Skulle bare vite hva dere tror om dette. Vi har et hus fra 1930-tallet, som vi holder på å restaurere. Nå jobber vi med kjellervinduene. Vi har fjernet et gammelt dårlig kjellervindu. Jeg har selv saget til nytt treverk som jeg har laget en ramme av. Trerammen er nøyaktig målsydd for åpningen. Åpningen er murt med stein og grus blandet inn i mørtelen. I åpningsens overkant er det en trebjelke som tilhører svillen i huset. Mitt spørsmål gjelder underkanten på denne åpningen. Jeg har børstet bort løst gammelt mørtel og sand i underkanten og nå er det en liten fordypning der på omtrent 1-3 cm. Fordypningen varierer fordi det er innmurt småstein og grus i den gamle mørtelen. Når jeg nå skal sette inn min målsydde ramme, blir det jo en ganske stor sprekk i underkanten. Det vil jo trekke inn kald luft der. Hvordan skal jeg tette denne sprekken? Skal jeg blande til en type mørtel og smøre inn? og i så fall hvilken type mørtel? vi har hampfiber som vi har tenkt å isolere veggene med. Kunne jeg legge inn litt av det i sprekken? Men det er jo en risiko for at det en gang kommer inn fukt, så da er det vel ikke så bra å fylle det med et organisk materiale? Ellers tenkte jeg på hamp eller lin, men som sagt jeg er tvilende til det. Mørtelen i seg selv har jo en viss fuktighet i seg, så derfor bør jeg kanskje unngå lin og hamp? Hvordan ville dere gjort? Har dere noen råd å gi? Jeg tar imot litt råd med takk om det.
Klikk her for å svare