Hei,
På grunn av groteske strømpriser sitter jeg og funderer febrilsk på alle måter å holde regningene nede i vinter. Vi bor i et hus fra 1929 med for det meste gamle, hederlige 2-lagsvinduer som lekker varme som en sil om vinteren. Først og fremst burde de renoveres, kittes om etc., men jeg vil ikke rekke å gjøre det før vinteren, og det blir for dyrt å sette bort (om noen i det hele tatt ville rekke et slik prosjekt nå i tide). Jeg tenkte her om dagen på å sy opp en masse gardiner for å dekke alle vinduer, men det blir også veldig mye arbeid og penger pluss at det blir ganske trist å gå noen måneder i mørke.

Via en del artikler om isolering av drivhus med bobleplast kom jeg over en kommentar om at kanalplast burde gjøre en god jobb, noen som har testet dette i praksis? I teorien høres det ut som en god idé. Min tanke er å sage ut en pen rektangel som deretter festes på innsiden av vindusrammen og rammer inn alt. I min verden får man da to nye luftspalter, en i selve kanalplasten og en mellom kanalplastplaten og vinduet. Det ser ut til å medføre en ikke ubetydelig kostnad, men det kan absolutt være verdt det om det merkbart reduserer varmetapet. En stor fordel er at det fortsatt er godt lysinnslipp og at det kan gjenbrukes i flere år.

Hva sier panelet? Uvitenhet og idioti eller noe som kan fungere?

• Gammelt 2-lags vindu sett innenfra, med utsikt til en hage og et hus med rødt tak, under en klar blå himmel.
For enkelglass og innervinduer har man en papirrems som man fukter og dekker sprekkene med inn mot rommet. Vanlig vindu, sett inn innervinduet og så "teip" igjen sprekker. Bør fungere på to-glass også. Ikke fordi det gjør enorm forskjell, men det trekker ikke rett igjennom og siden det er papir så puster det fortsatt.

• Liker
Alkabane
  • Laddar…
Ideen er riktig men kanskje ikke så pen utsikt gjennom kanalplast? Jeg ville begynne med å sjekke og bytte tetningslistene om det er nødvendig. Det gjør forskjell uten å forvrenge utsikten og varmeinnstrålingen solrike dager.

Farsan har skrudd opp ekstra vindusrammer med kanalplast på alle kjellervinduene, og det hjelper faktisk. Derimot ville det føles rart på vinduer i rom hvor man ofte oppholder seg og vil ha en viss utsikt.

• Liker
Malte L
  • Laddar…
Vi har vanlige toglass i hønsehuset, til vinteren skrur vi på en enkel treramme med klar byggplast på innsiden.

Det blir faktisk en markant forskjell.
Dog blir både inn- og utsikten noe diffus.

G gaia skrev:
Ideen er riktig men kanskje ikke så fin utsikt gjennom kanalplast? jeg ville begynne med å sjekke og bytte tetningslistene om det trengs. Det gjør forskjell uten å forvrenge utsikten og varmeinnstrålingen solrike dager.
Nei, det har ikke mye med estetikk å gjøre, bare desperat forsøke å holde ned strømmen så mye som mulig.

• Liker
gaia
  • Laddar…
Interessant lesning, vurderer å tilleggsisolere mine eksisterende 70-talls 2-lags vinduer med enten en innvendig plastplate mellom de nåværende glassene siden vinduene mine kan deles, ser at det finnes praktiske løsninger for dette. Eller å kjøpe kassetter å montere innvendig og utvendig. Dere som nå har hatt dem i minst en vinter, dersom dere ikke har gjort noen målinger, kan dere måle med IR-termometer i midten av vinduet innendørs på en bit maskeringstape og rapportere hva dere har for temperatur utendørs, innendørs, og i midten på vinduet. Det hadde vært gøy å vite hva forskjellen ble før / etter isolering også hvis noen har statistikk på dette. Jeg har nettopp målt mine med både IR-termometer og varmekamera. Har en utetemp på -15 og innetemp på 20–23, og de gamle vinduene er 10–12 grader mens mitt nye 3-lagsvindu svenske vinduer med ekstra isoleringsverdi 0,9 ligger på 18,5 grader så det er selvfølgelig en forskjell mellom "ordentlig 3-lags med gass" og gammelt.

Hør gjerne fra dere som fortsatt henger her og ser dette, eller dere nye som har gjort samme innsats og del deres erfaringer =)

Mvh!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.