Fikk en liten fundering mens jeg sto og måkte ut sagflis fra et bjelkelag. Som det ser ut nå så ligger flisen helt inntil murstocken, jeg skal bytte ut en del av bjelkelaget og legge inn ny isolasjon, en eller annen type ekofiber eller hamp. Til det jeg funderte på er jo at man ikke skal ha noe brennbart innenfor 210mm eller lignende fra røykrøret, men hvis man i stedet for isolasjon bruker lecakuler nærmest murstocken så burde man jo eliminere risikoen for at det skal ta fyr i isolasjonen.
Eller er det en helt sprø idé å bruke leca en ca 30cm rundt murstocken??
Eller er det en helt sprø idé å bruke leca en ca 30cm rundt murstocken??
Det skal være brannklassifisert isolasjon. Steinull er nok det rette for deg. Et spørsmål, hvorfor tar du bort sagflisen? Rundt skorsteinen skal det jo bort, men i hele bjelkelaget?
En gang i tiden har det vært en vegg under ca 2m fra ytterveggen, stokkene i bjelkelaget gikk til den veggen, men ikke utover til ytterveggen. Noen fikk for seg å fjerne veggen og skjøte stokkene med plank ut til ytterveggen, og så spikret man fast et solid tregulv av 5cm tykke plank med 7" spiker, tre per bjelke og planke, hvorav en skrått i noten. I tillegg satt det solide stifter mellom plankene. Jeg har alltid syntes at gulvet har vært svaiende i det rommet, så jeg fikk for meg en dag å løfte på plankene og sjekke, samt å skrote et rom eller katteloft eller hva det nå heter.Träig snickare skrev:
Så nå skal jeg bytte/forsterke med kryssbjelkede 45x220 mellom stokkene som ligger igjen, derav har jeg øst ut sponet, liksom leirepusset og et gammelt innertak av leire som jeg fant i bunnen. Har dessuten hatt problemer med mus i det rommet lenge, og fant mange reir og enda mer skitt i sponet.
Ps Gulvet klarte seg ikke, plankene sprakk når jeg prøvde å lirke dem opp, litt synd for de var mellom 20-40cm brede og oppimot 5m lange.
Okey. Lykke til.
Klikk her for å svare