Kom inn på containerhus og fikk inspirasjon og begynte å skisse og fundere. Har en ganske stor flate ved et berg og en skråning, der jeg i så fall tenkte å oppføre dette prosjektet.

Edit: Med Containere mener jeg altså stålcontainere.

Trenger forslag til tanker og ideer, og gjerne noen ord fra noen som har bygget lignende :)

Steg 1. Grave ut og drenere, og fylle opp med grus og stampe dette. Det er dessverre ganske vått her i dag.

Steg 2. Løfte inn 3 stk 40-fots containere og sveise sammen disse

Steg 3 Fjerne ca 1/3 for å lage en bilplass her. Hvor mye tåler de bærende veggene her? Vurderer å ikke sage "hullet" hele veien opp og la en del av veggen være bærende, og kanskje på dette også sveise på en stålbjelke støttet av stående trestolpe ved veggen til høyre? Kom gjerne med konstruksjonsforslag :)

Steg 4 Fylle ut gapet mellom fjellet og containeren med grus, og deretter jord oppå. Samme på "baksiden" der skråningen er markert. Så da ha jordtak på dette. Delvis er det fint og delvis så er det jo "gratis" isolering. :) Hvordan bør man gjøre her? Tenker at man plastret dette og er veldig forsiktig når man fyller ut dette så plasten er intakt. Dette bør jo ikke gi rom for fukt å komme til containerne?

Steg 5. Isolere gavlen til venstre i bilde. Ikke bestemt om jeg vil ha åpent eller dør for syklene der. Dette er da ikke dekket av jord. En tre- eller murt fasade tenker jeg. Hva er enklest og best, isolere fra innsiden eller fra utsiden?

Steg 6. Sette inn garasjeport, dører og innrede :)

Hvordan hadde dere tenkt og gjort? Hvilken byggetillatelse bør man søke for å bygge dette? Bor langt ut i skogen, ingen problemer med naboer og slikt.

Se vedlagte skisse på hvordan jeg tenker meg.

• Plantegning av containerhus med områder: gjesterom/kontor, sykkelplass, vedlagring, arbeidsbenk og oppbevaring. Måler 7,3 x 12,9 meter.
Sist redigert:
Finnes en tråd her på forumet om et bygge. Konklusjonen var vel at det ble kult, men hadde gått raskere, enklere og billigere å bygge i tre.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Finnes en tråd her på forumet om et bygge. Konklusjonen var vel at det ble kult, men hadde gått raskere, enklere og billigere å bygge i tre
Hva heter tråden? Opprinnelige tanken var å slippe å legge en plate. Containerne går på ca 60k. Grav kan jeg ordne nesten kostnadsfritt, grus kan jeg ordne for sånn cirka 10k. Summa summarum med containerne på plass regner jeg med ca 100k. Er det urimelig? Så kommer det selvfølgelig kostnader løpende, men mest føler jeg at det er jobb med vinkelsliper og sveising når det er på plass.

Så tenker jeg at containerne er såpass stabile at det ikke blir noe problem å legge jord over og lignende. Bygge dette i tre går selvfølgelig også, men føles nesten bedre med containere?

Synes det høres ut som et kult prosjekt! Det jeg har sett her på BH var jo et bolighus som i tillegg ble ganske "over the top" .. :)

Det kanskje hadde vært enklere å ta to "store" containere, og en kortere, og stilt som en U, og så legge bjelke over dem, så slipper du å kappe ut, jeg tror det skaper ganske mye merarbeid med å forsterke åpningen ..

Platonmatte må vel være utmerket å legge oppå også?

• Liker
LimpTheGimp
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
[lenke]
Da var det tråden jeg hadde sett, men dette er jo ganske langt fra det prosjektet jeg tenker meg. Min tanke er jo mer jordkjeller/hobbit-hull som skal bli garasje og mancave. Det der er jo noe helt annet - og sykt kult. :)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det kanskje hadde vært enklere å ta to "store" containere, og en kortere, og stille som en U, og så legge bjelke over dem, så slipper du å kutte ut, jeg tror det skaper ganske mye merarbeid med å forsterke åpningen ..
Jeg er tvilende til om det faktisk er så veldig inngrep på styrken. Standard er nærmere 260 i takhøyde. Om man da lager "hullet" for bilen sånn ca. 4 meter bredt og 210 høyt så er jo 50 cm av veggen igjen. På alle containere. Denne halvmeter "veggflate opp til tak" bør jo klare en masse vekt bare som den er? I min verden føles det nesten overkill, men om man deretter her da også sveiser en bjelke mellom veggene som får støtte i begge ender.... Altså typ to portaler med tverrgående jernbjelke og trolig tre på sidene. Det føles spontant at det jo må være nok for å legge noen halvmeter jord og på det eventuell snø...? Noen som er flinke på fysikk og har kalkulatoren for hånden må gjerne bidra. :)

Edit: Jeg tenker altså at når man har saget ut hullene og sveiset inn en bjelke her imellom (eller under blir det kanskje) så har man to stålbjelker med 50 cm høyde. Profilerte platene x2 er jo ca. 20 cm tykke? En "ventilert" stålbjelke om 20x50 cm bør tåle i prinsippet hva som helst...?

