En stålbjelke har dessuten fordelen av å kunne montere en telfervogn med tilhørende telfer og kunne løfte litt tyngre ting samt flytte dem i sideveis retning (for eksempel motorløft om du har en slik interesse). Dog kanskje det da trengs en litt større bjelke enn IPE 120, men det avhenger av hvor mye du har lagret på taket samt hva du vil løfte med telferen....

Å dømme etter ditt bilde av garasjen burde det være av største interesse å få så lav byggehøyde som mulig på bjelkene som skal brukes. Da skal du holde deg til stål, og dessuten bør du se på HEA eller enda bedre HEB, ikke IPE.

injonil har et godt poeng der.
Men det er ingen grunn til å se på HEB (som også pleier å være vanskeligere å få tak i) i dette tilfellet siden selv den minste HEA-bjelken (HEA100) dekker behovet med god margin. Den er dessuten bare 96mm høy sammenlignet med en HEB100 som er 100mm.

Jeg ville valgt IPE100 eller HEA100 avhengig av hva jeg fikk tak i enklest/billigst.
Eller hvorfor ikke VKR/KKR 100x100 eller lignende.

injonil skrev:
Å dømme ut ifra bildet ditt på garasjen burde det være av største interesse å få så lav byggehøyde som mulig på bjelkene som skal brukes. Da skal du holde deg til stål, og dessuten bør du se på HEA eller enda bedre HEB, ikke IPE.
Jeg hadde ikke tenkt å bygge inn bjelkene, men hadde tenkt å leve med at de stikker ned litt. Høyden i dag er 2,40m (mens garasjeporten åpnes på ca 2,10m) og skulle 3 bjelker bygge ned til 2,20m så kunne jeg nok ha levd med det. Min forhåpning var at IPE100 kunne "tilsvare" Limträ 42x180 for da hadde kostnaden blitt lavere. Dessuten er det smidigere å jobbe med limträ pga. vekten.

Uansett, jeg skal ta til meg det du nevner og fundere videre. Bedre å tenke 10 ganger og gjøre det rett fra starten :) Hvilken størrelse skal man opp i HEB for å tilsvare IPE100 eller IPE120?

Gabbe1 skrev:
injonil har et bra poeng der.
Men det er ingen grunn til å se på HEB (som dessuten pleier å være vanskeligere å få tak i) i dette tilfellet siden selv den minste HEA-bjelken (HEA100) dekker behovet med god margin. Den er dessuten bare 96 mm høy sammenlignet med en HEB100 som er 100 mm.

Jeg ville valgt IPE100 eller HEA100 avhengig av hva jeg fikk tak i enklest/billigst.
Eller hvorfor ikke VKR/KKR 100x100 eller lignende.
Hvordan er VKR/KKR i holdfasthet og bøyestivhet sammenlignet med IPE100? Klarer den normene for bøying på gulvet?

Edit: Glem ovenstående spørsmål da både VKR og KKR er mye dyrere enn IPE. Det føles fortsatt som IPE 100 har flere fordeler når det gjelder pris og vekt.

Sist redigert:
d0nnie skrev:
Hvilken størrelse skal man få opp i HEB for å tilsvare IPE100 eller IPE120?
HEB 100 er den minste som finnes, som er ca. 2,6 ganger sterkere enn IPE 100 og ca. 1,4 ganger sterkere enn IPE 120 hvis man ser på bøyemotstandmomentet (I-verdi).

roli skrev:
HEB 100 er den minste som finnes, hvilken er ca. 2,6 ganger sterkere enn IPE 100 og ca. 1,4 ganger sterkere enn IPE 120 om man ser på bøyningsmotstanden (I-verdi).
Hmmm...en annen ting slo meg da... Hvis HEB 100 nå er 1,4 ganger sterkere enn IPE 120, burde det ikke da holde med 2 stk HEB 100 bjelker i stedet for 3 stk IPE 120? IPE 120 var allerede litt over normen ifølge den forrige beregningen...

