Jeg har sammen med kona kjøpt en villa med kjeller fra 1924 utenfor Oslo. Vi ønsker å innrede kjellerens tre rom til vaskerom/spa, datarom samt gjesterom. Først må vi imidlertid få bukt med fuktproblemene og kjellerlukten som finnes i kjelleren (Vi har også radonproblemer, men det er en annen sak). Disse er forutsetningene:
-Betongplate på 10 cm direkte mot bakken
-Betongplaten er veldig ujevn og heller
-Alle organiske materialer er allerede revet ut
-Murte betongvegger som er ganske tørre. Drenering utført for ca 30 år siden
-Betongplaten er veldig fuktig. Hvis man søler vann tørker ikke flekken på flere dager.
-En avfukter kjører på "Sahara mode" siden 2 uker. Kjellerlukten er fortsatt der.
-Begrenset byggehøyde, som minst 2,04 fra betongplate til takbjelker
Jeg er absolutt ikke interessert i å fornye dreneringen hvis det kan unngås. Utsetter gjerne den kostnaden noen år. Trolig fungerer den greit siden veggene er tørre. Sannsynligvis er betongplaten den største årsaken til fukten i kjelleren. Jeg er heller ikke interessert i å pigge opp den eksisterende platen og gjøre jobben ordentlig med isolasjon og fuktsperre under betongplaten. Jeg har sett på ventilerte gulv, platon og nivell, men det blir kostbart og bygger på høyden.
Det jeg vurderer er å legge en fuktsperre på den eksisterende platen i form av en fuktsperrende plastfolie og deretter flytsparkle ovenpå fuktsperren for å få en jevn og tørr plate der jeg senere kan legge vegg-til-vegg-teppe og kalke på vaskerommet. Fuktigheten får da herje fritt i den nedre plata, men vil ikke komme opp i huset på grunn av fuktsperren. Fuktsperren ville også forsegle huset og kanskje redusere radonlekkasje, selv om dette ikke er det primære målet. Denne løsningen ville gjøre at jeg trengte å bygge minimalt på høyden, noe som er et stort pluss. Jeg har aldri hørt om noen som har gjort noe lignende. Ser dere noen problemer med denne løsningen? Jeg er svært takknemlig for svar.
-Betongplate på 10 cm direkte mot bakken
-Betongplaten er veldig ujevn og heller
-Alle organiske materialer er allerede revet ut
-Murte betongvegger som er ganske tørre. Drenering utført for ca 30 år siden
-Betongplaten er veldig fuktig. Hvis man søler vann tørker ikke flekken på flere dager.
-En avfukter kjører på "Sahara mode" siden 2 uker. Kjellerlukten er fortsatt der.
-Begrenset byggehøyde, som minst 2,04 fra betongplate til takbjelker
Jeg er absolutt ikke interessert i å fornye dreneringen hvis det kan unngås. Utsetter gjerne den kostnaden noen år. Trolig fungerer den greit siden veggene er tørre. Sannsynligvis er betongplaten den største årsaken til fukten i kjelleren. Jeg er heller ikke interessert i å pigge opp den eksisterende platen og gjøre jobben ordentlig med isolasjon og fuktsperre under betongplaten. Jeg har sett på ventilerte gulv, platon og nivell, men det blir kostbart og bygger på høyden.
Det jeg vurderer er å legge en fuktsperre på den eksisterende platen i form av en fuktsperrende plastfolie og deretter flytsparkle ovenpå fuktsperren for å få en jevn og tørr plate der jeg senere kan legge vegg-til-vegg-teppe og kalke på vaskerommet. Fuktigheten får da herje fritt i den nedre plata, men vil ikke komme opp i huset på grunn av fuktsperren. Fuktsperren ville også forsegle huset og kanskje redusere radonlekkasje, selv om dette ikke er det primære målet. Denne løsningen ville gjøre at jeg trengte å bygge minimalt på høyden, noe som er et stort pluss. Jeg har aldri hørt om noen som har gjort noe lignende. Ser dere noen problemer med denne løsningen? Jeg er svært takknemlig for svar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er faktisk slik at det meste av fuktigheten i en kjeller kommer innenfra. Det kommer av at varm luft kan inneholde mer fukt (i form av vanndamp). Når den varme luften møter kulden i betonggulvet eller den murte veggen så kondenserer vanndampen i veggen/betongen. Så lenge man ikke har mer enn 16° i kjelleren er det ikke noe stort problem. Hvis du legger plast oppå betonggulvet, vil kondensasjonen skje på plastens overside.
