4.478 lest ·
14 svar
4k lest
14 svar
Installere skorstein/ovn samt hvor finnes rød skorstein??
Vi skal installere ovn i hytta vi bygger på akkurat nå. Hva koster det å ansette for det (jobb for rør, skorstein mm) og hvor mange timer tar det normalt å gjøre jobben? Vi har ikke bygget igjen katteloftet der ovnsrøret skal gå opp for å gjøre det lettere. Gjetter det blir rundt 6m rør.
Så har vi mørkerødt tak og ingen annen farge på skorsteinen godtar jeg. MEN hvor i all verden finner jeg mørkerød skorstein, har lett som en galning på nettet uten å lykkes.
/Kristina
Så har vi mørkerødt tak og ingen annen farge på skorsteinen godtar jeg. MEN hvor i all verden finner jeg mørkerød skorstein, har lett som en galning på nettet uten å lykkes.
/Kristina
Man må jo se det på stedet og ha mer fakta for å kunne vurdere fullt ut, men skal det tas opp hull i yttertaket også, så er vel en dag for to mann rimelig for en modulskorstein. Kostnad, si 8-10 000 kr før ROT for arbeidet.
Kanskje må du be et lakkeringsfirma lakke om pipehatten.
Kanskje må du be et lakkeringsfirma lakke om pipehatten.
Medlem
· Östergötland
· 90 innlegg
Jeg ga 300 for en brukt Hugo inkl. skorstein og hette som jeg satte opp selv på en ettermiddag. Byggemelding ca 700:- og inspeksjon 400:- om jeg husker riktig.
Det er forsåvidt sant men jeg mener: litt mer forutsetninger kan være nødvendig.
Andre varmekilder?
Vinterbolig?
Osv.
Det er forsåvidt sant men jeg mener: litt mer forutsetninger kan være nødvendig.
Andre varmekilder?
Vinterbolig?
Osv.
Om du bare skal ha en RAK modulpipe montert på en ovn så tar det mindre enn en dag å fikse (det gjør det i hvert fall for meg som ikke har det som yrke). Mao, det handler om noen tusenlapper å få den installert.
Fra NVI (www.nvi.se) kan du få hetter etc i valgfri farge. Det kan sikkert andre gjøre også men det har jeg ikke oversikt over. Det vil koste noen tusen ekstra men...
Fra NVI (www.nvi.se) kan du få hetter etc i valgfri farge. Det kan sikkert andre gjøre også men det har jeg ikke oversikt over. Det vil koste noen tusen ekstra men...
Som sagt, det er jo bare panseret som trenger å være rødt, og det skal ikke være noen problem å finne fram.
En annen sak: du sier at du vil trekke skorsteinen gjennom kattvinden. Det tolker jeg som nær takfoten. Skorsteinen må slutte en meter over mønet (hvis feieren skal godkjenne), så avhengig av takvinkelen kan det bli en lang skorstein uten støtte.
En annen sak: du sier at du vil trekke skorsteinen gjennom kattvinden. Det tolker jeg som nær takfoten. Skorsteinen må slutte en meter over mønet (hvis feieren skal godkjenne), så avhengig av takvinkelen kan det bli en lang skorstein uten støtte.
Det var før! nå trenger den bare nå over mønet men være 1 m over tak.HenrikP skrev:Som sagt, det er jo bare panseret som trenger å være rødt, og det skal ikke være noe problem å fremskaffe.
En annen sak: du sier at du vil føre skorsteinen gjennom kattvinden. Det tolker jeg som nær takfoten. Skorsteinen må slutte en meter over mønet (om feieren skal godkjenne), så avhengig av takvinkel kan det bli en lang skorstein uten støtte.
Ok! Skorsteinsfeiermesteren som var her i høst og godkjente vår peisinstallasjon sa at det var en meter over mønet, men han var kanskje ikke oppdatert.RoBo skrev:
Uansett: på mitt bratte tak er det nok litt over tre meter mellom kneveggen og mønet. Ville sett rart ut
Takk for alle bra svar. 