Sist redigert:
L LimpTheGimp skrev:
Jeg er tvilsom til om det faktisk er så himla ruckende på holdfastheten. Standard er nærmere 260 i takhøyde. Om man da lager "hullet" for bilen sånn cirka 4 meter bredt og 210 høyt så er jo 50 cm av veggen igjen. På alle containere. Denne halvmeteren "veggflate opp til tak" bør jo klare en hel masse vekt bare som den er? I min verden føles det nesten overkill, men om man deretter her da også sveiser en bjelke mellom veggene som får støtte i begge ender.... Altså typ to portaler med tverrgående jernbjelke og trolig tre på sidene. Det føles spontant at det jo må være nok for å legge noen halvmeter jord og på det eventuell snø...? Noen som er flinke på fysikk og har kalkulatoren for hånden kan gjerne flikke inn. :)
Jeg tenker at det kanskje er unødvendig å kjøpe en masse stål, som du bare kapper bort.. Om vi ser for oss at 60k er tre containere, og det går å gjøre med to, så har du jo 20k å legge på annet, f.eks. bjelker over taket mellom containerne ...

Hva er fokuset ditt forresten, mancave (typ drikke whisky og spille VirtuaGolf i hjemmekinorommet), eller er du typen som liker å mekke i garasjen?

Jeg tenker at det kanskje er unødvendig å kjøpe en masse stål, som du bare kapper bort .. Om vi tenker oss at 60k er tre containere, og det går å gjøre med to, så har du jo 20k å legge på annet, f.eks. bjelker over taket mellom containerne ...

Hva er ditt fokus forresten, mancave (type drikke whisky og spille VirtuaGolf i hjemmekinorommet), eller er du typen som liker å mekke i garasjen?
Du tenker to containere og typ legge takstol mellom disse og ha garasje/carport i midten? Krever jo mer betong/mer gravearbeid. Blir også tøffere å få til jorden over disse?

Stålet som kappes bort (som jo typ blir 4 korrugerte plater om 4x2,1 meter teoretisk - men ikke i virkeligheten da det blir et h-vete å løfte bort dem ;)) kan også brukes for å bygge veggen til rommene der i skissen. Altså garasjens venstre vegg der i skissen. Resten kan jo selges eller brukes til annet. Det er ikke noe problem føler jeg.

Jeg vil ha et krypinn å kunne mekke sykkel eller eventuelt bil om vinteren, eller bare et sted å stå for å være kreativ med hendene og bygge/skape. Praktisk trenger vi også lager/oppbevaring og et gjesterom. Jeg har et stykke å pendle til jobben men får snart fiber og vil da kunne jobbe hjemmefra mer. Å kunne lukke meg inne og ha dette som kontor hadde vært fantastisk bra. Så rommets funksjon som gjesterom og kontor er jo gull.

L LimpTheGimp skrev:
Du tenker to containere og typ legge takstol mellom disse og ha garasje/carport i midten? Krever jo mer betong/mer grunnarbeid. Blir også tøffere å få til jorden over disse?

Stålet som kappes bort (som jo typ blir 4 bølgeblikkplater på 4x2,1 meter teoretisk - men ikke i virkeligheten da det blir et h-vete å løfte bort dem ;)) kan også brukes for å bygge veggen til rommene der i skissen. Altså garasjens venstre vegg der i skissen. Resterende kan jo selges eller brukes til annet. Det er ikke noe problem føler jeg.

Jeg vil ha et krypinn å kunne mekke sykkel eller eventuelt bil på vinteren, eller bare et sted å stå for å være kreativ med hendene og bygge/skape. Praktisk trenger vi også bod/lagring og et gjesterom. Jeg har et stykke å pendle til jobben men får snart fiber og vil da kunne jobbe hjemmefra mer. Å kunne stenge meg inne og ha dette som kontor hadde vært fantastisk bra. Så rommets funksjon som gjesterom og kontor er jo gull.
Ja, typ så .. Gulv går jo å ha gruset til å begynne med, og at det finnes mulighet å grave ut og støpe et gulv, om det er nødvendig... Kanskje bare er jeg som går i gang på å ha et hobbitgarasje... :crysmile: (vanskelig når man har 800 kvm tomt bestående av 90% berg, midt i byen)..

Ja, typ så .. Gulv går jo å ha gruset til å begynne med, og at det finnes mulighet til å grave ut og støpe et gulv, om det er nødvendig ... Kanskje det bare er jeg som går i gang med å ha et hobbitgarasje ... :crysmile: (vanskelig når man har 800 kvm tomt bestående av 90% berg, midt i byen) ..
Mja, men å støpe en grunn på den overflaten som blir her ligger jo på 20-30k. Så skal det settes opp vegger og isoleres og ordnes mellom disse, samt få et holdbart tak over. En container koster ca 20 og løser disse problemene. ;) Tre sammenføyde føles enklere å gjøre hobbithull av. :)

Ja, jeg har hatt idé om å sprenge et garasje inn i fjellet som er "markert" i skissen, men tror ikke dette vil gå, og det blir trolig dyrt på ekte. Men det er jo enda kulere å ha sin mancave i en grotte på ekte. ;)

L LimpTheGimp skrev:
Mja, men å støpe en grunnmur på den overflaten som blir her ligger jo på 20-30k. Så skal det settes opp vegger og isoleres og fikses mellom disse, samt få et holdbart tak over. En container koster ca 20 og løser disse problemene. ;) Tre sammenkoblede føles enklere å gjøre hobbithull av. :)

Ja, jeg har hatt ideen om å sprenge et garasje inn i fjellet som er "markert" i skissen, men tror ikke dette kommer til å gå, og det blir sannsynligvis dyrt på ordentlig. Men det er jo enda kulere å ha sin mancave i en hule på ordentlig. ;)
Min idé var vel mer å grave ut alt, og gruse opp hele bunnflaten. Så parkerer du to parallelle containere med 4-5 meters avstand, og bygger et tak med I-bjelke og bjelker, og avslutter med plater .. Dekk alt med platonmatte, bygg en innervegg i den ene enden av garasjen, og så jord oppå det hele ... Bygg en massiv tredør til garasjen.... Så når du har gått lei av grus i garasjen støper du den overflaten... I de to rommene har du jo gulvet i containeren allerede!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.