Den eneste virkelig gode løsningen er å isolere vegger og gulv på utsiden. Skal man isolere på innsiden må man bruke materialer som tåler fukt og aldri stenge dem inne med plastfolie.
Ditt hus er trolig grunnlagt med såkalt utbreidde plater som er betongstrenger som finnes under veggene. Mellom disse utbreidde platene har man deretter støpt en tynn betongplate. Det er ikke særlig vanskelig å bryte opp en slik tynn betongplate, isolere og støpe nytt.
Den eneste virkelig gode løsningen er å isolere vegger og gulv på utsiden. Skal man isolere på innsiden må man bruke materialer som tåler fukt og aldri stenge dem inne med plastfolie.
Ditt hus er trolig grunnlagt med såkalt utbreidde plater som er betongstrenger som finnes under veggene. Mellom disse utbreidde platene har man deretter støpt en tynn betongplate. Det er ikke særlig vanskelig å bryte opp en slik tynn betongplate, isolere og støpe nytt.
Jeg har pigget opp en halv kjeller med ca 15 cm betongplate. Ikke noe jeg ville gjort for hånd igjen. Jeg er enig med justus i det han sier. Det man kan gjøre er å drive bort fuktigheten med for eksempel gulvvarme. Dog sier mange at fuktigheten da vandrer opp i veggene. Personlig ville jeg nok sandblåst alle vegger og gulv fra gammel maling og malt nytt. Også erstattet innertaket. Tror mye av lukten du kjenner vil forsvinne da. Deretter sørge for at alt kan puste og kjøre avfukteren på maks. Ville dog ikke brukt altfor mye penger på dyr innredning før dreneringen er ordnet. Tror det er ganske vanlig på denne årstiden at vannet ikke tørker i kjellere som ikke er konstant oppvarmet og godt ventilert. Vi bruker svart/mørkgrå "altanmatte/kostgress" i et rom i kjelleren. Kanskje ikke det peneste, men god å gå på, forholdsvis lett å rengjøre, billig samt at fuktigheten og vannet går rett gjennom (kjedelig når man søler).
Takk for ditt svar Justusandersson. Fuktigheten som kommer innenfra tror jeg at jeg har kontroll over gjennom ventilasjon og luftavfukter om det kreves. Når jeg lot måle relativ fuktighet var det nettopp gulvene som skilte seg ut, veggene var ok. Tyder ikke det på at fuktigheten vandrer oppover gjennom den tynne betongplaten?
Det jeg ser for meg er altså å støpe inn en fuktsperre mellom den gamle platen og det nye laget med flytsparkel. Ovenpå skal heldekkingsmatte (som kan puste ligge). Fuktigheten nedenfra skal altså holdes borte ved hjelp av sperren, og fuktigheten fra rommet skal ventileres ut eller tas hånd om av luftavfukteren.
Den peneste løsningen ville trolig være å bil opp platen og isolere nedenfra som du sier. Med en slik løsning ville jeg få et bedre isolert gulv og vinne noen centimeter i takhøyde, men det krever på den annen side massevis med jobb og risiko for å undergrave huset om man ikke ansetter fagfolk. Jeg heller mot å tross alt fuktsperre og støpe oppå fuktsperren...
Det jeg ser for meg er altså å støpe inn en fuktsperre mellom den gamle platen og det nye laget med flytsparkel. Ovenpå skal heldekkingsmatte (som kan puste ligge). Fuktigheten nedenfra skal altså holdes borte ved hjelp av sperren, og fuktigheten fra rommet skal ventileres ut eller tas hånd om av luftavfukteren.
Den peneste løsningen ville trolig være å bil opp platen og isolere nedenfra som du sier. Med en slik løsning ville jeg få et bedre isolert gulv og vinne noen centimeter i takhøyde, men det krever på den annen side massevis med jobb og risiko for å undergrave huset om man ikke ansetter fagfolk. Jeg heller mot å tross alt fuktsperre og støpe oppå fuktsperren...
