Jeg er i startgropene av å begynne å bygge om stuen og soverommet. Det kommer til å bli en del å fikse. Til saken hører det at huset vi bor i er et teglhus fra 1910. Alle veggene innvendig er pusset. Til det store elendigheten nå er at pussen ikke er i god stand.
De fleste rommene har til å begynne med veldig få strømuttak, dessuten er mange av elinstallasjonene ganske gamle, med isolasjon som smuldrer opp. Så dette må også byttes. Parkettgulvet er ganske ujevnt med mange løse deler, og det er en trefibertak som henger litt. Så det er "total" makeover i rommene.
Spørsmålet er bare hva skal gjøres? Har tenkt på flere løsninger.
1: Slå ned all veggpuss, og pusse om. VELDIG støvete og mye arbeid. Fordel: pene stabile vegger, praktisk når man skal trekke ny strøm.
2: Reparere pussen der det trengs, slå ned der det trengs. Det er ganske mye bom rundt dører og vinduer hvis man banker på pussen i dag. Så reperasjon på nødvendige steder kun.
3: Regle ut, sette gips (og evt. sponplate bak for å kunne feste ting). Rommet blir mindre.... spørsmålet er om man kan sette lekter på veggene for å slippe å regle ut med vanlig 45-regel. Så blir det mindre plass man stjeler.
4: Sette opp renoveringsgips direkte på/easycover. Blir dog knotete med strømmen...
Noen som har vært i samme situasjon og lurt på hva de skal gjøre? I dag sitter det 3-4 lag tapet på veggene, + litt vev. Så bare å rive dette blir litt arbeid. Har jeg flaks, slipper det fra pussen fordi den er så støvete og tørr. Dog bærer jo tapetet veggen i dag. I andre rom jeg har fjernet, har man kunnet kjenne hvordan pusslaget virkelig "henger i luften" og at bare tapetet holder det på plass.. SUKK!
*Litt rådvill før den forestående renoveringen*
De fleste rommene har til å begynne med veldig få strømuttak, dessuten er mange av elinstallasjonene ganske gamle, med isolasjon som smuldrer opp. Så dette må også byttes. Parkettgulvet er ganske ujevnt med mange løse deler, og det er en trefibertak som henger litt. Så det er "total" makeover i rommene.
Spørsmålet er bare hva skal gjøres? Har tenkt på flere løsninger.
1: Slå ned all veggpuss, og pusse om. VELDIG støvete og mye arbeid. Fordel: pene stabile vegger, praktisk når man skal trekke ny strøm.
2: Reparere pussen der det trengs, slå ned der det trengs. Det er ganske mye bom rundt dører og vinduer hvis man banker på pussen i dag. Så reperasjon på nødvendige steder kun.
3: Regle ut, sette gips (og evt. sponplate bak for å kunne feste ting). Rommet blir mindre.... spørsmålet er om man kan sette lekter på veggene for å slippe å regle ut med vanlig 45-regel. Så blir det mindre plass man stjeler.
4: Sette opp renoveringsgips direkte på/easycover. Blir dog knotete med strømmen...
Noen som har vært i samme situasjon og lurt på hva de skal gjøre? I dag sitter det 3-4 lag tapet på veggene, + litt vev. Så bare å rive dette blir litt arbeid. Har jeg flaks, slipper det fra pussen fordi den er så støvete og tørr. Dog bærer jo tapetet veggen i dag. I andre rom jeg har fjernet, har man kunnet kjenne hvordan pusslaget virkelig "henger i luften" og at bare tapetet holder det på plass.. SUKK!
*Litt rådvill før den forestående renoveringen*
Jeg tok opp spor for rørlegging for ny elektrisitet ved å banke bort gammel puss, deretter satte jeg opp renoveringsgips utenpå. For øvrig så er den gamle pussen og tapetene fortsatt under dette, med mindre det var altfor bulkete.
ok, det er en variant jeg har tenkt på også. men jeg lurer på, hvordan har du satt opp gipsen? med montasjelim? spikre eller skru funker ikke her. slagspiker kan man dra ut igjen når man har slått dem i. har hørt om folk som har brukt fugeskum for å feste opp ting med. virker som om det funker bra. hvordan gjorde du?
