I løpet av sommeren har jeg brukt tid på å tilleggsisolere og bytte fasade, og nå føler jeg at det er på tide å sette opp insektsnett ved takfoten slik at ikke fugler, ekorn og annet levende får for seg å bosette seg innenfor fasaden. Jeg skal selvfølgelig få opp kledning av takfoten etter hvert, men det er ikke helt passende å male bord nå, så det blir kanskje uten bord til våren.

Nå er spørsmålet hvordan jeg skal feste insektsnettet for at det skal bli tett. Panelet er Z-panel, så hvis jeg trekker nettet mot panelet vil det være perfekte rom for veps og annet å krype inn i etter hvert, så jeg antar at jeg må få insektsnettet over og kanskje feste i spikringen? Ikke helt lett å komme til, men det går kanskje, jeg har omtrent 10 cm mellom overkant panel og undersiden av taket.

Utover kan jeg kanskje få inn nett mellom takstolstass og fotbrettet, ellers får jeg sette en list mellom takstolene ytterst der og stifte i den, antar jeg. Jeg tar gjerne imot forslag om hvordan jeg gjør det på begge stedene.

Når jeg etter hvert skal kle inn takfoten, kommer jeg til å bygge på takstolstassene slik at jeg får en horisontal regel å spikre i - takstolstassene er omtrent 10-15 grader nå. Jeg vil da lande kanskje 10-15 cm fra overkant av panelet i høyden.

• Takfot med synlige takstolstasser og ny fasade, ingen inklædning, svart takrenne festet langs kanten. Veggen er kledd med Z-panel.
  • Insektsnett montert under takfot med tilleggsisolasjon og synlige trekonstruksjoner.
Hvordan du skal gjøre det er litt vanskelig å avgjøre uten å se problemet på stedet, men et tips fra en berørt er å sette stålnett og gitter, fugle-jævlene presser lett i stykker plastnettene og lager ganske stygge hull etter en stund. For å hindre småkryp anbefaler jeg en slags klebrig forsegling mellom nett og panel.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan du ser for deg hele arrangementet, men kan du tenke deg å spikre igjen takfoten og sette mindre ventiler der, med stålnett og gitter selvsagt.

• Liker
Jan Wallberg og 4 andre
  • Laddar…
Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få til en bra helhet, min tanke går i retning av å ha en luftspalte ytterst mot fotbrettet og deretter tett kledning hele veien inn til panelet.

Jeg trenger kanskje å gjøre dette som en to-trinnsrakett, først en form for nett som hindrer at noe kommer innenfor fasaden, så noe som tetter selve takfoten...

Nå har jeg gjort det slik at jeg har satt en bit med spredt panel mellom hver takstol som går rett nedenfor panelets overkant på innsiden - jeg hadde litt stående lekter som stakk litt opp over panelet som jeg kunne skru i, heldigvis. Jeg etterlot omtrent 30 mm mellom spredt panel og rupanel.

Min tanke er da å sette nett mellom denne spredte panelet og rupanelen i taket.

Så må jeg fortsatt løse selve takfotsdelen når jeg bygger den inn, men det kan få være et senere problem.

Neste problem er å få tak i passende nett å sette mellom spredt panel og rupanel - aluminium er lett å få tak i og er vel mer holdbart enn plast/glassfiber antar jeg, men fuglene klarer vel å lage hull i det også. Metallnett av rustfritt virker veldig dyrt i sammenligning og ikke like lett å få tak i - noen som har tips om hvor man kan finne det i Göteborg-området?

• En trestruktur med glespanel mellom takstolene, hvit vegg og synlige trebjelker i taket. Klaring mellom glespanel og råspont.
Hvordan gikk det så?

Det lurer jeg også på. Har akkurat samme problem som jeg vil fikse.

Hvordan gikk det for deg? har samme problem

Ja jeg sitter og funderer på det samme, jeg har også z panel og sto halve kvelden i går og grublet på hvordan man skulle tette Dalarna i panelen.

Dette er mer enn litt pinlig, men jeg er ikke ferdig med dette ennå - jeg fortsatte med andre sider av huset og har ikke fått fikset takfoten noe sted ennå.

Det eneste jeg har gjort utover mitt bilde fra 2018 er å sette insektsnett (aluminium) mot den biten glidepanel jeg satte og undersiden råsponten i taket så at ingenting tar seg inn bak panelet, men jeg har fortsatt ingen god løsning for hvordan jeg kan dekke dalene i panelet...

Jeg er altså også fortsatt på utkikk etter en løsning på dette. Muligens kan man sette nett i glidepanelet som går nedover og deretter sitter i innkledningens bord (altså på deres overside), men da blir det likevel rom til å ta seg opp i dalene selv om insektene ikke kommer så langt etter det. Det blir litt kronglete ved takstolene også...

EDIT: Det synes ikke godt på bildet at det er et nett der om man ikke klikker det opp.

• Taktakkonstruksjon med synlig insektsnett av aluminium under taket og over panelen, lite synlig på bildet uten forstørrelse.
hei! Jeg har også problemer med fugler som flyr inn under taket, veldig irriterende når de høres, fungerte aluminium nettet bra? hvor lenge har du hatt det?

De har sittet der siden våren 2019 tror jeg, og jeg har ikke merket at fugler har kommet seg gjennom. Helst hadde jeg ønsket å ha stålnett, men da hadde det blitt dyrt...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.