J justusandersson skrev:Det er faktisk slik at den meste fuktigheten i en kjeller kommer innenfra. Det skyldes at varm luft kan inneholde mer fuktighet (i form av vanndamp). Når den varme luften møter kulden i betonggulvet eller den murte veggen, kondenserer vanndampen i veggen/betongen. Så lenge man ikke har mer enn 16° i kjelleren er det ikke et stort problem. Om du legger plast oppå betonggulvet, vil kondensasjonen skje på plastens overside.
Den eneste virkelig gode løsningen er å isolere vegger og gulv på utsiden. Skal man isolere på innsiden, må man bruke materialer som tåler fuktighet og aldri stenge dem inne med plastfolie.
Ditt hus er trolig grunnlagt med såkalte utbredte plater som er betongstrenger som finnes under veggene. Mellom disse utbredte platene har man deretter støpt en tynn betongplate. Det er ikke spesielt vanskelig å bil opp en slik tynn betongplate, isolere og støpe nytt.
I mine ører høres det risikabelt ut å eksperimentere med slike løsninger i stedet for å bruke utprøvde produkter som for eksempel et nivelleringsgulv eller den foreslåtte løsningen om å pigge, isolere og støpe.
"Egne" løsninger har dessverre en tendens til å bli både dårligere og dyrere.
Nå vet jeg ikke hva du tenker deg for fuktsperre, men du bør nok kontrollere at den du velger tåler å støpes på, så ikke betongens kjemiske prosesser risikerer å ødelegge tettesjiktet.
"Egne" løsninger har dessverre en tendens til å bli både dårligere og dyrere.
Nå vet jeg ikke hva du tenker deg for fuktsperre, men du bør nok kontrollere at den du velger tåler å støpes på, så ikke betongens kjemiske prosesser risikerer å ødelegge tettesjiktet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bare hvis platen står i vann og da gjennom kapillærsuging, men det er veldig usannsynlig. Fukt som er bundet i luft som vanndamp har en tendens til å bevege seg fra varmt til kaldt. Det hender at vanndamp beveger seg oppover gjennom en betongplate, men da har den blitt oppvarmet gjennom gulvvarme som deretter er slått av. At den relative luftfuktigheten i kjelleren ikke er unormalt høy er ingen garanti for at vanndampen i luften ikke kondenserer når den avkjøles av den kalde betongplaten.jakazoid skrev:
Jeg er enig med mexitegel og Jonathan79.
Gjorde i stand et rom i kjelleren for et antall år siden og holder akkurat på med et annet rom. Brutt opp, gravd ut, nytt kapillærbrytende materiale og isolasjon. Betongplate med gulvvarme oppå det. Det blir en helt ny miljø i rommene.
Dessuten går det jo an å passe på å legge ned avløpsrør og andre ledninger under platen når man først er i gang, noe som gjør rommene triveligere og reduserer risikoen for å slå hodet i nedhengende rør. Har du flaks går det an å senke gulvet litt og dermed øke takhøyden på den måten også.
Jo da, det er et riktig tungt arbeid, men tar man et par timer hver kveld med å bryte opp og grave så er det håndterbart.
Undergrave huset er ingen risiko så lenge du ikke graver under sålens underkant. Lag en liten prøvegrop og grav langs veggen ned til sålens underkant så vet du hvor mye dybde du har å jobbe med. Minst omkring 30cm er bra om det finnes.
Dessuten går det jo an å passe på å legge ned avløpsrør og andre ledninger under platen når man først er i gang, noe som gjør rommene triveligere og reduserer risikoen for å slå hodet i nedhengende rør. Har du flaks går det an å senke gulvet litt og dermed øke takhøyden på den måten også.
Jo da, det er et riktig tungt arbeid, men tar man et par timer hver kveld med å bryte opp og grave så er det håndterbart.
Undergrave huset er ingen risiko så lenge du ikke graver under sålens underkant. Lag en liten prøvegrop og grav langs veggen ned til sålens underkant så vet du hvor mye dybde du har å jobbe med. Minst omkring 30cm er bra om det finnes.
Om du sperrer fuktens vei opp fra platen med et tett lag så har den bare en vei å gå.. Opp og ut i veggene i stedet.
Legg Platon eller tilsvarende på betongen og undertrykksventiler den mekanisk.
På platonmatten kan du flytsparkle men la det være plass for luften via ventilert gulvlist.
Legg Platon eller tilsvarende på betongen og undertrykksventiler den mekanisk.
På platonmatten kan du flytsparkle men la det være plass for luften via ventilert gulvlist.
Klikk her for å svare