T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Jeg skal sette i gang med å bygge et bod som jeg skal isolere.
Boden kommer til å stå på lekter, 45x170 som står på søyler.
Jeg lurer på hva som er den beste/enkleste måten å isolere gulvet på.
Har sett flere forslag der man setter hønsenetting og vindsperre under som isolasjonen hviler på. Har også sett at noen har satt terrassebord under som et gulv under lektene som man så legger isolasjonen på.
Hvordan ville dere ha gjort for å holde isolasjonen på plass i gulvet?
Boden kommer til å stå på lekter, 45x170 som står på søyler.
Jeg lurer på hva som er den beste/enkleste måten å isolere gulvet på.
Har sett flere forslag der man setter hønsenetting og vindsperre under som isolasjonen hviler på. Har også sett at noen har satt terrassebord under som et gulv under lektene som man så legger isolasjonen på.
Hvordan ville dere ha gjort for å holde isolasjonen på plass i gulvet?
T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Råspontsluker var jo ingen dum idé.
Gulvbjelkene er 45x170. Tenkte å bruke 170 isolasjon i gulvet. Men råspontlukene bygger jo noen centimeter. Kan man bruke 170 isolasjon likevel, eller er det bedre å gå ned til 145 for å få det litt luftigere?
Gulvbjelkene er 45x170. Tenkte å bruke 170 isolasjon i gulvet. Men råspontlukene bygger jo noen centimeter. Kan man bruke 170 isolasjon likevel, eller er det bedre å gå ned til 145 for å få det litt luftigere?
Enklest er å skru/spikre en 22x95 trykkimp terrassebord under gulvbjelkene. Så legger du i en bunnsvillplate. Byggmax har 2 varianter, en oljebasert masonitt (80
og en fibercementbasert (90
Jeg ville valgt den cementbaserte. Mus liker generelt ikke cement ;-)
Så bruker du 170-isoleringen.
Så bruker du 170-isoleringen.
Trossbottenskivor er takknemlige for de har riktig mål for et gulvbjelkelag med cc600 + er vindtette.
Ta gjerne en titt på træguiden for konstruksjonstips,
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/
Også her noen konkrete eksempler,
https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8788&Doc=Broschyr
https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8790&Doc=Broschyr
Ta gjerne en titt på træguiden for konstruksjonstips,
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/
Også her noen konkrete eksempler,
https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8788&Doc=Broschyr
https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8790&Doc=Broschyr
T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Takk for deres svar. Hadde imidlertid en bestilling på trelast på gang og rakk å bestille råspontsluker før jeg så resten av forslagene. Men det blir sikkert bra likevel.
Spørsmålet er om jeg fortsatt kan bruke 170 isolasjon eller om jeg skal nøye meg med 145?
Spørsmålet er om jeg fortsatt kan bruke 170 isolasjon eller om jeg skal nøye meg med 145?
T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Klikk her for å svare