Hei på dere alle kloke!!!
Vi skal signere en kontrakt hvilken dag som helst, skal bygge et hus i lettbetong, og nå har det kommet til det stadiet at vi skal bestemme hvilke innervegger vi skal ha. Vet ikke om vi skal ha innervegger i lettbetong eller innervegger med stendere, isolasjon og gips samt noe av board eller råspont.
Hva skal man velge????? Noen som vet fordeler og ulemper????? Hva er forskjellen mellom å ha råspont eller board i en "vanlig" innervegg, dvs hvilken gir best lydisolasjon etc???
Føler meg helt forvirret og vet ikke hva man skal velge, så om noen har tips eller erfaringer å dele med seg av så hadde det vært topp!!!
 
Innvendige vegger av trelekter og isolasjon med overflate av board pluss gips er veldig bra når det gjelder lydisolering, følelse og at det skal være lett å henge opp ting på veggene. Jeg tror at det er et bedre alternativ enn lettbetong nettopp for innvendige vegger.

Forskjell mellom rupanel og board? Ikke mye egentlig. Boardveggen blir et par millimeter smalere og det går betydelig raskere å sette opp byggeplater av board enn å spikre rupanel. Lyd- og komfortmessig er det likverdig, likeså når det gjelder styrke.
 
En masse spørsmål:  :D
Setter man alltid opp vegger med gips utenfor board? Er det pga brannsikkerhet man gjør det? Eller er det enklere å få gips helt glatt? Om man setter board ytterst, blir det vel enklere å henge opp ting på vegger enn om gipsen er ytterst?
Er det gipsplater på 13 mm som oftest brukes?
 
markis skrev:
En masse spørsmål:  :D
Setter man alltid opp vegger med gips utenfor board?
Ja, nesten. Visse hustillverkare, f.eks Smålandsvillan kjører direkte på sponplate. Men vanligst er gips utenpå. Årsakene har du selv regnet opp her nedenfor.

Er det pga brannsikkerhet man gjør det? Eller er det enklere å få gips helt slett?
Ja.

Om man setter board ytterst, blir det vel enklere å henge opp ting på vegger enn om gipset er ytterst?
Nææ..jeg pleier å henge mine ting på spiker som er lengre enn 13mm iallfall.. :)

Er det gipsplater på 13 mm som oftest brukes?
Jepp. 6mm kjører man når man renoverer og det f.eks er for mye jobb å helsparkle.
 
Lettbetong type Ytong har bedre brann- og lydegenskaper enn bindingsverkvegg. Det som gjør at man ikke bruker lettbetong til innvendige vegger er prisen.

M.V.H

Jörgen
 
KarlXII skrev:
Forskjell mellom råspont og board? Ikke mye egentlig. Boardveggen blir et par millimeter tynnere og det går betydelig raskere å sette opp byggplater av board enn å spikre råspont. Lyd og komfortmessig er det likverdig, likeså holdfasthetsmessig.
Hvor tykk er boarden da? Samme som gipsen?
 
OSB: 11mm.
Gips: 13mm :)
 
Altså: Forskjellen i tid på en "ordinær" vegg mellom leca/gips er svært stor. Å mure tar tid. Etter avsluttet muring vil du nok ha en glatt overflate på veggen, og da snakker vi gips igjen... Sannsynligvis har du både el, telefon, tv osv. du vil gjemme kablene til i veggen, og tiden for å frese det inn i lecaen blir veldig dyr. Forskjellen i pris er nok minst 100 %. Bruk gips.
Boardskive er ikke en osb eller plyfa, men en myk plate som man har i f.eks. visse oppslagstavler osv. og er gul. OSB eller plyfa kalles som regel for "byggskive", og det er det du skal ha bak gipsen. Du har ingen nytte av å ha gips bak byggskiven... Skal du bare ha plyfa, så finner du ingen maler i dette landet som vil stå og sparkle veggene dine... Bruk stendere, isolasjon, plyfa og gips i den rekkefølgen. Plyfaen gjør veggen mer robust samt at du slipper problemer med å henge opp ting. Visst, gipsen er 13 mm, men bruk lange skruer eller spiker så har du ingen problemer med innfestinger. ;)
 
  • Liker
Hängselbyxan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.