Hei,

jeg skal kjøpe nye benkeplater i eik til mitt kjøkken, 40 mm tykke. Jeg hadde tenkt å kjøpe helt ubehandlede og olje dem inn selv. Er det noe spesielt man skal tenke på? Hvor mange ganger skal man olje dem inn? Skal man la dem bade i olje noen dager til og med?
 
rudivoller skrev:
Hei,

jeg skal kjøpe nye benkeplater i eik til kjøkkenet mitt, 40 mm tykke. Jeg hadde tenkt å kjøpe helt ubehandlede og olje dem selv. Er det noe spesielt man skal tenke på? Hvor mange ganger skal man olje dem? Skal man la dem bade i olje noen dager til og med?
Olje dem klissvåte med halvparten parafinolje/halvparten balsamterpentin første gang. La stå vått noen timer. Tørk av.
OBS! Det lukter kraftig fra terpentin den første uken!
Bruk deretter ren parafinolje et par ganger i løpet av en måned. Deretter en gang i halvåret eller når overflaten føles matt. Så lenge du bruker platen.
Ikke la oljen ligge våt for lenge. Det kan bli blanke flekker.

Vil man ha litt mer rustikk følelse funker kokt linolje (med terpentin) eller Timbrex bra. Husk at kluter med kokt linolje kan selvantenne! Drukne dem i vann.
 
Takk for ditt svar! Jeg googlet litt mer i går og forstår at olje og kjøkkenbenker er et omdiskutert område. Men parafin el linolje ser ut til å være det som gjelder.

/Rudi
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.