Tanken er at røret skal gå rett opp i kattvinden og der bøye av til høyre inn mot midten av huset for deretter å vinkles oppover igjen inne i soverommet og ut gjennom taket. (altså mellom støtteben og hanebjelke) For å komme så nær mønet som mulig. Vi tenkte å sørge for at den i hvert fall går ca 30cm over mønet og selvfølgelig 1m over taket. Slik ser takstolen ut... http://lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf
Vil ikke ha en skorstein på flere meter utenpå taket, men da får den heller vinkles på innsiden. Håper arbeidskostnaden ender på maks 10 000kr da isolert rør, ovn, skorsteinshette mm koster en hel del bare det.
Skal sjekke ut linken med skorsteinshettene.
/K
Tanken er at røret skal gå rett opp i kattvinden og der bøye av til høyre inn mot midten av huset for deretter å vinkles oppover igjen inne i soverommet og ut gjennom taket. (altså mellom støtteben og hanebjelke) For å komme så nær mønet som mulig. Vi tenkte å sørge for at den i hvert fall går ca 30cm over mønet og selvfølgelig 1m over taket. Slik ser takstolen ut... http://lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf
Vil ikke ha en skorstein på flere meter utenpå taket, men da får den heller vinkles på innsiden. Håper arbeidskostnaden ender på maks 10 000kr da isolert rør, ovn, skorsteinshette mm koster en hel del bare det.
Skal sjekke ut linken med skorsteinshettene.
/K
D
Da vi fått tilbud så har det ligget på omtrent 1/3 hver for installasjon, skorstein og peis da totalen har ligget på ca 35". De fleste peisfirmaer kan nok levere rød skorsteinshette bare du sier ifra! Ellers regner de med svart... Men vår røde er nå likevel litt svart i kanten av sot og mange virker ikke å bry seg om fargen om man ser rundt på hus... å fysisk sette opp den er inget bemerkelsesverdig, men å så få det "regntett" og perfekt på taket vet jeg søtten om jeg vil gi meg på personlig.
Da vi fått tilbud så har det ligget på omtrent 1/3 hver for installasjon, skorstein og peis da totalen har ligget på ca 35". De fleste peisfirmaer kan nok levere rød skorsteinshette bare du sier ifra! Ellers regner de med svart... Men vår røde er nå likevel litt svart i kanten av sot og mange virker ikke å bry seg om fargen om man ser rundt på hus... å fysisk sette opp den er inget bemerkelsesverdig, men å så få det "regntett" og perfekt på taket vet jeg søtten om jeg vil gi meg på personlig.
Gir blanke i hva andre synes om at det fungerer med svart skorstein til rødt tak.
Jeg som kvinne nekter å ta den enkle veien (stygt alternativ) og kjøpe en svart. Er altfor synlig detalj på huset. Helt hvitt hus og all metall mørkerødt =pent.
Hva min kar synes spiller mindre rolle da jeg har bestemt meg. Men nå virker det som det ikke skal være umulig å finne en i riktig fargekode. 
Jeg er bare bekymret for å få alt tett. Er dessuten redd for at det tar altfor lang tid å få det perfekt selv, ansetter heller for dette og bruker innsatsen på resten av hytta. Så også at NVI har bøy for 38 graders helling, noe vi har. Må bare sjekke pris fra dem.
/K
Jeg er bare bekymret for å få alt tett. Er dessuten redd for at det tar altfor lang tid å få det perfekt selv, ansetter heller for dette og bruker innsatsen på resten av hytta. Så også at NVI har bøy for 38 graders helling, noe vi har. Må bare sjekke pris fra dem.
/K
Ja jeg kan ikke forstå hvorfor man i nybygde områder setter svart skorsteinshatt på rødt tak, men visst alle får jo gjøre som de vil. Jeg synes man velger samme farge på alt beslag. Hadde vi hatt teglfarget blikkenslagertak hadde det vært lettere å finne en allerede ferdigmalt hatt.
Klikk her for å svare