Hei!

Lurer på om det er noen som er i gang med å, har innredet eller skal innrede loftsetasjen (i et 1½-plans hus) selv? Hvordan går dere fram? Leier dere håndverkere, eller tar dere hånd om det selv?

Er det vanskelig?

Hva kan man gjøre selv?

Hva er smartest å begynne med?

Hva MÅ man ha en håndverker til, foruten elektriker for strømmen og håndverker som fikser badet?

Det er bare strømmen som er et must.
Badet får du gjøre selv om du sørger for å følge BRK

SJODR skrev:
Hei!

Lurer på om det er noen som er i gang med å, har innredet eller skal innrede overetasjen (i et 1½ plans hus) selv? Hvordan går dere frem? Leier dere håndverkere, eller tar dere hånd om det selv?

Er det vanskelig?

Hva kan man gjøre selv?

Hva er smartest å begynne med?

Hva MÅ man ha en håndverker til, foruten elektriker for strømmen og håndverker som fikser badet?
Innreder akkurat nå min egen overetasje. Gjør alt selv bortsett fra strømmen. Anbefaler å ha håndverkere for bad om dere ikke har jobbet med det tidligere.

Å begynne med: tegning

Takk for svarene. ;)

Har dere lagt gipsvegger? Hva er den skrå veggen mot taket laget av? Har dere lagt gipsplater der også?

Er det mulig å bære opp alt materialet opp trappen, eller finnes det en annen løsning?

SJODR skrev:
Takk for svarene.  ;)

Har dere lagt gipsvegger? Hva er den skrå veggen mot taket laget av? Har dere lagt gipsplater der også?

Er det mulig å bære opp alt materialet oppfor trappen, eller finnes det noen annen løsning?
I skråtak, enkelgips med CC 45 regelverk bak.
Vegg og gavler, spon + gips
Bad: dobbelgips

Materiale tar jeg inn utenfra via balkongdøren. Enklere enn trapp for meg.

Sjekk reglene når det gjelder vannet. Noen kommuner krever autorisert rørlegger for å jobbe med vannet hvis det er kommunal forsyning.

Thanx.

Hm, problemet er bare at vi ikke kommer til å ha noen balkongdør, men det blir to vinduer på hver gavl av huset. Jag tror att vinduene kommer til å åpnes så att de snurrer helt rundt, men at de holdes fast i midten, då kan man ikke få inn gipsskivene den veien.

Skal sjekke med kommunen hva som gjelder vannet. Men vi har ikke tenkt å fikse badet selv, det får koste hva det koster. Er det noen som kjenner til en bra flislegger i nordvestre Skåne kanskje?

Jeg har litt informasjon i nedenforstående lenke om hvordan vi har gått frem når vi innreder vår overetasje/soveloft som kanskje kan være til hjelp.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8

Når det gjelder å få opp byggematerialer til overetasjen, har vi hittil båret opp alt via trappen, bortsett fra lektene som jeg tok inn gjennom vinduene pakket inn i papp :P. Vi har riktignok ikke båret opp gipsplatene ennå, men det blir nok til at vi bærer dem også.

Interessante bilder. Tror at vi kommer til å forstå dem enda bedre når vi selv skal begynne å innrede og trenger å kjøpe inn alt materialet.

Så at du hadde et takvindu også. Var taket lagt før du satte inn takvinduet, eller? Hvordan skal man få inn takvindu i ettertid (noe som blir vårt tilfelle)?

Jo vi monterte inn takvinduet nå i sommer.

For å få inn takvinduet så lager man hull i ”undertaket”, løfter bort taksteinene og sager av bærelektene der vinduet skal sitte.

Høres ikke ut som om det blir så komplisert å legge inn det i etterkant tross alt. Men vet ikke om vi klarer det selv. :-/

Vår leverandør sa at vi kunne bestille takvindu selv om vi hadde uinnredet, men da hadde de bare båret opp vinduet og latt det ligge oppe på overetasjen. Da tenkte vi at for den prisen de ville ha, kunne vi leie noen som fikser det i ettertid + kjøpe selve vinduet.

Gjorde dere det selv eller hyret dere noen? Hvis dere hyret noen og bor i Skåne, så kanskje vi kan få et tips på hvem vi skal hyre?

Hei!

Skal kjøpe et nytt hus med uinnredet loft, skal man kjøpe med et materialkit for 170000 eller blir det billigere om man kjøper alt selv? I materialkitet inngår alt unntatt tapeter/fliser/klinker.

SJODR,
Vi hadde hjelp av en snekker for å montere takvinduet. Synes det føltes greit å få hjelp med denne jobben så man ikke får problemer med vannlekkasje. En snekker som har montert takvinduer tidligere gjør antagelig det raskere enn hva jeg hadde gjort som måtte ha lest monteringsanvisningen hele tiden.

xbengt,
Hvis du vet hva du får for dine 170 000 så bør det være ganske lett å sjekke hva en lokal byggevarehandel skal ha for samme sett materialer. Synes at det høres litt dyrt ut, hvis ikke så virker det ikke mye billigere enn å kjøpe det selv.

NiclasR skrev:
SJODR,
Vi hadde hjelp av en snekker for å montere takvinduet. Syntes det virket ok å få hjelp med dette arbeidet slik at man ikke får problemer med vannlekkasje. En snekker som har montert takvinduer tidligere gjør antageligvis det raskere enn det jeg hadde gjort som hadde måttet lese monteringsanvisningen hele tiden.
Høres bra ut, vi tør heller ikke gi oss ut på slike risikofylte prosjekter. Alt som har med vann og strøm å gjøre, synes jeg man skal ha en snekker/elektriker til.
Var snekkeren fra Skåne, eller et sted fra resten av landet?

Inger.P. skrev:
SJODR. Jeg ville anbefale at dere kjøper et materialsett fra husleverandøren. At de så løfter hele "pakken" til andre etasje før takstolene monteres på plass. På den måten slipper dere å tenke på å "bubba opp" alt materialet til andre etasje når det blir tid for å innrede den. Husleverandøren din burde kunne gi en god "pakkepris" på dette. Hjältevadshus, f.eks., har den servicen til sine kunder.
Det har vår husleverandør også, men jeg husker ikke til hvilken pris det var, og vi har sagt at vi ikke ville ha det. Men jeg tror at de legger opp så mye materiale som trengs for en viss oppdeling av rom, men hvis man vil ha det annerledes, blir det likevel ikke riktig antall av alt man trenger :-? Men man kan kanskje kjøpe mange gipsvegger mens de bygger huset og be dem løfte det inn før taket er på plass?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.