T
Jeg skal sette i gang med å bygge et bod som jeg skal isolere.

Boden kommer til å stå på lekter, 45x170 som står på søyler.

Jeg lurer på hva som er den beste/enkleste måten å isolere gulvet på.
Har sett flere forslag der man setter hønsenetting og vindsperre under som isolasjonen hviler på. Har også sett at noen har satt terrassebord under som et gulv under lektene som man så legger isolasjonen på.

Hvordan ville dere ha gjort for å holde isolasjonen på plass i gulvet?
 
Asfaltboard eller råspont er to velprøvde måter.
 
T
Råspontsluker var jo ingen dum idé.
Gulvbjelkene er 45x170. Tenkte å bruke 170 isolasjon i gulvet. Men råspontlukene bygger jo noen centimeter. Kan man bruke 170 isolasjon likevel, eller er det bedre å gå ned til 145 for å få det litt luftigere?
 
Rickard.
Snakker vi om blindbotten (noen ganger kalt trossbotten)? Den skal være lufttett og smågnagersikker. Isoleringen legges direkte på den og deretter gulvet.
 
Enklest er å skru/spikre en 22x95 trykkimp terrassebord under gulvbjelkene. Så legger du i en bunnsvillplate. Byggmax har 2 varianter, en oljebasert masonitt (80:-) og en fibercementbasert (90:-) Jeg ville valgt den cementbaserte. Mus liker generelt ikke cement ;-)
Så bruker du 170-isoleringen.
 
ClasseClas
  • Liker
Jakobkdk og 1 annen
  • Laddar…
T
Takk for deres svar. Hadde imidlertid en bestilling på trelast på gang og rakk å bestille råspontsluker før jeg så resten av forslagene. Men det blir sikkert bra likevel.

Spørsmålet er om jeg fortsatt kan bruke 170 isolasjon eller om jeg skal nøye meg med 145?
 
Rickard.
Får du plass med 170 uten å komprimere det latterlig mye så kjør på det, du vil ikke ha luft noen steder i bjelkelaget.
 
T
Rickard. Rickard.ag skrev:
Får du plass med 170 uten å komprimere det latterlig mye så kjør på det, du vil ikke ha luft noen steder i bjelkelaget.
Råsponten bygger 20 mm. Så
Antar at rommet blir 150mm i stedet for 170mm. Kanskje det fortsatt går an å gjøre 170 isolering da?
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.