarmingsforholdene å gjøre. En diffusjonssperre er til for å hindre at vanndampen i varm inneluft skal kondensere inne i veggen når den møter en kald overflate. I uoppvarmede eller sporadisk oppvarmede bygninger trengs ingen diffusjonssperre. Yttervegger i oppvarmede lokaler som har en type mineralull som isolasjon, trenger diffusjonssperre. Bruker man cellulosefibre kan det fungere med en form for dampbrems. Nesten alle produsenter av cellulosefibre har egne anbefalinger når det gjelder dette.
Eggoljetempera er verdens beste innendørsfarge for tre, hvis man ikke trenger å rengjøre veggene ofte.
Behovet for diffusjonssperre har mest med oppvarmingsforholdene å gjøre. En diffusjonssperre er til for å hindre at vanndampen i varm inneluft skal kondensere inne i veggen når den møter en kald overflate. I uoppvarmede eller sporadisk oppvarmede bygninger trengs ingen diffusjonssperre. Yttervegger i oppvarmede lokaler som har en type mineralull som isolasjon, trenger diffusjonssperre. Bruker man cellulosefibre kan det fungere med en form for dampbrems. Nesten alle produsenter av cellulosefibre har egne anbefalinger når det gjelder dette.
Eggoljetempera er verdens beste innendørsfarge for tre, hvis man ikke trenger å rengjøre veggene ofte.
Lokalet/ateljeen skal varmes med luftvarmepumpe og peis. Kommer til å være oppvarmet mer eller mindre (lavere nattemperatur) under den kalde årstiden. Liker ikke tanken på å stå og male inne i en "plastpose". Bør jeg velge cellulose og dampbrems?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I så fall ja.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Angående din tanke på å "male i en plastpose" så kan det tilføyes at selv om du bruker hygroskopisk materiale og dampbrems, skal resultatet bli lufttett (men ikke damptett som plast) så jeg synes ikke at den tanken skal avgjøre. Luftutvekslingen bør i stedet skje gjennom kontrollert ventilasjon, ikke gjennom halvåpne vegger.
For øvrig er jeg sterk tilhenger av hygroskopiske materialer heller enn plast og mineralull.
For øvrig er jeg sterk tilhenger av hygroskopiske materialer heller enn plast og mineralull.
Klikk her for å svare