Hei,
Et syttitalls tomannsbolig med sokkeletasje bygget i henhold til datidens metode med innvendig isolering mot vegg og plate krever litt omsorg etter snart 40 år i møllpose.
Til tross for byggemetoden har huset klart seg ganske bra gjennom årene. Nesten utrolig at innesperrede stenderverk bak dampsperre tett inntil fylt betongvegg har klart seg helt uten skade etter alle år.
Nå til saken. En større del av gavlen har en betongvegg der ca. 6 meter er helt i dagen, med bare en mindre del under jord. Veggen består av 15 cm plasstøpt betong (dvs iskald) med innvendig isolasjon på 95 mm mellom trestenderverk, deretter dampsperre og gips. Et soverom har denne veggen helt i dagen langs én side og etter at gulvlist fjernes, ble det avslørt stygg lukt fra svillen langs betongveggen. Denne isolasjonen samt stenderverk og svill skal bort.
Det jeg lurer på er passende tiltak for å gjenopprette veggen? Utvendig isolasjon er dessverre ikke mulig på denne delen.
Min dyktige snekker og husdoktor foreskriver fra utsiden og inn: betongvegg, luftspalte 25 mm, 70 mm celleplast mellom 70 mm stålstenderverk, dampsperre og gips. Luftspalten ventileres ikke. Eventuell fukt suges opp av betongplate eller vegg, og luften beveger seg alltid noe på grunn av husets konstruksjon.
Jeg tenkte: betongvegg, 40-50 mm celleplast tett inntil betongvegg, ytterligere et lag celleplast mellom 45 mm stålstenderverk, dampsperre, gips. Se f.eks. Finjas klimavegg uten luftspalte:
http://finja.se/App_Resource/Page/file/prefab/pdf/sv/7001.pdf#view=fit
Jeg stemmer nok på snekkerens forslag. Hva tror den samlede kompetansen på dette eminente forumet?
Takk for svar