Har hatt et firma som har gjort isoleringen på min overetasje.
Resultatet vises på bildet nedenfor.
Min tanke nå er å prøve å gjøre litt selv. Tanken da fra min side er å kjøpe en masse Plywood og sette opp over alle bjelkene/veggene på kortsidene.
Mellom skal det inn isolasjonsplater som jeg har liggende.
Deretter tenkte jeg at på plywooden setter jeg nye bjelker og på disse gipsplater, og så fører man strøm/vann mellom plywooden og gipsveggene. Er jeg helt på villspor? Går jeg glipp av noe? Litt råd fra proffene hadde vært fint, føler jeg
Rør og slange for el, antenne og nettverk trekker du nå, bak gesimsen. Det ser dessuten ut som at du har en godt isolert kattvind som passer ypperlig for rørtrekking. Vær bare forsiktig når du går over glasset så du ikke stikker hull på duken. Gjør du det, så sørg for å teipe med god teip og at det blir tett. En klok mann sa en gang at når man planlegger strømmen i huset, skal man tenke at det er rundt jul. Altså å sette ekstra lampeuttak ved vinduer og lignende. Gjerne koblet via bryter så man slipper å henge over sofaer og annet for å slukke adventsstjerner osv.
Så skrur du 12mm OSB eller kryssfiner på glasset og gipser rett på det. Bra solid vegg og du kan skru opp hva du vil uten molly, plugger og annet tøys. Husk å bruke bokser for dobbeltgips.. sørg for å få alle trådene trukket før du sparkler gipsen. Letter betraktelig hvis du må løsne noen plater fordi tråden ikke kommer fram, at et rør løsner osv.
Når det gjelder vannet, oppstår et spørsmål: Havner badet oppe langt fra stammen fra første etasje? Ellers ville jeg trukket dette i så stor grad som mulig i kattvinden, langt unna en mulig skrue til noen hylle eller annet... avløpet forutsetter jeg er planlagt og kommer opp der det skal.
Rør og slange for el, antenne og nettverk drar du nå, bak lektverket. Det ser dessuten ut som at du har en godt isolert kott som passer ypperlig for rørtrekking. Vær bare forsiktig når du går over glasset så du ikke stikker hull på duken. Gjør du det, så sørg for å teipe med bra teip og at det blir tett. En vis mann sa en gang at når man planlegger elektrisiteten i huset, så skal man tenke at det er rundt jul. Altså å sette ekstra lampeuttak ved vinduer og slikt. Gjerne koblet via bryter så man slipper å henge over sofaer og annet for å slukke adventsstjerner etc.
Så skrur du 12mm OSB eller kryssfiner på glasset og gipsplater direkte på det. Bra solid vegg, og du kan skru opp hva du vil uten molly, plugger og annet fjas. Tenk på å bruke bokser for dobbeltgips.. sørg for å få alle tråder trukket før du sparkler gipset. Forenkler betydelig hvis du må løsne noen plate for å få fram tråden, at noen rør løsner etc.
Når det gjelder vannet så oppstår et spørsmål: Havner badet oppe langt fra stammen fra første etasje? Ellers hadde jeg trukket dette i så høy grad som mulig i det lille kottet, langt fra en mulig skrue til noen hylle eller annet... avløpet forutsetter jeg er planlagt og kommer opp der det skal.
Takk for svar.
Vannet kommer opp ved siden av der badet er planlagt (rett over det i underetasjen så avløp m.m. finnes på plass).
Okei, da kjører man rør for el/vann/nett og så isolasjonsplate + tre + gips på det.
OSB-plater går like bra som kryssfiner da? Det var jo en del i prisforskjell der så kan man bruke OSB i stedet, så er jo det bra.
Vann er smidig å trekke opp i veggen der det skal være. Det samme med avløp til håndvask. Man vil gjerne unngå så mange gjennomføringer i gulvet som mulig (på badet).
Ja du kan absolutt kjøre OSB i stedet for kryssfiner.
Skulle det være sånn at du trenger ekstra plass til rør og annet, så går det an å sette en runde til med stående glis på veggene, men gipsen skal absolutt settes direkte mot OSB-platen.
Lykke til
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.