/Meckis
/Meckis
Jeg har nettopp murt opp nye bærende innervegger i leca. Jeg regelte ut 21mm og gipsa der det var mest strøm, data og belysning som skulle opp/legges inn.
Jeg kommer til å gipse direkte på leca, flislim, der jeg ikke skal legge noen ny strøm. Ikke verdt bryet å pusse, så utrolig skittent.
(Det er IKKE gøy å spore i puss eller leca, eller blåbetong for den saks skyld.)
Skal du regel i puss eller Leca/lettbetong så er det solide plug+skruer som trengs. Tror mine er 90mm lange, 10mm bor brukes i hvert fall.
Jeg kommer til å gipse direkte på leca, flislim, der jeg ikke skal legge noen ny strøm. Ikke verdt bryet å pusse, så utrolig skittent.
(Det er IKKE gøy å spore i puss eller leca, eller blåbetong for den saks skyld.)
Skal du regel i puss eller Leca/lettbetong så er det solide plug+skruer som trengs. Tror mine er 90mm lange, 10mm bor brukes i hvert fall.
Er fugemasse å foretrekke fremfor puss? Tenkte på hvorfor du valgte det i stedet for vanlig puss. Er det på grunn av den kremete konsistensen? Lettere å kaste på?
Antar at du ikke legger på et tykt lag, siden lecaveggen er ganske glatt allerede?
Takk for svaret uansett! Føles som om det heller mot den løsningen.
Antar at du ikke legger på et tykt lag, siden lecaveggen er ganske glatt allerede?
Takk for svaret uansett! Føles som om det heller mot den løsningen.
ja, nettopp! Hadde noen AD/KD for el som jeg banket inn, dumt å lekte for 1 bryter/koplingsboks.
Lektet 21mm, da får man ned 16" rør uten problem med skjøtestykke om man må skjøte. Kanskje kan lekte mindre om man planlegger så man ikke trenger å skjøte slange eller rør for el/data.
Lektet 21mm, da får man ned 16" rør uten problem med skjøtestykke om man må skjøte. Kanskje kan lekte mindre om man planlegger så man ikke trenger å skjøte slange eller rør for el/data.
Vi insisterte på å fjerne all gammel tapet fra pussede vegger. Deretter insisterte vi på å skrape bort gamle malingsrester. Til slutt banket vi bort all puss. Fræste kanaler for el og lignende, og neste steg er å pusse opp alt på nytt.
Er man ikke redd for arbeidet, finnes det ikke noe bedre alternativ!
PS: Før hadde vi tretex som satt rett mot pussede vegger (murhus). Tretexen hadde sittet der i mange, mange år. Da vi rev ned tretexen, oppdaget vi en slags mugg. Veggen var kald, tretexen varm, kondens, mugg... Gips?! Nei takk!
Er man ikke redd for arbeidet, finnes det ikke noe bedre alternativ!
PS: Før hadde vi tretex som satt rett mot pussede vegger (murhus). Tretexen hadde sittet der i mange, mange år. Da vi rev ned tretexen, oppdaget vi en slags mugg. Veggen var kald, tretexen varm, kondens, mugg... Gips?! Nei takk!
Om jeg hadde hatt et gammelt teglhus med pussede vegger, (noe som er blant det vakreste jeg vet, gratulerer med det huset), så hadde jeg fjernet tapetene og reparert pussen.......... Derimot er jeg ikke sikker på om jeg hadde gjort meg bryet med å frese inn all elektrisitet, jeg synes nemlig at en skikkelig fin el-installasjon med kulo kan være kjempefin. Man kan også fuge inn en utenpåliggende el-installasjon med for eksempel latex og male over den, gjort riktig så smelter det inn veldig bra. Men det er jo selvfølgelig en smakssak........
Hilsen Janne.
Hilsen Janne.
Klikk her for å svare