Hei

Jeg holder på å fullføre platen for et noenlunde oppvarmet uterom. Uterommet vil ha en, alternativt to bærende søyler.
Uterommets glassvegg, der søylene skal være, er en av husets to bærende yttervegger.

Litt enkel vektmatematikk i korthet:
Spennvidden på huset er 12 meter og regner man med takutstikk og litt sånt er det 13m / 2 (to langsider på huset) som veggen bærer, tegltak, snølast 3.
Glassveggen er nesten 10 meter lang, så man kan si at det er 75 (7,5m bredt * 10m langt) kvadrat tak som veggen bærer opp.

Jeg tenker at med snølast 3 så skal veggen kunne bære 300 kg per kvadratmeter (det blir så, 3kN/m2). Snøen kan da veie 300 x 75 m2 tak, 22500kg. Tegl, si 50 kg / m2, ca 4000 kg.
Si 27 tonn for hele taket med takstoler og alt. Delt på to vegger (den andre har ikke noe med uterommet å gjøre), 13,5 tonn hver.
Denne veggen vil få tre (alternativt 4) bærende punkter, en i hver ende og en i midten av glasspartiene. Den i midten vil da ta ca halvparten av all last over uterommet, totalt ca 7 tonn.

Å fundere på:

Jeg vil støpe denne platen i løpet av neste uke forhåpentligvis, og jeg lurer på om det overhodet er noen grunn til å ha isolasjon under disse søylene, eller om den bare vil deformeres unødvendig mye.

Jeg tenker meg en isolasjon av typen XPS300 som for eksempel byggmax selger, den klarer jo da 30 tonn/m2. Kortvarig belastning, vil jeg huske. Belastningen her er veldig konsentrert. Visstnok fordeler betongen ut trykket litt, men likevel. Alternativt kjører vi to søyler, noe jeg ellers gjerne unngår siden en rett og slett er mer elegant enn to. Derimot føles to søyler mer stabilt enn en, selv om konstruktøren har regnet ut at en er tilstrekkelig. Jeg vet ikke hva som er mest fornuftig.

Det skal ikke være 25 grader varmt om vinteren, det er gulvvarme og isolerglass. Det vil alltid være plussgrader, men trolig blir det ganske kjølig om vinteren, så det er et sted hvor man KAN slurve med isolasjon hvis man må.

Konkrete spørsmål:
1) Er det forsvarlig å isolere under en søyle eller vil isolasjonen bare deformeres og gi stygge setninger ganske raskt?

2) En eller to søyler, hva ville du gjort?

Konstruktøren har gitt meg følgende to alternativer angående søyler:

Alternativ 1: (1 søyle)
langsgående bjelke 140 x 495

140x140-søyler i endene
140x315 i midten

Alternativ 2: (2 søyler)

langsgående bjelke 140 x 315 (tynnere)

140x140-søyler i endene

to søyler imellom på 140x180 etter hver sin tredjedel av strekningen.

edit: Rettelse etter Mikael_L :)
 
Sist redigert:
Mikael_L
tobbew skrev:
Si 27 ton for hele taket med takstoler og alt. Delt på to vegger, 13,5 tonn hver.
Denne veggen vil få tre (alternativt 4) bærende punkter, en i hver ende og en i midten av glasspartiene. Den i midten vil da ta en tredjedel av all lasten, totalt ca 4,5 tonn.
Tja, jeg begynner med en liten korreksjon.
Hvis det er tre søyler, hvorav to i endene, med utbredt last så vil den i midten ta halve lasten, nesten 80kN og de ytre søylene deler på den resterende halvdelen av lasten.


Men så ser jeg ikke helt hva spørsmålet var, om det nå var noe ...?
 
Sist redigert:
Ja, så kanskje det blir ja...

Spørsmålet er ifølge overskriften, skal jeg legge inn isolasjon under, eller tilfører jeg bare en unødvendig svak lenke i kjeden?
Vil den i det hele tatt holde?
 
Mikael_L
Sent svar, kanskje for sent.

Men man pleier å forsterke platen lokalt der søylen går ned. Litt tykkere betong + armering. Dette for at platen skal tåle belastningen + for å spre ut kreftene bedre.
Så setter man som regel sterkere isolering under denne delen.
Som du skriver f.eks. 300-isolering.
 
Takk Mikael, men dette er støpt siden et halvt år nå. :)

Jeg husker faktisk ikke nøyaktig hvordan det ble, jeg vet at jeg gjorde en solid vot og at jeg på noens råd laget en slags vifte av armering for å tåle drag bedre, under søylene. Og isolasjon ble det, typ 300kpa eller noe lignende.

Tror det ble bra. Søylene står nå og holder opp taket med all snøen, så langt har ingenting flyttet på seg. :)

Takk for hjelpen!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.