Stålbjelkene vil klare dette, men ikke dine 45x120bjelker. For de vil vel få en spennvidde på 7/3 = 2,33m. Noe som nok er for langt til å oppfylle nedbøyningskravet.

Er det ikke lettere å legge 45x220 oppå takstolens underramme og henge opp takstolenes underramme i denne. 45x220 bjelkene lar man hvile på ytterveggen. Og det trengs ikke noen spesiell limtrestolpe i yttervegg, uten vanlig regel i veggens dimensjon holder (forutsatt at den låses i sidelengs, noe som er lett å gjøre).

Foreslår altså å legge 2 stk 45x220 én ved hver fagverk (for å komme minst mulig i veien).

Jeg forstår ikke hvorfor man har bygget med ekstra bjelke mellom takstolene. Takstolene ser ut til å sitte cc120, og med ekstra bjelke imellom.

Ved et raskt lite søk fant jeg dette bildet:
Bygge av trestruktur i et tak med stendere og metallbeslag.

JOW skrev:
Er det ikke lettere å legge 45x220 oppå takstolens underramme og henge opp takstolenes underramme i denne.
45x220 bjelkene lar man hvile på ytterveggen.
Og det trengs ikke noen spesiell limtrespile i yttervegg, men vanlig regel i veggens dimensjon er nok (forutsatt at den låses i sidelengs retning, noe som er lett å gjøre.)

Foreslår altså å legge 2 stk 45x220 én ved hvert fagverk (for å komme så lite i veien som mulig).

Jeg forstår ikke hvorfor man har bygd med ekstra bjelke mellom takstolene. Takstolene ser ut til å sitte cc120, og med ekstra bjelke imellom.
Innebærer ikke den løsningen at man avveksler en del av vekten på takstolenes underkant? Det var litt det jeg tenkte å unngå. Jeg vet ikke hva takstolene tåler og vil ikke belaste dem mer enn de er tenkt å tåle.

Og for å klargjøre enda mer. Fra begynnelsen så fantes det bare 2 takstoler med 120cc og ingenting mer. Resten har jeg selv bygd med formål om å skape et loft og også for å stive opp konstruksjonen ytterligere.

roli skrev:
Stålbalkene vil klare dette, men ikke dine 45x120 bjelker. For de får vel da en spennvidde på 7/3= 2,33m. Noe som nok er for langt for å klare nedbøyningskravet.
Etter litt mer research så tror jeg en lengde på 2,33 skal klare seg for 120x45 bjelker. Det gjør det iallfall ifølge denne tabellen da jeg har brukt C24 bjelker. Så da kanskje man kan kjøre 2 stk HEB100 bjelker i stedet for 3 stk IPE100. Mange gode ideer nå :)

http://www.svenskttra.se/MediaBinar...e_FileID=0fbb3079-0d41-4e9e-8800-0728dbeb723c

Diagram for dimensjonering av gulvbjelker med tabell for fri lengde basert på C24 og C14 konstruksjonsvirke i boligbygging.

Klara seg uten å gå i stykker er en ting, det vil de klare. Men spørsmålet er hvor stor nedbøyning du vil ha.

Tidligere ble det skrevet om 10 mm eller L/400, tabellen som du viser bruker 20 mm eller L/200 og det er andre verdier. Så hvor "svajete" gulv vil du ha i din lagerdel?

d0nnie skrev:
Innebærer ikke den løsningen at man avlaster en del av vekten på undertaket av takstolene?.
Nei, for med den analogien blir det dumt å henge stålbjelker i taket du prøver å støtte.

Altså, det spiller ingen rolle hvilken side av bjelkene/takstolens underramme som bjelken ligger på, konstruksjonsmessig.
Forutsatt at man sammenføyer bjelken med underrammen/bjelkene (f.eks. med gaffelankre som på bildet). Bjelken skal fortsatt hvile på stolper i veggene.

Ulempen er jo at de bygger oppover (noe som kanskje ikke gjør noe på loftet), hvilket også kan være en fordel om man ikke vil bygge nedover i rommet (garasjen i dette tilfellet).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.