Hei alle som har bygget med Sävsjö Trähus.

Jeg har nettopp godkjent tilbudet og signert kjøpekontraktene. Alt føles bra med en selger som virker både veldig kunnskapsrik og pålitelig, håper bare at det fortsetter slik.

Et spørsmål til dere: Innvendige vegger er ytterst med en tynn gipsplate, deretter råspont og deretter tomt...
Synes dere det er tilstrekkelig eller anbefaler dere enten en tykkere gipsplate eller isolasjon inne i veggen, eller begge deler?

Jeg vil ha det stille mellom rommene og vil absolutt ikke ha et lytt hus.

Takk for svar
 
Jeg trodde Sävsjö alltid hadde isolasjon i innerveggene.
Det kan ikke koste mange kroner å legge til, be om en pris.
Alternativt, sjekk med entreprenøren hva det koster om de inkluderer isolasjon og arbeid, det kan kanskje bli billigere enn å ta materiale fra Sävsjö.
 
Hvis du har rupanelte vegger så har du en stabil veggkonstruksjon.
Gipsen utenpå er til for brannmotstanden. Så den trenger ikke være tykkere.
Derimot skal du absolutt velge isolering i veggen så du får et stille hus.

titanium
 
Det er ikke standard med isolasjon i veggene på Sävsjös hus. Det koster oss ca 15.000 kroner ekstra. Entreprenøren er Sävsjö selv, det er de som bygger veggene og leverer dem.

Selgeren hos Sävsjö hevder at det absolutt ikke trengs isolasjon for lydnivåets skyld, de er markedets stilleste trehus selv uten isolasjon i veggene, sier de.

Hva skal jeg gjøre?

Hver side av veggen består av 9 mm gips og 16 mm råspont.
 
For å kunne bestemme dere må dere nesten høre det i virkeligheten. Gå inn i et visningshus og bank i veggene, bråk alt dere kan med dører lukket og lytt. Ta med boomblaster og spill basslyder, spol i vannkraner, toaletter og lytt på den andre siden av veggen.

/ama
 
Totte_S
Jeg er i prinsippet enig med ama at det beste er vel om dere kan "lytte på veggene".
Vi har innervegger som kun består av 2*15mm råspont, altså verken gips eller isolasjon, derimot er de 240 mm tykke inkl. råsponten på grunn av skyvedører. Vi opplever ikke at det låter særlig mye gjennom disse veggene, spesielt ikke siden vi har gamle tunge dører som hjelper til med å holde lyd ute når de er stengt. Er dere sånne som tror at dere blir plaget av eventuelt lyd gjennom veggene, får vel overveie om dere skal ta sjansen, eller om dere vil betale de 15000 det ser ut til å koste, blir vel en 50-lapp i måneden ekstra i rente ;)
Kanskje finnes det noen annen installasjon dere heller vil ha i huset i stedet, f.eks. sentralstøvsuger eller badstue eller så ...
 
Selvfølgelig ville jeg satset på isolasjon i veggene, etterpå er det litt vanskelig å fikse. Vi stod også i valget og kvalet om vi skulle ha det men vi valgte å ha isolasjon.

PS. Vi har også bygget med Sävsjö.
 
Med isolasjon i veggene slipper man gitarkasselyd når noen slår i veggen.

Det blir en mer dump *foopph* i stedet for *bommmmmmmmm*

Når det gjelder de faktiske lyddempende egenskapene våger jeg ikke si noe. Det er minst like viktig at det blir tett mellom gulv-vegg og tak-vegg.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.