Hei,

Har surfet rundt på forumet siden vi ble huseiere for litt mer enn et år siden og har fått hjelp utallige ganger. Nå er det på tide å stille noen egne spørsmål som jeg håper deres visdom kan besvare.

Skal innrede vår overetasje som er isolert. Jeg skal begynne med å lage en installasjonsvegg på langsiden for å kunne trekke de forberedte elementrørene slik at de kommer under takvinduene (i stedet for innerveggene til soverommene...). Tenk å lage dette med 45x45 lekter og så sette på en lag gips. Mitt spørsmål er hvordan jeg skal lekte. Kan jeg gjøre det med liggende lekter (hvilken avstand i så fall?) eller må det være stående (hammarband + losholt der også da?).
Legger ved bilde av veggen som er 1 m høy.

Loft under renovering med skråtak, redskap som snøskuffe og kost, og materiale som kryssfinerplater og pappesker ligger langs veggen.

Skal også lage bjelkelag over de to soverommene som skal bygges for å få litt lagringsplass. Takstolene er på cc1200 (raskt målt med en middels fornøyd datter på hoften) og det føles mest naturlig å feste bjelkelaget i disse. Holder det med 45x170 på cc1200 med kortling mellom eller skal det dimensjoneres annerledes?
Kan det være åpent oppå lagringsplassen mellom soverommene eller må den innerveggen lektes hele veien opp til taket. Tenker at det burde gå an å skru opp en bjelke mellom den bærende stolpen (115x180) og ytterveggen som bjelkene kan hvile på og feste lektene i?
Hvis det kan være åpent blir bredden på området 3,7m og dybden 3,9m.
Legger ved bilde av hvordan det ser ut i dag hvis det gjør noe av det jeg skrev tydeligere.

Loft under renovering, med skråtak og to små vinduer. Verktøy og materialer spredt rundt, og en sentralt plassert trebjelke.

God helg til dere!
/Fredrik

Hvorfor ikke legge vannbåren gulvvarme og slippe elementene?

F Freniño skrev:
Hei,

Surfa rundt på forumet siden vi ble huseiere for litt over et år siden og har blitt hjulpet utallige ganger. Nå er det på tide å stille noen egne spørsmål som jeg håper deres visdom kan besvare.

Skal innrede vår øverste etasje som er isolert. Jeg skal begynne med å lage en installasjonsvegg på langsiden for å kunne trekke de forberedte elementrørene slik at de kommer under takvinduene (i stedet for innerveggene til soverommene...). Tenkte å gjøre dette med 45x45 lekter og deretter legge på enkeltgips. Mitt spørsmål er hvordan jeg skal lekte opp. Kan jeg gjøre det med liggende lekter (hvilken avstand i så fall?) eller må de være stående (med bjelkelag på topp og bunn også da?).
Legger ved bilde av veggen som er 1m høy.

[bilde]

Skal også lage bjelkelag over de to soverommene som skal bygges for å få litt lagringsplass. Takstolene sitter på cc1200 (raskt målt med en middels interessert datter på hoften) og det føles mest naturlig å feste bjelkelaget i disse. Rekker det med 45x170 på cc1200 med losholter mellom eller skal det dimensjoneres annerledes?
Kan det være åpent oppe på lagringsplassen mellom soverommene eller må den innerveggen lektes hele veien opp til taket. Jeg tenker at det burde gå an å skru opp en bjelkelinje mellom den bærende stolpen (115x180) og ytterveggen som bjelkene kan hvile på og feste lektene i?
Om det kan være åpent blir bredden på plassen 3,7m og dybden 3.9m.
Legger ved bilde av hvordan det ser ut per i dag om det gjør noe av det jeg skrev tydeligere.

[bilde]

God helg til dere!
/Fredrik
Installationsvägg bruk kryssfiner og gips så kan alt skrus og henges enkelt.

Installasjonsveggen er ikke lenger et problem.
Ingen ideer for bjelkelag for loft? Takstolene er ikke dimensjonert for å bære lasten av et oppbevaringsloft så de kan jeg ikke bruke. Skal jeg dimensjonere innerveggene så de blir bærende i stedet? Og kan jeg da sette dem direkte på gulvsponet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.