Turen har kommet til å fikse den lekkende balkongen... Balkongen er "innebygd" under tak og fungerer også som tak til soverommet i etasjen under.
Akkurat nå er taket i soverommet under balkongen isolert innvendig med 75 mm frigolit+45 mm luftspalte før gipsplater (13 mm). Målsettingen er først og fremst nå å få balkongens tettesjikt byttet ut og en fungerende konstruksjon for vannavrenning, noe de har feilet fatalt med i 1977 da huset ble bygget... Det finnes tydelige indikasjoner på at vann trenger inn i ytterveggen i soverommet, og jeg kan nå konstatere etter noen dager med bilmaskinen at det kommer fra balkongen.
Det er betongdekke og etter litt pigging merket jeg at balkongen var oppstøpt med 70 mm betong oppå takpapp. Jeg har nå fått bort den oppstøpte platen og holder på å kjempe med den gamle takpappen og kald asfalt...
Ettersom jeg nå har konstatert at jeg har 70 mm "dybde" på balkongen, så vil jeg også kunne få inn isolasjon utvendig og kan da få bort det i soverommet og på den måten heve taket med drøye 13 cm!
Så, med fall innregnet så har jeg ca. 40 mm tilgjengelig for isolasjon... Med polyuretanbasert isolasjon burde det rekke mer enn vel. Spørsmålet er jo da hvordan jeg skal gå frem for å få det til å fungere...
Det skal så bli fliser på balkongen som overflatesjikt.
Hvordan gjør jeg da for å få til isolasjon+tettesjikt+fall?