Anders 1920-tal
Hei!

Jeg har holdt på og tømt to rom i et fyrhus fra 70-tallet som skal bli verksted. Huset er bygget med lettbetongblokker og betongplate på mark. Nå vil jeg sette opp vegger. Mitt hovedbry handler om hvordan svillen (til innerveggene) skal legges mot betongplaten (svellepapp?). Hvis man vil isolere innerveggen (mot ytterveggen i betong) bør man da ha noe plast eller lignende mellom betongveggen og stenderne? Inne i veggene skal jeg trekke strøm, om det nå spiller noen rolle.

Her er noen bilder som kanskje forklarer mer. Takk på forhånd!

• Verktøy og utstyr i et tomt rom med betongvegger, inneholder sag på stativ, en haug med verktøykasser og en ledningssnelle.
  • Tomt rom i et gammelt fyrhus med betonggulv, hvite vegger med flekker, og et hjørne hvor lys skinner inn. En jekketralle står til høyre.
  • Liker
epw
  • Laddar…
Henger på diskusjonen siden jeg har lignende funderinger :D Så mye har jeg ihvertfall forstått, at man skal bruke stålregler, så det ikke blir mugg. Da trengs jo heller ingen syll.
Jeg gjetter at spikerplugg er det enkleste å feste reglene med.

• Liker
Anders 1920-tal og 2 andre
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Ok! Gjelder det å bruke stålregler til alle regler, og ikke bare "syllen"?

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Ok! Gjelder det å bruke stålregler til alle regler, og ikke bare ”syllen”?
Ja.

Anders 1920-tal
ricebridge ricebridge skrev:
Ja.
Takk!

Har lært meg at regel 1 er å aldri isolere på innsiden, men hvis man må, er regel 2, ingen organiske materialer. Rett og slett bruk aluminium-stål stendere og deretter steinull og en gipsplate som tåler fukt. Alternativt, som jeg selv har bestemt, Treullit med puss og silikatmaling. På grunn av min konstruksjon på utsiden og grunnens beskaffenhet er jeg bekymret for fukt og vil ha helt diffusjonsåpent.

• Liker
Anders 1920-tal og 1 annen
  • Laddar…
Anders 1920-tal
J jurkeller skrev:
Har lært meg at regel 1 er å aldri isolere på innsiden men hvis man nå må er regel 2, ingen organiske materialer. Enkelt og greit bruk aluminium-stål lekter og deretter steinull og en gipsplate som tåler fukt. Alternativt som jeg selv har bestemt, Treullit med puss og silikatmaling. På grunn av min konstruksjon på utsiden og grunnens beskaffenhet er jeg bekymret for fukt og vil ha det helt diffusjonsåpent.
Takk for svar! Jeg trenger egentlig ikke nødvendigvis isolere. Mest interessert i å få til innervegger som jeg kan trekke strøm i og bruke for å ha noe å skru i (verktøytavler mm). Gitt dette, kunne man brukt trelekter med noe kapillærbrytende sjikt mot betongplaten?

Hvis betongplaten mangler underliggende isolering, må du absolutt bruke svillepapp under trestolper. Jeg ville lagt det også under stålprofiler.

Anders 1920-tal
J justusandersson skrev:
Om betongplattan mangler underliggende isolasjon må du absolutt bruke syllpapp under trestendere. Jeg ville lagt det også under stålstendere.
Men tror du at det er nok? Eller kommer man til å få umiddelbare problemer? Ett av rommene i dette huset har trestendere og det har ikke oppstått noen problemer der.

Jeg snakker om syll til veggen. Men det kanskje finnes isolasjon under? Når er huset bygget nøyaktig?

Anders 1920-tal
J justusandersson skrev:
Jeg snakker om svillen til veggen. Men det kanskje finnes isolasjon under? Når er huset bygget nøyaktig?
Nei, finnes ingen isolasjon. Ja, akkurat: svillepapp mot betongplaten. Vil bare varme opp rommet vintertid slik at det ikke synker under 5 pluss, så jeg kan lagre maling mm der.

Anders 1920-tal
J justusandersson skrev:
Jeg snakker om svillen til veggen. Men det kanskje finnes isolering under? Når ble huset bygget nøyaktig?
Huset ble bygget i 1978. Har aldri vært bolighus, bare verksted, fyrrom og vedoppbevaring. Når det brant i pannen var det oppvarmet, bortsett fra når man ikke fyrte i pannen.

Anders 1920-tal
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Huset er bygget 1978. Har aldri vært bolighus uten verksted, fyrrom og vedlagring. Når det ble fyrt i kjelen var det oppvarmet bortsett fra da man ikke fyrte i kjelen.

Lav innetemperatur om vinteren er en god måte å unngå kondens i gulvet og veggene på.

Anders 1920-tal
Bilde av huset

• Hus med rød trekledning og pipe omringet av gress og trær, grusvei til venstre og en tilhenger på plenen. Skyet himmel.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.