Hei,

nå begynner det å nærme seg kontraktsignering, og det føles vel bra. Men jeg føler meg rådvill foran beslutninger om innvendige vegger, alle vegger har som standard 45x95 og enkel gips (13mm), men jeg/vi er nok fristet til å ha noe skikkelig å spikre ting i, er lei av å plugge hele tiden.
Hvis man nå forandrer saken og kjører 45x45 regel, 12mm sponplate og 13 mm gips, blir det veldig mye dyrere da? regelmaterialet reduseres jo litt. Så vil vi nok velge til isolasjon i alle vegger, virker det fornuftig? (isolasjon er inkludert rundt våtrommene)

Noen har nevnt at det blir "skramlete" med gips + sponplate....? motvirker ikke isolasjonen dette hvis man velger det?

Hjelp
:P
 
45x45 er nok litt snaut, sats på 45x70 i stedet og deretter spon/gips eller osb/gips.

Isolasjon i innerveggene synes jeg er en selvfølge, det koster så lite ekstra så det er ingenting å fundere på.

At det blir skranglete er jeg ikke enig i, vi har spon+gips (og selvsagt isolasjon) på enkelte vegger og det blir jo betydelig stillere enn bare den ene platen.

Når det gjelder fordyringen så regn med rundt 70-80:- ekstra for hver sponplate (120cm bredde på disse) inkludert monteringen.
 
Takk for svar.
Er ikke osb+gips dyrere enn gips+sponplate? Kanskje er det marginalt, synes OSB virker mer robust på et vis men det er kanskje innbilning.
 
Jo, osb er dyrere enn spon, men jeg vet ikke hvor mye.
Jeg tror også at osb er stødigere enn spon.
 
Ok, noen som har valgt råspont bak gipsen da? Kanskje er det enda dyrere....?
 
Råspont rundt 60,- /kvm med montering.
 
Råspont + gips blir meget trivelige vegger, en god investering. Forutsatt at man (som vanlig) har råd.

Zephir
 
Jeg gjorde nettopp det... bedrøvelige, men samtidig fantastiske valget å legge råspont. Tanken var først å bare ha det (22mm råspont) i en verkstedsdel på ca 30kvm, men jeg følte meg ordentlig og valgte å kjøpe til hele bygningen (ca 40-50kvm per plan). Jeg kjøpte 1600mm og saget, bar opp og spikret alt sammen helt selv på ca 3-3½ dager. Det var ganske slitsomt, men nå føles det veldig bra. Utenpå blir det gips. Veggene føles enormt stabile og lydisoleringen ble helt fantastisk. Jeg anbefaler det varmt. Spesielt hvis du har tilgang til spikerpistol og noen som sager samtidig som du spikrer, eventuelt hvis du har mye ork og god spikerarm :)

Jeg tror jeg betalte ca 7000-8000kr for 1600m og da ble det en del til overs. Den var litt bredere enn jeg hadde trodd. Gikk med knappe 9m per kvm, altså rundt 42kr kvadraten. Klart verdt det. Føles veldig solid. Jeg hater også gipsvegger. Føles hule og billige, så blir man bare frustrert når man skal sette opp noe tungt eller tilfeldigvis skader veggen.
 
C
Nok er det teit at man skal trenge noe (råspont/treplate) under gipsplaten for at det skal bli en bra(?) konstruksjon snakk om steinalderen.....

Finnes det ikke noe alternativ? Føler ikke for å jobbe med gipsplater, tretex, obs eller sponplate og trepanel blir for mye badstue. Stående/liggende "plater" a la himling blir for mye kontorstil...

Carra

som ikke tenker å tapetsere men ha malte vegger... ;D
 
Hvordan mener du med at du ikke føler for å jobbe med gips, obs, spon osv? Noe må du vel ha? :)

Råspont kan virke som steinalder, men det du egentlig snakker om er kvalitet. Føler man ikke at man trenger noe under gipsen er det vel bare bra. Tidsbesparende å bare kaste opp enkeltgips på veggene. Er man fornøyd med det etterpå - kanon. Har selv det i bolighuset og visst, det fungerer. Ønsker dog at det var bolighuset som hadde samme standard som jeg får i uthuset (60x2 kvm med 45+145+45 veggisolering og 120+120+120+120 i tak, råspont og gips på vegger osv). Føles solid, men krav? Det er vel absolutt ikke snakk om noe krav her.
 
Kom på at innlegget mitt egentlig ikke var et svar på spørsmålet.

Gips + spon burde vel bli bra? Gips og spon hver for seg funker jo for de fleste, så gips + spon burde bli bedre. Ikke mye dyrere ville jeg tippe på. Det er jo dessuten noe du kan gjøre selv veldig enkelt. Men akkurat som med alt annet; det kommer jo an på hvor mange kvm det er snakk om. Har du tiden og orken ville jeg satset på råspont når man først holder på.
 
jeg stemmer på 45*70, osb og gips på det!
 
Det ble livat i denne tråden :)
Kult

Begynner mer og mer å helle mot 70 regel og OSB+ enkel gips
tror vi kommer til å oppnå den følelsen vi lengter etter samt den praktiske fordelen å slippe å plugge i gips, er skikkelig lei av det...
 
Jeg har nettopp satt opp en vegg med 45*70, OSB+Gips. Stabilt som bare det. Ulempen er at du må fore hvis du skal ha dør i veggen.

Selvfølgelig isolerer du 8)
 
da finnes det ingen dører som passer den målingen som blir på den innerveggen??? hva slitsomt i så fall høres jo ut som en bra konstruksjon på veggen.. vurderer den løsningen også.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.