Er usikker på hva som er "best" når det gjelder å isolere plate på mark. Det skal være gulvvarme på hele første etasje. Har sett at husleverandørene har ulike tykkelser når det gjelder isolering, noen 200 andre 300, hvor stor er forskjellen tenker da på isolasjonsevnen. Følger den tykkelsen?
Takknemlig for gode råd!
Takknemlig for gode råd!
Isolasjonsevnen følger tykkelsen proporsjonalt, hvilket materiale som brukes har mindre betydning akkurat i det punktet. Det er andre faktorer som avgjør materialvalget.
Men så om det er økonomisk forsvarlig å bruke 300 i stedet for 200 kan man regne lenge på, men helt klart er at 300 er bedre.
Men så om det er økonomisk forsvarlig å bruke 300 i stedet for 200 kan man regne lenge på, men helt klart er at 300 er bedre.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
det er nesten ingen som bygger med bare 200 lenger, alle jeg har sett har valgt 300
Så om man tenker å selge en gang i fremtiden, så tror jeg ikke at det ser så veldig bra ut med 200 i specen...
edit, ts er jo fra vestergötland, mine observasjoner gjelder øst- og vestergötland.
Så om man tenker å selge en gang i fremtiden, så tror jeg ikke at det ser så veldig bra ut med 200 i specen...
edit, ts er jo fra vestergötland, mine observasjoner gjelder øst- og vestergötland.
Isolering under plate på mark er min 300mm i sørlige/midtre Sverige. Riktig langt nord med dyp tele kan til og med 400mm være forsvarlig pluss randisolasjon 1 meter ut fra huset. Konstruksjonen ellers dvs. om man ikke har isolerte elementer i kanten kan avgjøre hvordan man "bør" gjøre ellers for å unngå telehivelser, varmetap og kald randson inne. De lærde (forskerne) mener at min 250mm, andre 270mm., gjelder for både plate på mark og isolasjon i krypkjeller for å ikke skape kondens/ varmestråling til underliggende mark ved bruk av gulvvarme, uansett om det er elektrisk eller vannbåren gulvvarme.
Klikk her for å svare