Utendørs tror jeg det er en vansklig konstruksjon fra fukt- og vedlikeholdssynspunkt. Holdfasthetsmessig er det forsvinnende lite. Forskjellen i stivhet mellom stål og tre er minst en faktor 20.

Om du snur på konstruksjonens retning og bygger alt på én gang, kan du komme betydelig ned i dimensjoner. Jeg har regnet med 90x360 for limtrebjelkene og 45x95 for spikerlektene. Materialmessig, ca 1000 kr billigere.
Rektangulær rammestruktur med trebjelker, viser et reisverk for et byggprosjekt i perspektiv, sannsynligvis brukt til en terrasse eller lignende.

Kabler i kryss eller noe lignende trengs for å stabilisere hjørnene.

M matsca2m skrev:
Hva innebærer det ... trenger jeg å gå opp i størrelse da? Klarer en HEA 200 lasten?
Nei, du trenger ikke å gå opp i størrelse. Snølast og nyttig last vil ikke nå maksnivået samtidig.
M matsca2m skrev:
Hva tror dere om å ta en IPE200 og boltefast trykket 45x170 alternativt 45x195 som kan høvles så den passer. Det burde gjøre litt for styrken også? Tenker at det blir enklere å feste bjelker osv i de innfelte trykte bjelkene.
Synes det ser ut som en fornuftig løsning. Tilfører ingenting styrkemessig, men blir jo praktisk med bjelkeskoholdere osv.

J justusandersson skrev:
Om du snur på konstruksjonens retning og bygger alt på en gang kan du komme betydelig ned i dimensjoner. Jeg har regnet med 90x360 for limtrebjelkene og 45x95 for spikerlektene. Materialmessig, ca 1000 kr billigere.
[bilde]

Wirer i kryss eller noe lignende trengs for å stabilisere hjørnene.
Trenger hjørnene å stives av selv om man legger på terrassebord for eksempel? Det blir jo nesten som en "plate".

Nei, trall gir ikke tilstrekkelig skivevirkning. Det er en utsatt konstruksjon et stykke opp i luften.

• Liker
petterovski
  • Laddar…
Er du sugen på å kjøre på stålbjelke og du vil at konstruksjonen skal tåle hva som helst så finnes det massevis av HEB260 i 20m lengder liggende i nærheten av Alingsås som jeg tror du kan få til en veldig gunstig pris.
Send en PM om det skulle være interessant

J justusandersson skrev:
Om du vender på konstruksjonens retning og bygger alt på én gang, kan du komme ned betydelig i dimensjoner. Jeg har regnet med 90x360 for limtredragerne og 45x95 for spikerlektene. Materialmessig, ca 1000 kr billigere.
[bilde]

Vajrar i kryss eller noe lignende trengs for å stabilisere hjørnene.
Jeg har vurdert denne typen konstruksjon, men dessverre får jeg ikke bygge balkongen i ett sveip på grunn av byggesaksbyråkratiske regler. Markavtrykket blir for stort.

Dessuten vil jeg unngå en stolpe i midten da jeg skal bruke balkongen som carport, og da vil stolpen være i veien fordi jeg ikke kan kjøre rett inn under carporten, men må svinge inn fra høyre.

Det ville lette vår innsats for å hjelpe deg hvis du beskriver hvordan bilene skal bevege seg.

Her er en veldig enkel skisse. Det grønne området er Høy rododendronhekk. Jeg har skrevet bil på de svarte rektanglene for å illustrere hvor de skal stå.

• Enkel skisse av et hus, parkeringsområde og vei. Grønt område viser rododendronhekk, svarte rektangler markerer bilplasser.
J jonasz skrev:
Er du sugen på å kjøre på stålbjelker og du vil at konstruksjonen skal tåle hva som helst så finnes det massevis av HEB260 i 20m lengder liggende i nærheten av Alingsås som jeg tror du kan få til en veldig gunstig pris.
Send en PM om det skulle være interessant
Det høres veldig interessant ut. Har sendt PM

Det er en kreativ utfordring å komme på en bra løsning. Jeg får sove på saken. Er det bare de indre 2,2 meterne som skal være balkong? HEB 260 er bamsiga greier som klarer mye, men veier nesten 100 kg per meter.

J justusandersson skrev:
Det er en kreativ utfordring å komme med en god løsning. Jeg får sove på saken. Er det bare de indre 2,2 meterne som skal være balkong? HEB 260 er bamsige greier som tåler mye, men veier nesten 100 kg per meter.
Det skal være balkong over hele, men jeg må bygge først 2,2 m i henhold til byggetillatelsen og deretter ytterligere 3 m som attefallstilbygg.

Under skal jeg sette TRP, slik at det blir tak over bilene.

Et alternativ jeg har vurdert er å bygge en ramme og legge ut TRP for underkantsarmering og støpe en balkong, men det blir nok veldig dyrt og omstendelig.

Betong blir nok dyrt og komplisert. Jeg tror det finnes enklere løsninger, men som sagt jeg vil tenke litt på saken.

Egentlig er det feil på konseptet fordi man ikke kan bygge den beste løsningen fra starten. At det skal bygges i to etapper, lengde- og breddemålene samt innkjøringsmulighetene (om du ikke vil knaske på Rhododendronen), gjør det hele komplisert. Om du bare skulle bygge den indre delen kunne man tenke seg å erstatte den ytre lange bjelken med en fagverkskonstruksjon som samtidig er gjerde. Omtrent som en jernbanebro. Man kan også erstatte den ytre bjelken med to treleddsrammer, men høyden strekker nok ikke til for det. Man kan også tenke seg å legge inn to diagonale bærende bjelker (gjelder den indre delen) som hjelper til å redusere lasten på den ytre bjelken slik at den kan gjøres smekrere. Du kan jo også fundere over om ikke bygget kan gjøres smalere. Bare å gå fra 7 til 6 meter betyr mye.

Kan man bygge hele på en gang og anse at den ytre delen er en pergola? Bare legge gulv og sette opp gjerde på den indre delen?

• Liker
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.