Jeg skal renovere et av rommene på loftet, og når jeg fjernet gulvlistene var det en sprekk på 1-2 cm mellom gulvet og gipsplatene langs hele veggen (ikke yttervegg). Når man kikker inn/ned ser man at det ikke er noen isolasjon i etasjeskillet mot underetasjen. Dessuten kjenner man at det trekker litt kjøligere luft som strømmer ut av sprekken fra etasjeskillet.
Jeg lurer på om jeg kan sprøyte inn 1-2 bokser med byggskum i sprekken? Dels for å lydisolere litt (stuen er nedenfor) og dels for å forhindre kaldtrekken.
Etasjeskillet er jo nesten 20 cm, så å dytte inn glassull/steinull i sprekken føles som noe man må holde på med en stund for å fylle opp.
Huset har naturlig ventilasjon og er fra 1973.

Del vanlig isolasjon i tynnere remser og stikk dem ned med for eksempel en vinkelhake, typ som når man drever vinduer i stedet.

Fogspray er en forferdelig oppfinnelse.

Styrken i svellende fugeskum er ikke helt uimponerende, så jeg hadde absolutt ikke begitt meg ut på å gjøre det uten å vite at det helt sikkert er plass nok til at skummet kan ekspandere. Lim på en liten tapetremse eller noe lignende, så slipper du trekken i det minste.

• Liker
ÖdlanNiklas
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Styrken i svellende fugeskum er ikke helt uimponerende, så jeg ville absolutt ikke ha prøvd å gjøre det uten å vite at det helt sikkert er nok plass for skummet å ekspandere. Lim en liten tapetremse eller noe lignende der, så slipper du trekk i det minste.
Det er antagelig 60 kvm med uisolert mellomgulv så plass er det sikkert nok av. Jeg gjør nok uansett som mexitegel sa og putter inn vanlig isolasjon selv om det kanskje ikke fyller opp like mye.

Skulle du dessuten av en eller annen grunn trenge å rive i bjelkelaget en gang i fremtiden vil du banne lange og mange remser over fugeskummet :)

Vil bare skyte inn at fogskum er virkningsløst når det gjelder lydisolering.

Vil bare skyte inn at fugeskum er dritt. Hold dere unna. Bruk mer naturlige produkter enn det der forferdelige stoffet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.