Ja dette innlegget kan sikkert like godt passe i vaskerommet eller badet men jeg synes nok at det har mer med byggteknikk å gjøre.

Har fundert litt på hvordan jeg skal innrede kjelleretasjen (sokkel) og har på grunn av hva jeg anser som enkelt, blitt opptatt av å bygge et installasjonssjikt (45 eller 70mm) innenfor lecasteinene med stålstendere for å holde organisk materiale borte. Dog kommer man til platebekledningen siden, og helst har man jo en form for trefiberplate bak våtromsplaten, og jeg antar at det kan være passende med en form for lufting i overkant for å hindre at eventuell fuktighet trekker inn i trefiberplaten. Kjellermuren består av 300mm lecastein med 2x100mm isodren utenfor så den er veldrenert.

Har også vurdert å pusse lecaen for deretter å sette fliser, men med installasjonssjikt blir det enkelt for meg da el, vann og varme kan trekkes skjult uten å frese inn alt.
Så hva sier dere, er det noe som sterkt taler imot denne løsningen eller er det unødvendig arbeid?
Tverrsnittsillustrasjon av kjellervegg med marknivå, stålregel/installasjonssjikt og platebekledning. Skisse viser lagdeling av materialer.

Hei ...
For meg høres det perfekt ut, så blir du kvitt alle trekkene og får en glatt og fin veggflate å jobbe med senere.
Men lag ingen skjulte rørskjøter i veggen ...
Eti..

Har bygd på den måten i vår kjeller når det gjelder vaskerom, dusj, badstue, etc.

Du har jo godt drenert/isolert utvendig, så fuktvandringen skal jo gå utover... Egentlig burde du kunne gjøre hvilket som helst, men plater og luftspalte så har du en helt sikker løsning!

Takk for svarene!
Egentlig er jeg ikke bekymret for fuktigheten, men det er mer en enkelhet å lage et installasjonssjikt i stedet for å frese inn alt. Dessuten er det plass i rommet til å stjele de cm som kreves.

Det er alltid deilig når man kan oppdatere en tråd med posten "så ble det"!
.
Ja, som sagt sånn ble/blir det:
45mm stålprofiler med 2,5-3cm luftspalte til lecamuren. Dybden på luftspalten er perfekt for å få inn tangen for å feste profilene i skinnene. Øverst blir det vinklingsspalte.
Niteverktøy som brukes til å feste 45mm stålrammer til en lecavegg med riktig avstand for å nite i skinnene. Veggen med stålregler og lecamur, 45mm tykk, luftspalte på 2,5-3cm, forberedt for nitning. Øverst er det en lutningsspalt.

Kanskje et dumt spørsmål, men hva gjør plasten og trelektene?

Tang... er det en dyr, 'proffvariant' eller noe billigere man kunne tenke seg å kjøpe for å sette opp lekter i et rom?
Så proff ut. :)

FredrikR skrev:
Tangen.. er det en fullpris, 'proffsvariant' eller noe billigere man kunne tenke seg å kjøpe for å sette reglar i et rom?
Så proffsig ut. :)
Ingen proffstang! Innkjøpt på Jula for 199 riksdaler. Klart formålstjenlig og prisverdig for hjemmepul! Dessuten inngår et ekstra skjær/nitstål. Dette pluss en ny blikksaks og en talmeter så ble jobben riktig enkelt.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Kanskje et dumt spørsmål, men hva gjør plasten og trelektene?
Synes nok ikke at det er et dumt spørsmål men fullt berettiget...
Murkonstruksjonen ser ut som nedenfor så plasten og trelektene er en del av trekonstruksjonen.

Byggekonstruksjon av tre og betong med synlige trestendere og betongvegg, omringet av skog med overskyet himmel.

S
FredrikR skrev:
Tangen.. er det en fulldyr, 'proffsvariant' eller noe billigere man kunne tenke seg å kjøpe for å sette regler i et rom?
Så proff ut. :)
sett med stift i stedet (små montasjeskruer) mye enklere om man har glemt noe cc mål

SBH skrev:
bruk spiker istedenfor(små montageskruv) mye enklere om man har glemt en cc-mål
Jo, det får nok bli så. :)

S
FredrikR skrev:
Jo, det får nok bli så. :)
en oppe og en nede pleier å holde.
de med borrespiss funker best synes jeg

SBH skrev:
en oppe og en nede pleier å være nok.
de med borrespiss fungerer best synes jeg
Borrespiss høres ut som det letter litt, selv om reglene kanskje ikke er supertykke. :)
Tror også jeg skal teste tangen når den ikke koster mer enn 200:-
Begynner å bli småivrig for å komme i gang med kjelleren.. Samboeren sier vaskerom først...?

SBH skrev:
sett med nubb i stedet (små montasjebrudd) mye enklere om man har bommet på en cc-mål
Var selv inne på å skru først nettopp for å kunne endre hvis noe ble galt og dessuten lett å få tak i skruer. Da jeg ønsket en så smal luftspalte som mulig mellom mur og stålregel innså jeg ganske raskt at jeg aldri ville kunne skru på innsiden. Dessuten var det denne metoden bygghandleren foreslo. Men for meg fantes det bare ett alternativ for å få det til å feste, med tangen. Kontenten ble at det gikk riktig fort, sitter bra og dessuten busenkelt i stedet for å holde i alt og samtidig forsøke å få en skrue til å bore og dra i stålregelen.

FredrikR skrev:
Borspiss høres ut som det letter litt, selv om reglene kanskje ikke er supertjukke. [bild] Tror også jeg skal teste tangen når den ikke koster mer enn 200:- Begynner å bli litt ivrig på å komme i gang med kjelleren.. Kjæresten sier vaskerom først...?
Er du nøye fra starten så velg nittangen så rekker du begge deler... ;)

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.